• Google Ads

Avainsanan lisäyksen käyttäminen mainosten otsikoissa

Käyttämällä avainsanan lisäystä saat tuotua mainoksesi otsikkoon avainsanasi, jotka käynnistivät mainoksen näkymisen Googlessa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Adwords -mainonnassa on tärkeää saavuttaa mainoksille korkea klikkausprosentti ja sitä täytyykin pyrkiä kokoajan nostamaan parantamalla mainoksia. Yksi erittäin hyvä tapa tähän on avainsanan lisäyksen käyttäminen etenkin mainosten otsikoissa. Lisäyksen avulla saat kohdennettua mainokset paremmin ihmisten tekemiin hakuihin sekä parannettua avainsanojesi laatupisteitä.

Miksi avainsanan lisäystä kannattaa käyttää?

Käyttämällä avainsanan lisäystä saat tuotua mainoksesi otsikkoon avainsanasi, jotka käynnistivät mainoksen näkymisen Googlessa. Näille mainoksille saavutetaan hyvin usein korkeampi klikkausprosentti, koska mainoksen otsikko vastaa niin tarkasti asiakkaan käyttämää hakulausetta.

Usein lisäystä käytetään mainoksen otsikossa, mutta sitä voidaan käyttää myös tekstiriveillä ja URL-osoitteen kentässä. Tämä on kuitenkin hieman haastavaa, koska tällöin täytyisi varmistaa, että jokainen hakutermi käy ympärillä olevaan mainostekstiin. Tämän vuoksi suosittelenkin käyttämään lisäystä ennemmin mainosten otsikoissa.

Miten avainsanan lisäystä käytetään mainoksen otsikossa?

Voit lisätä avainsanan lisäyksen mainoksesi otsikkoon kirjoittamalla otsikko riville: {KeyWord:Oletusteksti} Kirjoita oletusteksti-kohtaan sana tai sanat, joiden haluat näkyvän, kun tekstiä ei voi korvata avainsanalla. Eli silloin kun avainsanasi on yli 25 merkkiä pitkä eikä tämän vuoksi mahdu mainoksesi otsikkoon.

Esimerkiksi sinulla on autokorjaamoyritys ja sinulla on avainsanoina mainosryhmässäsi seuraavat sanat:

  • Autokorjaamo Jyväskylä
  • Autokorjaamo Vaajakoski
  • Halpa Autokorjaamo jne.

Lisäät mainoksen otsikkoon avainsanan lisäyksen käyttäen oletuksena sanoja ”Autokorjaamo Jyväskylä”. Kirjoitat mainoksen otsikkoon silloin: {KeyWord:Autokorjaamo Jyväskylä}

Nyt, kun ihminen kirjoittaa Googleen ”Autokorjaamo Vaajakoski” vaihtuu mainoksesi otsikkoon automaattisesti sanat Autokorjaamo Vaajakoski sanojen Autokorjaamo Jyväskylä tilalle.

Olet myös lisännyt mainosryhmääsi avainsanaksi seuraavat sanat: Autokorjaamo Pekka Jyväskylä. Tässä tapauksessa avainsanasi on yli 25 merkkiä pitkä, jolloin kyseiset avainsanat eivät mahdu mainoksesi otsikkoon. Google ei siis pysty vaihtamaan kyseistä avainsanaasi mainoksesi otsikkoon, vaan käyttää sinun oletuksena käyttämääsi avainsanaa eli Autokorjaamo Jyväskylä.

Muista aina varmistaa, että kyseisen mainosryhmän avainsanat mahtuvat mainoksesi otsikkoon. Kaikki avainsanat, jotka eivät mahdu otsikkoon korvataan oletustekstilläsi.

Miksi avainsanan lisäys ei toimi?

  • Tarkista, että olet kirjoittanut avainsanasi oikein. Google ei näytä väärin kirjoitettuja avainsanoja.
  • Avainsanoissasi on liikaa merkkejä. Mainoksen otsikkoon saa olla ainoastaan 25 merkkiä pitkä.
  • Avainsanoissa ei saa olla kielioppivirheitä.

Avainsanan lisäyksen isot ja pienet kirjaimet

Lisätessäsi avainsanan lisäystä voit valita miten haluat käyttää isoja ja pieniä kirjaimia.

  • {keyword}: Kun haluat, että kaikki sanasi kirjoitetaan pienellä. Esimerkiksi: autokorjaamo jyväskylä.
  • {Keyword}: Valitse tämä vaihtoehto, kun haluat ensimmäisen sanasi kirjoittaa isolla ja loput pienellä. Esimerkiksi: Autokorjaamo jyväskylä
  • {KeyWord}: Käyttäessäsi tätä vaihtoehtoa molemmat sanasi alkavat isolla kirjaimilla. Esimerkiksi: Autokorjaamo Jyväskylä.
  • {KEYWord}: Tällöin ensimmäinen sanasi kirjoitetaan isolla ja loput sanat pienillä kirjaimilla. Esimerkiksi: AUTOKORJAAMO Jyväskylä.
  • {KeyWORD}: Nyt otsikon kaikki sanat alkavat isoilla kirjaimilla ja viimeinen sana kirjoitetaan kokonaan isoilla kirjaimilla. Esimerkki: Autokorjaamo JYVÄSKYLÄ.

Yhteenveto

Avainsanan lisäyksen avulla saat helposti kohdennettua mainokset paremmin ihmisten tekemiin hakuihin. Mainosten klikkausprosentin parantuessa myös laatupisteesi paranevat, jolloin klikkauskulusi vähenevät. Suosittelen avainsanan lisäyksen käyttämistä etenkin mainosten otsikossa. Muista kuitenkin aina varmistaa, että oletustekstisi mainoksen otsikossa on riittävän lyhyt ja se pysyy merkkirajoitusten mukaisena. Jos tarvitset apua Adwords -mainonnassasi, ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää