• Markkinointi

Facebook-markkinoinnin mukautetut kohderyhmät

Facebook mahdollistaa mukautettujen kohderyhmien rakentamisen markkinointiin. Nämä kohderyhmät ovat mahdollistavat tarkkojen markkinointitoimenpiteiden toteuttamisen valituille ihmisille. Mitä ovat siis mukautetut kohderyhmät ja miten ne toimivat? Otetaan aiheeseen katsaus. Mukautetun kohderyhmän rakentaminen Kohderyhmä on siis joukko jolle markkinointia kohdistetaan. Mukautettu kohderyhmä on valittu joukko ihmisiä, jotka pystytään erittelemään joidenkin tietojen avulla. Yleisesti yrityksillä on joitakin tietoja asiakkaistaan ja […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Facebook mahdollistaa mukautettujen kohderyhmien rakentamisen markkinointiin. Nämä kohderyhmät ovat mahdollistavat tarkkojen markkinointitoimenpiteiden toteuttamisen valituille ihmisille. Mitä ovat siis mukautetut kohderyhmät ja miten ne toimivat? Otetaan aiheeseen katsaus.

Mukautetun kohderyhmän rakentaminen

Kohderyhmä on siis joukko jolle markkinointia kohdistetaan. Mukautettu kohderyhmä on valittu joukko ihmisiä, jotka pystytään erittelemään joidenkin tietojen avulla. Yleisesti yrityksillä on joitakin tietoja asiakkaistaan ja näiden tietojen avulla ihmiset on mahdollista tunnistaa Facebookista.

Mukautetun kohderyhmän voidaan luoda useista erilaisista lähteistä kuten asiakaslistoista, yrityksen verkkosivuilla vierailleista ihmisistä tai sovellustasi käyttävistä ihmisistä.

  1. Asiakaslistat ovat yleisemmin puhelinnumeroita tai  sähköpostiosoitteita jotka asiakas on antanut yritykselle. Vaihtoehtoisesti ne voivat olla Facebook-käyttäjätunnuksia tai mobiilimainostajan tunnuksia. Nämä ladataan Facebookkin joko tiedostona tai sähköpostipalvelusta, kuten Mailchimp
  2. Verkkosivustollasi vierailleista ihmisistä saadaan helposti muodostettu kohderyhmä asentamalla sivustolle seurantakoodi eli eväste. Tämän avulla voidaan luoda kohderyhmä, missä ovat sivustollasi vierailleet ihmiset. Voit ladata evästeet koko sivustollesi tai ainoastaan tietyllä sivulla vierailleille ihmisille.
  3. Sovelluksiin voidaan myös asentaa seurantakoodi, minkä mukaan markkinointia kohdistetaan. Tällöin tunnistetaan ihmiset jotka ovat tehneet sovelluksessa tietyt toimet ja heille kohdistetaan markkinointia. Tällaisesta voi olla esimerkkinä vaikka tuotteen ostoskoriin lisääminen, mutta ostamatta jättäminen. Sellaisia ihmisiä kannattaa kannustaa ostamaan markkinoinnin avulla.

Suosituin ja helpoin tapa rakentaa mukautettu kohderyhmä on yrityksen verkkosivustolla käyneet ihmiset. Se on yksinkertainen toteuttaa ja sivustolla vierailleet ihmiset saadaan tavoitettua useaan otteeseen. Jos esimerkiksi ohjaat liikennettä Googlesta adwordsin avulla kannattaa sivulle asentaa eväste. Näin tuotteistasi kiinnostuneet asiakkaat saadaan helposti tavoitettua uudelleen myös Facebookissa.

Mukautetun kohderyhmän koko

Kuinka iso kohderyhmän tulisi olla. Facebook suosittelee minimi koon olevan sata henkilöä, mutta käytännössä suosittelen tavoittelemaan suurempia mukautetun kohderyhmän kokoja.

Jos sähköpostilistallasi ei ole enempää ihmisiä tai asiakastietoja ei ole kerätty voidaan markkinointia tehdä usealle mukautetulle kohderyhmälle samanaikaisesti. Tällöin yhdistetään esimerkiksi verkkosivustolla vierailleet ihmiset yrityksen listauksista kerättyyn joukkoon ja saadaan Facebook-markkinoinnille suurempi yleisö.

Mihin käyttää mukautettuja kohderyhmiä?

Tämä on erittäin toimialakohtainen ja riippuu markkinointiviestinnästä, mitä halutaan toteuttaa Facebookin avulla. Vaihtoehtoja on paljon mutta alla olevaa listaa voi käyttää apuna.

  • Kohdennettu markkinointi tuotteisiin tutustuneille.
  • Toisen tuotteen markkinointi jo yhden tuotteen ostaneille
  • Tuotemarkkinointi esitteen ladanneille
  • Informaation jakaminen yrityksestä sivustolla vierailleille
  • Uusien tuotteiden lanseeraaminen ostaville asiakkaille
  • Tuotemarkkinointi ostopäästöstä lykänneille ihmisille (ostoskoriin keskeyttäneille)

Vaihtoehtoja on kymmeniä erilaisia ja niissä voidaan käyttää erilaisia kohderyhmän rakentamisen tekniikoita. Suunnittelu kannattaakin aloittaa viestistä ja kenelle se halutaan kohdistaa, sekä tarkistaa millaisia tietoja yrityksellä on jo asiakkaistaan.

Mukautetut kohderyhmät ovat tehokkainta Facebook-markkinointia.

Mukautetuissa kohderyhmissä on ehdoton etuna että markkinointiviesti voidaan kohdistaa ryhmän mukaan. Jos esimerkiksi tiedetään ihmisten tutustuneen tiettyyn tuotteeseen tai palveluun yrityksen verkkosivuilla tai ladanneet tietyn esitteen kannattaa markkinointiviestin olla mahdollisimman tarkka. Ihmiset kohderyhmässä ovat jo osoittaneet mielenkiintoaan tuotetta tai palvelua kohtaan.

Kun yrityksellä on käytössä Facebookissa kohderyhmä voidaan myös toinen loistava ominaisuus ottaa käyttöön : kaksoisolentokohderyhmä. Tällöin Facebookista etsitään ihmisiä jotka muistuttavat läheisesti ihmisiä, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa sinun tuotteisiin tai palveluihin. Tämä on tuonut erittäin hyviä tuloksia Facebook-markkinoinnissa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää