• Verkkokaupan Markkinointi

Affiliate-markkinointi – verkkokauppiaan sampo?

Oletko kyllästynyt maksamaan jatkuvasti mainostoimistoille palveluista, joiden toimimisesta et ole varma, ja päivittämään Facebook-seinääsi jatkuvasti ilman mitään tuloksia? Ei hätää, onneksi on olemassa affiliate-markkinointi, jossa maksat pelkistä tuloksista!   Onko se näin helppoa? Ei. Affiliate-markkinoinnissa, niin kuin kaikessa muussakin markkinoinnissa, on tärkeää, että verkkosivusto tuottaa konversioita. Jos konversioprosentti on nolla, et saa mitään tuloksia aikaan […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko kyllästynyt maksamaan jatkuvasti mainostoimistoille palveluista, joiden toimimisesta et ole varma, ja päivittämään Facebook-seinääsi jatkuvasti ilman mitään tuloksia? Ei hätää, onneksi on olemassa affiliate-markkinointi, jossa maksat pelkistä tuloksista!

 

Onko se näin helppoa? Ei. Affiliate-markkinoinnissa, niin kuin kaikessa muussakin markkinoinnissa, on tärkeää, että verkkosivusto tuottaa konversioita. Jos konversioprosentti on nolla, et saa mitään tuloksia aikaan affiliate-markkinoinnilla. Mikäli konversioprosenttisi on huono, ota välittömästi yhteyttä meihin niin muutetaan se hyväksi.

Mitä se affiliate-markkinointi sitten on ja miten se toimii?

Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on tulospohjaista markkinointia, jossa kauppias maksaa toteutuneista tavoitteista mainosverkolle ja sitä kautta mainonnasta hyötyy myös julkaisija. Tavoitteita kumppanuusmarkkinoinnissa voi olla esimerkiksi verkkokauppaostos, ajanvaraus, uutiskirjeen tilaus, yhteydenottopyyntö tai sivustolle saapuminen.

Jotta saamme aikaan affiliate-markkinointia verkkokaupalle, tarvitsemme siihen seuraavat osapuolet:

  • Verkkokaupan, jonka verkkosivuille ohjataan liikennettä affiliate-markkinoinnin avulla.
  • Julkaisijan/julkaisijoita, jotka ylläpitävät yhtä tai useampaa mediaa. Julkaisijan medioissa mainostetaan mainostajan verkkokauppaa. Julkaisija voi olla esimerkisi blogi, sähköpostilistan, verkkosivun tai Facebook-sivun ylläpitäjä.
  • Affiliate-verkko, joka toimii verkkokaupan ja julkaisijan yhdistävänä toimijana. Affiliate-verkko hoitaa markkinoinnin seurannan ja hoitaa rahaliikenteen verkkokauppiaalta julkaisijalle. Suomessa toimii useita affiliate-verkkoja, joista yksi suosituimmista on Adservice.
  • Asiakas, eli kuluttaja, joka siirtyy julkaisijan mediasta verkkokauppaan ja tekee ostoksen.

Yksinkertaistettuna affiliate-markkinointi on helppoa ja se toimii siten, että verkkokauppias valitsee itselleen sopivan affiliate-verkon ja tarjoaa verkossa toimiville julkaisijoille tuotteitaan, joita he mainostavat.

Tämän jälkeen julkaisijat liittyvät verkkokauppiaan kampanjaan ja tarjoutuvat esittelemään verkkokaupan tuotteita. Verkkokauppias voi joko hyväksyä tai jättää hyväksymättä julkaisijaa kampanjaan.

Hyväksynnän jälkeen julkaisia tuottaa sisältöä, josta linkittää suoraan tekstilinkkien tai kuvamainosten avulla verkkokauppaan. Kun asiakas painaa edellä mainittua linkkiä ja päätyy tekemään ostoksia tai esimerkiksi liittyy sähköpostilistalle verkkokaupassa sovitun aikamääreen sisään, maksaa verkkokauppias sovitusti toteutuneista tavoitteista affiliate-verkostolle.

Tämä edellyttää affiliate-verkostolta seurantatekniikkaa, jotta kaikki ostokset ja halutut toimenpiteet rekisteröityvät ylös. Näin affiliate-verkosto osaa laskuttaa verkkokauppaa oikein ja osaa maksaa sovitun summan ostoista julkaisijalle.

Missä affiliate-markkinoinnin julkaisijoita sitten on?

Melkeimpä kuka tahansa voi nykypäivänä toimia affiliate-markkinoijana. Tämä vaatii sitä, että sinulla on oma media, jonne voit linkittää mainostajan verkkosivuston. Tunnetuimpia ovat varmasti erilaiset muoti-, lifestyle- ja fitness-blogit. Näistä osa toimii erilaisten mediatalojen alla ja osa itsenäisesti. Lisäksi on olemassa erilaisia hintavertailu- ja alennuskoodisivustoja sekä muita sisältöä tuottavia verkkosivustoja, jotka ovat mukana affiliate-markkinoinnissa.

Perinteisten verkkosivujen lisäksi Facebook-sivustojen ylläpitäjät ja tunnetut henkilöt pystyvät omille seinilleen julkaisemaan mainoslinkkejä heidän Facebook-päivityksissään. Oikeastaan affiliate-markkinointia pystyy tekemään missä tahansa mediassa, josta asiakas saadaan linkitettyä verkkokauppaan.

Affiliate-markkinoinnin hinnoittelu 

Hinnoittelumalleja on monia ja ne sovitaan aina valitun affiliate-verkon kanssa. Eri affiliate-verkoilla on siis erilaisia hinnoittelumalleja ja erilaisille verkkosivuille sopii erilaiset hinnoittelumallit.

CPS  eli Cost per Sale

Cost per Sale tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa sovitun summan jokaisesta ostosta. Summa voi koostua tietystä prosentista tai euromääräisestä summasta ja eri tuotteita pystytään myös hinnoittelemaan eri tavalla, koska seurantatyökalut ovat hyvin tehokkaita. Tämä hinnoittelumalli on kaikista yleisin.

CPA eli Cost per Action

Cost per Action -hinnoittelumallia käytetään silloin, kun ostoksen ohella tai lisäksi tavoitellaan jotain muuta toimenpidettä verkkosivuilla. Näitä muita toimenpiteitä ovat esimerkiksi oppaan lataus, yhteydenottopyyntö tai sähköpostilistalle liittyminen. Tapahtumille (action) on sovittu etukäteen hinta ja jokaisesta toteutuneesta tapahtumasta maksetaan affiliate-verkolle sovittu summa.

CPC eli Cost per Click

Cost per Click tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa jokaisesta julkaisijan sivuilla tapahtuneesta mainoksen klikkauksesta. Tätä hinnoittelumallia voidaan käyttää, mikäli mainostajan sivustolla ei ole mitään järkevää mitattavaa. Tätä hinnoittelumallia en itse suosittele käytettäväksi. Mikäli sivustollasi ei ole mitään mitattavaa tapahtumaa, niin luo sivustollesi sellainen.

Onko affiliate-markkinoinnissa sitten järkeä?

Hyvin suurella todennäköisyydellä on, mikäli verkkosivusto konvertoituu hyvin muutenkin. Riippuen mainosverkosta, aloituskustannukset ovat hyvin pienet tai niitä ei ole ollenkaan. Aloituskustannusten ja toimenpiteiden jälkeen maksetaan pelkästään tuloksista. Näin ollen saat mainoksiasi sovittujen julkaisijoiden medioihin ja maksat pelkistä tuloksista. Lisäksi kun mietitään vuotta 2017, jolloin suosittelumarkkinointi on perusteltua ja tutkitusti toimivaa, niin mikäs sen parempaa kuin että suositut bloggaajat ja vaikuttajat mainostavat ja kehuvat tuotteitasi ja kaiken tämän lisäksi kehottavat vielä ostamaan niitä!

Eli kustannuksiin nähden affiliate-markkinointi on hyvin kannattavaa, mutta kustannukset eivät tietenkään ole ainoa asia, mikä vaikuttaa markkinoinnin toimivuuteen. Tämän takia tärkeä asia affiliate-markkinoinnissa on se, että valitset oikean mainosverkon. Affiliate-verkkoja on erilaisia ja osalla on huomattavasti parempi suosio ja maine kuin toisilla. Lisäksi raportointi ja hinnoittelu vaihtelevat affiliate-verkkojen välillä – hyvästä raportoinnista ei ainakaan kannata tinkiä!

Eli muista vertailla affiliate-verkkoja ennen markkinoinnin aloittamista. Oikealla mainosverkolla ja julkaisijoilla on mahdollista saavuttaa loistavia tuloksia. Näin ollen se toimii yhtenä hyvänä markkinoinnin keinona verkkokaupalle.

Tässä on vielä loppuun linkki 5 tapaan, joilla voit markkinoida verkkokauppaasi affiliate-markkinoinnin lisäksi.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää