• Markkinointi

Millaista arki Suomen Digimarkkinoinnilla on?

Tässä pieni katsaus, millaisia SDM:n päivät ovat :)

Ilse Grönfors

Queen of Sales, Partner

Vuosi lähenee loppuaan ja samalla meillä eletään vuoden kiireisimpiä aikoja.

Kun astut aamulla toimistolle, ensimmäinen mitä kuulet ja näet, on meidän toimitusjohtajan Jaakon hyvät huomenet ja hymyn. Kun kävelet eteenpäin voit jo melkein tuoksun perusteella maistaa Jaakon keittämät aamukahvit. Näin alkaa taas uusi päivä SDM:lla. Käytävällä nauru raikaa, ja vaikka päivät ovat kovin pimeitä näin joulukuussa, niin meidän toimiston sisällä paistaa aina aurinko.

Meillä on joka päivä aika paljon säpinää toimistolla. Asiakastapaamisia on etänä ja livenä, ja yhteisiä sisäisiä kehityssessioita pidetään sohvilla ja keittiössä. Aamupäivä meillä on kuitenkin yleensä rauhoitettu 10.30 asti, jotta jokainen saa sitä hiljaista työskentelyaikaa.

Kun kävelet peremmälle toimistolla, löydät eri tiimiemme huoneet.

Googlen huoneessa asiantuntijamme työskentelevät usein kuulokkeet päässä. Monella heillä on musiikillista taustaa ja juuri musiikin tahtiin bidit menevät kohdilleen ja kliksuttelut tuottavat tuloksia. Googlen tiimimme on meidän tämän hetken isoin tiimi ja Tiian johdolla se on ollut myös hyvin tuloksellinen. Heillä on taito saada oikeat ihmiset klikkaamaan meidän mainosta ja tekemään halutun konversion.

Kun kuulet heleää naurua, niin tiedät tulleesi some-huoneeseen. Sometiimimme ratkaisevat haasteet rakentamalla ostopolkuja ostajapersoonille ja testaavat erilaisia mainonnan tulokulmia, jotta he löytävät tuloksellisimmat kulmat. Tässä tiimissä Anssin johdolla rakennetaan yhdessä kehittäen vielä jotain suurta. Vaikka ei sillä, etteikö suuria tuloksia olisi jo syntynyt.

Kun nauru raikaa sitten todella railakkaasti, olemme SEOn, sisältöjen ja verkkosivujen -tiimihuoneessa. Täällä huoneessa keskitytään todella vahvasti tuloksen tekemiseen. Ei sillä, etteikö muissa tiimeissä tähän keskityttäisi, vaan päinvastoin. Mutta silloin kun mainoseuroja ei ole käytettävissä, eikä testaaminen ole yhtä nopeasyklistä, täytyy luoda tarkka strategia sille, miten pääsemme nousemaan Googlessa halutuilla hakusanoilla korkeilla, ja miten pääsemme kiinni konvertoituviin asiakkaisiin. Hakukoneoptimoinnissa Foli pitääkin tiimissään konversiot vahvasti näyttämöllä.

Verkkosivut luovat pohjan tulokselliseen digimarkkinointiin. Aatun johdolla keskitymme entistä enemmän siihen, miten verkkosivut tulee rakentaa, jotta ne edistävät aidosti myyntiä. Kun et ole itse myymässä palveluasi tai tuotettasi, pitää verkkosivujen tehdä tämä puolestasi. Miten asiakkaalle kerrotaan tarvittava informaatio ja ohjataan häntä haluttuun konversioon? Tässä vaiheessa meidän copywriter Kimmo astuu paikalle. Kimmo kirjoittaa ja opiskelee päivittäin sitä, miten tekstin avulla myyntiä voi kasvattaa yhä enemmän ja enemmän.

Jatkat matkaa toimiston perälle, jossa on myyntitiimin huone. Siellä me ei kovin paljoa aikaa vietetä, koska olemme mielummin asiakkaiden kanssa. Meidän dynaaminen tiimi on tänäkin vuonna tehnyt kovaa duunia yhteistyössä asiantuntijoidemme kanssa. On mahtavaa päästä rakentamaan asiakkaille juuri heidän tarpeeseensa parasta ja tuloksellisinta digimarkkinoinnin kokonaisuutta. Ilarin johdolla keskitymme olennaiseen ja kehitämme jatkuvasti omaa toimintaamme. Myyntimme tehostamiseksi meillä on onneksi Nikon johdolla toimiva oma markkinointi, joka tekee myyntityöstämme kokoajan tuloksellisempaa liidien generoinnin ansiosta.

Kaikki tiimimme pelaavat loppupeleissä yhteen, ja tämän meillä varmistaa Hanat kehittämällä meidän prosesseja. Terve kilpailuhenki tiimien kesken on aina hyvästä, kun kehitämme asiakkaan digimarkkinointia ja katsomme, kuka on tuottanut millaisiakin tuloksia.

Jokainen tiimimme on tehnyt tänä vuonna myös hienosti tuotekehitystä, jotta voimme palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin. Loppupeleissä meitä ei kiinnosta mikään muu kuin asiakkaan saamat tulokset ja yhdessä saavutetut tavoitteet. Eurot ovat siis vahvasti tekemämme markkinoinnin keskiössä. Tuloksen tekijöitä joukkueessamme on nyt 25 ja lisää on tulossa.

Jos satut olemaan paikalla kuun viimeisen perjantain iltapäivänä, niin pääset tutustumaan kuukausipalaveriimme. Jokaisessa kuukausipalaverissa kuulet, mitä tiimit ovat edellisen kuukauden aikana tehneet. Yleensä jokainen nostaa esille, että TÖITÄ on tehty, mikä nyt toki kuuluu asiaan ?. Pääset tekemään tässä porukassa toki muutakin kuin töitä, mikä tekee tästä porukasta ainutlaatuisen. Yhteisiä firman sisäisiä tapahtumia meillä on paljon ja ne ovat mahtavia. Kuukausipalavereiden yhteydessä tehdään aina yhdessä jotakin kivaa. Muun muassa pelattiin porukalla SDM omat speden spelit ja iloa riitti. Eivätkä ne yhteiset hetket jää siihen, vaan juhlistamme syntymäpäiviä ja otamme hetken mielijohteesta glögihetkiä. Työpäiviä, joina meillä on vuoden aikana kivaa, on 251 – eli kaikkina vuoden arkipäivinä. Sanommekin, että meillä tarvitse elää vain viikonloppuja varten.

Tekemisemme pohjautuu aidosti meidän arvoihin. Ja uskokaa tai älkää niin arvomme näkyvät meillä oikeasti joka päivä. Tässä ne ovat:

 

Parhaita tulemaan paremmiksi

Me kaikki omaamme Growth Mindsetin, jonka ansiosta kehitymme yksilöinä, joukkueena ja yrityksenä joka päivä paremmiksi. Tämä näkyy meillä päivittäin niin, että jaamme oppeja toisillemme, joka aamuisessa 15 minuutin seisomapalaverissa. Lisäksi kuulet tiimien viikkopalavereissa aidosti sinua eteenpäin vieviä oppeja ja näkökulmia muilta tiimiläisiltä. Meistä jokainen kantaa oman kortensa kekoon, jotta autamme toisiamme tulemaan aina paremmiksi.

 

Meillä on aito halu auttaa

Haluamme auttaa ympärillämme olevia ihmisiä ja yrityksiä kasvamaan kohti maksimaalista potentiaaliaan, koska yritysten kasvaessa hyvinvointi koko yhteiskunnassa kasvaa. Tämä arvo on omasta mielestäni niin ihana ja niin konkreettinen. Ei ole tilannetta, jolloin et saisi apua. Tiimit auttavat ja tukevat toisiaan, koska päämääränämme on aito halu auttaa asiakasta. Koen, että meillä tämä auttaminen on jotenkin sisäänrakennettu ominaisuus.

 

Valitsemme rehellisyyden ja rohkeuden

Parhaat tulokset syntyvät rohkeudesta siirtyä epämukavuusalueelle ja rehellisyydestä kohdata realiteetit sellaisina kuin ne ovat. Rohkealla toiminnalla ja rehellisellä tulkinnalla luomme ympäristön, jossa aidosti parhaat ideat voittavat. Tämä on mielestäni varsinkin alallamme äärimmäisen tärkeää. Tiettyjä asioida digimarkkinoinnissa ei voida luvata asiakkaalle, koska meillä ei ole kristallipalloa, josta voisimme ennustaa. Sen voimme luvata aina, että teemme kaikkemme yhdessä sovittujen tavoitteiden toteutumiseksi. Tykkäämme mennä syvään päähän ja oppia sitä kautta.

Meillä arvostus on molemminpuolista

Arvostamme asiakkaitamme ja edellytämme, että asiakas arvostaa myös meitä. Lisäksi yrityksemme keskinäinen arvostus on vahvaa, koska olemme huippujoukkue, jossa jokainen pelaaja on pelipaikkansa parhaimmistoa. Meillä asiakkaat ovat toimintamme keskiössä, minkä takia arvostus asiakkaita kohtaan on suuri. Ne riemunkiljahdukset ovat mahtavia, kun tiimi ylittää itsensä ja onnistuu ylittämään asetetut tavoitteet reilusti.

 

Kannamme päätöksistämme vastuun

Jokaisella meillä on vapaus tehdä arvojemme mukaisia päätöksiä, vastuu luoda päätöksistä aloituksia ja valmius viedä ne kunnialla maaliin. Se on synnyttänyt välillemme syvän luottamuksen, joka tekee meistä digitaalisen markkinoinnin huippujoukkueen. Joukkueen, joka koostuu yksilöistä, jotka ovat aina valmiita, ja jotka eivät tule koskaan valmiiksi. Luottamus on meillä hyvin oleellisessa osassa, koska yhdessä tekeminen pohjautuu luottamukseen.

Kasvuyrityksessä pääset näkemään pintaa syvemmälle. Me yksilöt olemme oikeasti osa yritystä ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa. Yhdessä tekeminen ja kehittäminen vie meitä jatkuvasti eteenpäin ja pysähtymistä ei ole näkyvissä. On etuoikeus olla osa SDM joukkuetta ja tehdä joka päivä merkityksellistä työtä tämän upean, tehokkaan ja mahtavan joukkueen kanssa. Meillä on hyvä olla.

Tutustu siihen, millaisia tekijöitä etsimme jatkuvasti!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää