• Google Ads

10 tapaa säästää rahaa Google Ads -mainonnassa

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi 10 asiaa, joita käyttämällä tulet säästämään rahaa Ads-mainonnassasi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Ads -mainonnassa jatkuva tilin optimointi on yksi tärkeimmistä asioista, jotta mainonnasta voi saada mahdollisimman kannattavaa ja edullisista. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi 10 asiaa, joita käyttämällä tulet säästämään rahaa Ads-mainonnassasi.

1. LISÄÄ NEGATIIVISIA AVAINSANOJA VIIKOITTAIN

Hakutermiraportista näet, millä kaikilla hakusanoilla tai hakulauseilla mainoksesi ovat näkyneet Googlen hakutuloksissa. Käy hakutermiraportit viikoittain läpi ja lisää niistä negatiivisiksi avainsanoiksi ne sanat, joilla et halua mainostesi näkyvän Googlessa. Näin mainoksesi eivät kerää ”turhia” näyttökertoja ja klikkauksia.

2. LISÄÄ PITKÄN HÄNNÄN AVAINSANOJA MAINONTAASI

Tunnetusti monen sanan avainsanat ovat tarkempia ja halvempia avainsanoja, kuin yhden avainsanan sanat. Käy hakutermiraportit läpi viikoittain ja lisää niistä potentiaalisia avainsanoja mukaan mainontaasi.

3. MUOKKAA AVAINSANOJEN HAKUTYYPPEJÄ

Laajan haun avainsanoilla saat paljon näyttökertoja ja klikkauksia mainoksillesi, mutta mainontasi ei tässä tapauksessa ole kovinkaan tarkkaa. Mitä tarkempia avainsanoja pystyt mainonnassasi käyttämään sitä parempi. Esimerkiksi käyttämällä tarkan haun avainsanoja on mainontasi jo erittäin tarkkaa, mutta myös laajan haun muokkausta käyttämällä saat mainonnastasi huomattavasti tarkempaa kuin laajan haun avainsanoilla.

4. MUOKKAA AVAINSANOJESI HINTATARJOUKSIA

Avainsanojen hintatarjouksia kannattaa seurata viikoittain, koska tilanne muuttuu jatkuvasti Googlessa. On tärkeää tarkistaa, ettet maksa klikkauksistasi liikaa ja, että maksat klikkauksista vain sen verran mitä tarvitset, jotta pystyt säilyttämään haluamasi mainospaikan Googlessa. Hyvin harvoin kannattaa alkaa tavoitella ykkösmainospaikkaa, koska silloin usein maksat vain ”turhaan” liikaa mainosten klikkauksista.

5. KESKEYTÄ HUONOSTI TOIMIVAT AVAINSANAT

Tarkasta avainsanasi ja katso, mitkä avainsanat ovat mainonnassasi kaikista kannattavimpia. Mitkä sanat tuovat yrityksellesi haluttua tulosta ja mitkä avainsanat taas kuluttavat budjettia, mutta eivät tuo tuloksia yritykselle. Sulje huonosti toimivat ja kalliit avainsanat pois mainonnastasi.

6. TEE MAINOKSILLE A/B-TESTAUSTA

Tarkastele viikoittain mainoksiasi ja katso mitkä mainokset jokaisessa mainosryhmässä toimivat parhaiten. Kirjoita aina heikommin toimivan mainoksen tilalle uusi mainos. Näin näet jatkuvasti, mikä mainoksissasi toimii, ja pystyt parantamaan mainontaasi edelleen. Voittavan mainoksen voit katsoa tarkastelemalla sen tuomia tuloksia sekä katsomalla mainoksen klikkausprosenttia.

7. PILKO MAINOSRYHMIÄ

Kun uusia avainsanoja jatkuvasti lisätään mainosryhmiin, on myös tärkeää pitää huoli siitä, että uudet avainsanat sopivat kyseiseen mainosryhmään ja ne saavuttavat korkeat laatupisteet. Jos laatupisteet ovat heikot, on syytä pilkkoa jo nykyisiä mainosryhmiä ja tehdä uusille avainsanoille omat mainosryhmät ja niihin sopivat mainokset. Mitä paremmat laatupisteet sitä vähemmän maksat klikkauksistasi.

8. KOKEILE ERI LASKEUTUMISSIVUJA

Jos tuotteesi on jokin tietty, esimerkiksi Niken Airmax -kengät naisille, ohjaat tottakai mainoksesi juuri kyseiselle sivulle, josta kyseiset kengät löytyvät. Jos tuotteesi tai palvelusi ei ole kuitenkaan näin tarkka, voit testata verkkosivustollasi eri laskeutumissivuja ja testata, mikä laskeutumissivu saavuttaa parhaat laatupisteet ja mikä laskeutumissivu tuottaa eniten tuloksia yrityksellesi.

9. TARKASTELE MAINONTAASI LAITTEIDEN, PAIKKAKUNTIEN JA KELLONAJAN MUKAAN

Tarkastele, minkä laitteiden kautta saat eniten haluttuja tuloksia mainonnallasi. Jollain alalla pöytätietokoneiden kautta saadaan suurin osa tuloksista, kun taas toisella alalla älypuhelimet tai tabletit voivat olla eniten tuloksia tuovat laitteet. Jos selkeästi saat tuloksia enemmän pöytätietokoneiden kautta, kannattaa miettiä mobiilin sulkemista pois mainonnastasi tai mahdollisesti vähentää mobiilin määrää esimerkiksi pienentämällä hintatarjouksia mobiilimainoksille.

Voit tarkastella mainontaasi myös paikkakuntien mukaan ja katsoa, mitä kautta haluttuja tuloksia syntyy parhaiten. Voit miettiä esimerkiksi, että kohdistat mainontasi vain niille paikkakunnille, jotka tuottavat sinulle haluttuja tuloksia.

Joillain yrityksillä on myös havaittavissa tiettyjä päiviä ja kellonaikoja, milloin tulokset todennäköisemmin syntyvät. Kun nämä ajankohdat ollaan selvitetty, voidaan kokeilla esimerkiksi hieman korkeampia avainsanojen hintatarjouksia näiden sanojen kohdalla. Ja muina aikoina taas maksaa klikkauksista vähemmän.

10. TEE BRÄNDIKAMPANJOITA

Brändikampanjoita kannattaa aina tehdä, jos se on vain mahdollista. Brändikampanjat ovat jo hyvin potentiaalisia ostajia, koska he tietävät jo brändit ja tietävät mitä haluavat. Brändikampanjoiden avulla voidaan siis saada hyvin edullisesti kauppaa aikaan.

YHTEENVETO

Optimoimalla tilisiäsi viikottain ja testaamalla ylläolevia neuvoja, tulet varmasti säästämään jatkossa rahaa mainonnassasi. Jos tarvitset apua Ads -mainonnassasi, ota yhteyttä, autamme mielellämme. 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää