• Hakukoneoptimointi

Paikallinen hakukonenäkyvyys – lue 4 vinkkiä

Rajatulla maantieteellisellä alueella palveluita tarjoavan yrityksen on järkevää pyrkiä sijoittumaan korkealle hakutuloksissa kyseiselle alueelle kohdistetuissa hakukyselyissä. Googlen käyttäjän maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, mitä Google hakutulossivulla näyttää. Google ei kuitenkaan ilman apua osaa päätellä missä mikäkin yritys sijaitsee ja mitä palveluita yritys tarjoaa. Turkulaiselle parturille ”parturi Turku” on luultavasti sellainen hakutermi, jolla kannattaa näkyä korkealla hakutuloksissa, jotta saadaan oikeanlaista […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Rajatulla maantieteellisellä alueella palveluita tarjoavan yrityksen on järkevää pyrkiä sijoittumaan korkealle hakutuloksissa kyseiselle alueelle kohdistetuissa hakukyselyissä. Googlen käyttäjän maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, mitä Google hakutulossivulla näyttää. Google ei kuitenkaan ilman apua osaa päätellä missä mikäkin yritys sijaitsee ja mitä palveluita yritys tarjoaa. Turkulaiselle parturille ”parturi Turku” on luultavasti sellainen hakutermi, jolla kannattaa näkyä korkealla hakutuloksissa, jotta saadaan oikeanlaista liikennettä sivustolle. Mutta millä keinoilla voi parantaa paikallista hakukonenäkyvyyttä? Tässä neljä vinkkiä:

1. Verkkosivun sisällön optimointi

Aloitetaan yritykselle tärkeiden hakusanojen sijoittelulla verkkosivustolle. Oikein tehdyllä hakusanojen sijoittelulla kerrotaan Googlelle, mistä sivu kertoo. Paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi kannattaa käyttää tärkeää hakutermiä ja yrityksen sijaintia (esim. Parturi Turku) seuraavissa paikoissa:

  • Sivun Title-tag
  • Sivun URL-osoite
  • Sivun H1-otsikko
  • Sivun sisältöteksti
  • Sivulla olevien kuvien ALT-teksteissä

Se, mille hakusanoille minkäkin yrityksen kannattaa ruveta sisältöään rakentamaan, selvitetään hakusanatutkimuksella. Etenkin kilpailuilla aloilla on erittäin tärkeä tietää, minkä hakusanojen varaan sisältöä tehdään.

2. Google My Business -tili

Google My Business (GMB) on Googlen yrityksille tarjoama palvelu, johon voi lisätä yrityksen yhteystiedot, kuvia ym. Näitä tietoja Google voi näyttää luonnollisten hakutulosten rinnalta, kun haun tekijä etsii yrityksen palveluita. GMB-tilin avulla saa myös yrityksen sijainnin näkymään Googlen karttapalveluun. Jos brändiäsi haetaan, voi hakutulossivulla näkyä myös ns. Knowledge Graph, jossa on lisätietoa yrityksestäsi.

 

Kun yrityksellä on GMB-tili, asiakkaat voivat myös arvostella yrityksen toimintaa Google+:n kautta. Asiakkaiden antamilla arvosteluilla onkin vaikutusta sijoitukseen paikallisissa hakutuloksissa. Lisäksi hakutuloksia selatessa valitsee helpommin yrityksen, jolla on hyvät arvostelut, kuin sellaisen, jolla on joko huonot arvostelut, tai ei arvosteluja lainkaan.

Luo yrityksellesi GMB-tili osoitteessa google.com/business ja lisää sinne tarkasti kaikki yhteystiedot, kuvat ja kuvaustekstit yrityksestäsi. Tarkista myös, että antamasi yhteystiedot ovat yhdenmukaisia kaikissa paikoissa. Eli sama yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero säilyvät verkkosivustolla, Google My Business -tilissä ja mahdollisissa muissa kanavissa.

3. Jäsenneltyjen tietojen lisääminen verkkosivulle

Hakukoneita voi auttaa ymmärtämään sivuston sisältöä käyttämällä sivustolla jäsenneltyjä tietoja. Jäsenneltyjen tietojen avulla voidaan saada sivuston sisällöstä kertovia lisäkenttiä Googlen hakutulossivulle ns. Rich Snippettinä. Esimerkiksi ravintola voi nettisivuillaan kertoa jäsennellyillä tiedoilla aukioloajat tai ruoka-annosten hinnat, jolloin ne voivat näkyä suoraan Googlen hakutulossivulla. Ilman tietojen jäsentelyä hakukoneet eivät osaa tulkita riittävän tarkasti sivuston sisältöä näyttääkseen tarpeellisia tietoja luonnollisten hakutulosten lomassa.

Jäsennellyt tiedot lisätään sivun HTML-pohjaan, joten siihen vaaditaan hieman teknistä osaamista. Menemättä liian syvälle teknisiin yksityiskohtiin, mainittakoon Googlen Merkintäapuri, joka löytyy Google Search Consolesta. Merkintäapurin avulla voi suoraan tarkastella, mitä HTML-elementtejä sivustolle tarvitsee lisätä, jotta voidaan saada hakutuloksiin Rich Snippet näkymään. Alla on esimerkkinä kaksi tapaa lisätä yrityksen osoite verkkosivuille. Ensimmäisessä ei ole käytetty jäsenneltyjä tietoja, toisessa on.

<div class=”content”>
<p>Yritys Oy</p>
<p>Katuosoite 10</p>
<p>40100 Jyväskylä</p>
<p>Puh. 010 1234567 </p>
<p>info@yritys.fi</p>
</div>

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/LocalBusiness” class=”content”>
<p itemprop=”name”>Yritys Oy</p>
<span itemprop=”address” itemscope itemtype=”http://schema.org/PostalAddress”>
<p itemprop=”streetAddress”>Katuosoite 10</p>
<p><span itemprop=”postalCode”>40100</span><span itemprop=”addressLocality”>Jyväskylä</span></p></span>
<p>Puh.<span itemprop=”telephone”>010 1234567</span></p>
<p itemprop=”email”>info@yritys.fi</p>
</div>

4. Linkit

Viimeisenä, muttei suinkaan vähimmäisenä, hakusijoitukseen vaikuttavat myös sivustolle muualta osoittavat linkit. Linkit korkeasti arvostetuilta saman aihepiirin sivustoilta vaikuttavat suuresti hakukonenäkyvyyteen. Huonoista lähteistä (esim. linkkikirjastot, spämmisivustot) tulevat linkit taas voivat johtaa sijoituksen tiputtamiseen hakutuloksissa.

Linkkien rakentelu on oma taiteenlajinsa, eikä siihen paneuduta tässä kirjoituksessa sen syvällisemmin. Linkkejä voi kuitenkin hankkia erilaisilla keinoilla: kannattaa hyödyntää omat kontaktit, sosiaalinen media, blogi jne. Sivustolla oleva ja lisääntyvä laadukas sisältö alkaa ajan kanssa saamaan linkkejä luonnollisesti, mutta kannattaa myös miettiä muita tapoja linkkien hankkimiseen. Vältä kuitenkin internetin linkkikirjastoja ja muita linkkienrakennusmetodeja, joista Google voi rangaista.

Siinä oli vinkit, joiden avulla voit lähteä parantamaan sijoitusta maantieteellisesti rajatuilla hakukyselyillä. Joko oma sivustosi on kilpailijoiden edellä Googlen hakutuloksissa? Mikäli kaipaat apua verkkosivujen optimoinnissa, ota yhteyttä!

Kyllä, haluan kasvattaa sivustoni näkyvyyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää