• Hakukoneoptimointi

Millaiset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen?

Jaakko kirjoitti viimeksi blogitekstin aiheesta linkkien rakentaminen. Tekstissä kerrottiin tapoja, joilla voi kohtalaisen pienellä vaivalla saada linkkejä muilta sivustoilta omalle sivustolleen. Käydään tässä blogikirjoituksessa vielä hieman tarkemmin läpi, millaisista linkeistä on eniten hyötyä sivuston hakukonenäkyvyydelle. Google kehittää jatkuvasti tapaa laskea sivujen sijoituksia hakutuloksissa, siksi ei kannata miettiä pelkästään linkkien lukumäärää, vaan myös linkkien laatua. Mitkä […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Jaakko kirjoitti viimeksi blogitekstin aiheesta linkkien rakentaminen. Tekstissä kerrottiin tapoja, joilla voi kohtalaisen pienellä vaivalla saada linkkejä muilta sivustoilta omalle sivustolleen.

Käydään tässä blogikirjoituksessa vielä hieman tarkemmin läpi, millaisista linkeistä on eniten hyötyä sivuston hakukonenäkyvyydelle.

Google kehittää jatkuvasti tapaa laskea sivujen sijoituksia hakutuloksissa, siksi ei kannata miettiä pelkästään linkkien lukumäärää, vaan myös linkkien laatua. Mitkä tekijät siis vaikuttavat linkin laatuun?

1. Linkittävän Domainin luotettavuus

Google laskee kaikille verkkosivustoille eräänlaisen arvosanan, joka kertoo sivuston luotettavuudesta. Yleensä esim. yliopistojen, valtion virastojen yms. laitosten verkkosivustot ovat luotettavia ja niillä on korkea Domain Authority (DA).

Linkki tällaisestä luotettavasta lähteestä on aina parempi, kuin linkki esimerkiksi jostain internetin linkkikirjastosta, johon kuka tahansa voi käydä ilmoittamassa verkkosivunsa osoitteen.

Sivuston auktoriteetin voi tarkistaa esimerkiksi Chrome ja Firefox selaimille saatavalla Moz-toolbarilla. Työkalu näyttää mm. sivulle osoittavien linkkien määrän. Alla esimerkkinä Chromelle asennetun Moz-toolbarin näkymä www.facebook.com sivustolla.

Facebookin etusivulle osoittaa lähes 26 000 000 linkkiä muilta sivustoilta. Sivun auktoriteetti (Page Authority, PA) on 97 ja domainin auktoriteetti 100.

Mozin tilaajana voi nähdä tarkempia tietoja. Esim. koko facebook.com -domainiin on tätä kirjoittaessa 2 769 108 313 linkkiä muilta sivustoilta.

2. Linkittävän sivun luotettavuus

Koko sivuston luotettavuuden lisäksi myös sen yksittäisen sivun auktoriteetti vaikuttaa, josta sivullesi linkitetään. Kuten yllä todettiin, myös tämän arvon voi nähdä Moz-toolbarin avulla. Kannattaa myös tarkistaa, miten sivu löytyy hakutuloksista ja millaisille muille sivustoille kyseiseltä sivulta linkitetään.

Kannattaa myös käydä itse tutustumassa sivustoon ja miettiä, miten hyödyllinen linkki olisi muuten, kuin pelkästään hakukonenäkyvyyden kannalta. Onko sivustolla esimerkiksi paljon aktiivisia seuraajia, jotka voisivat myös linkin kautta tulla sivustollesi?

Onhan aina parempi, jos pelkän linkin sijaan saat myös muuta näkyvyyttä ja uusia kävijöitä sivustollesi linkin kautta.

3. Linkittävän sivuston aihe

Linkittävän sivuston aihepiiri on myös tärkeä tekijä linkin laadun kannalta. Jos sivustosi kertoo koirista, on linkki toiselta koirasivustolta arvokkaampi, kuin linkki kenkäkaupan sivustolta.

Linkkejä on siis hyvä pyrkiä hankkimaan saman aihepiirin sivustoilta.  Mikäli kuitenkin eteen tulee mahdollisuus hankkia linkki arvostetulta sivustolta, kannattaa se ottaa vastaan, vaikkei sivuston aihepiiri olisikaan sama, kuin omasi.

4. Linkin ankkuriteksti

Linkin ankkuritekstistä oli puhetta jo aikaisemmassa blogi-kirjoituksessa, jonka aiheena oli verkkosivuston rakenne. Kertauksena mainittakoon kuitenkin, että ankkuriteksti on se linkin teksti, jota hiirellä klikataan, jotta päästään linkin kohteeseen. Ankkuriteksti kertoo Googlelle, mistä linkin kohteena oleva sivu kertoo, joten ankkuritekstinä voi pyrkiä käyttämään sellaista hakusanaa, jolla Googlessa halutaan näkyä.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Jos linkkejä hankkii paljon helpoista lähteistä, esim. blogeihin kommentoimalla ja käyttää aina ankkuritekstinä tarkkoja hakusanoja, ymmärtää Google nopeasti yrityksen manipuloida hakutuloksia. Tästä voi siten seurata rangaistus, eli sen sijaan, että linkki nostaisi sivustoa hakutuloksissa, käykin päinvastoin.

Mikäli kuitenkin ankkuritekstiksi luonnollisesti käy jokin hakusana, kannattaa tilaisuus käyttää hyväksi.

5. Follow ja nofollow-linkit

Linkki on Googlelle tavallaan suositus vierailla sivulla. Kun sivu saa paljon suosituksia – eli linkkejä – Google katsoo sen olevan tärkeä sivu ja nostaa sitä hakutuloksissa. Hakukoneoptimointipiireissä puhutaan linkkimehusta ja sen jakautumisesta. Asia on hyvin selitetty esimerkiksi tässä Woorankin artikkelissa.

Follow-linkki on ”normaali” linkki, jonka Google katsoo olevan suositus ja auttaa näin nostamaan linkin saavan sivuston auktoriteettia.

Linkki voidaan tehdä myös siten, että Google ei laske sitä suositukseksi. Tällöin puhutaan nofollow-linkistä. Nofollow.linkki ei johdata linkittävän sivuston voimaa eteenpäin linkin kohteelle, eikä se näin auta samalla tavalla linkin saavan sivuston hakukonenäkyvyyteen, kuin follow-linkki.

Kuitenkin myös nofollow-linkeillä on todettu olevan jonkinlaista vaikutusta hakutuloksissa nousemiseen, mutta ei yhtä tehokasta, kuin follow-linkeillä. Lisäksi tietenkin ihminen voi normaaliin tapaan klikata itsensä linkin kautta sivustollesi, vaikka se olisikin määritetty nofollow-linkiksi.

Nofollow määritetään linkin HTML-koodiin seuraavasti:

<a href=”http://www.linkinkohde.fi/” rel=”nofollow”>Ankkuriteksti</a>

Voit tarkistaa, onko linkille määritetty nofollow-attribuutti joko suoraan lähdekoodista tai aikaisemmin mainitulla Mozin toolbarilla, jonka voi määrittää värjäämään nofollow-linkit.

Siinä muutamia tärkeitä seikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun arvioi linkkien laatua ja mahdollista vaikutusta oman sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää