• Facebook
  • Verkkokaupan Markkinointi

Facebook Shop eli Kauppa – verkkokauppiaan ilmainen lisämyymälä

Kauppatoiminto mahdollistaa asiakkaille verkkokaupan tuotteisiin tutustumisen suoraan Facebookissa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Jos olisit kivijalkakauppias ja kaupungin suosituin ostoskeskus tarjoaisi sinulle ilmaista myymälätilaa, ottaisitko tarjouksen vastaan? Entä jos sinulle tarjottaisiin ilmaista näyteikkunaa kaupungin vilkkaimmalta kadulta? Ottaisitko sen käyttöön? Facebook Shop on ilmainen kauppapaikka kaupungin keskustassa.

Location, location, location! Tuo vanha bisnesviisaus pitää edelleen paikkaansa, mutta tänä päivänä nuo lokaatiot ovat vain muuttuneet virtuaalisiksi. Vilkkaimmat kauppakadut tänä päivänä ovat hakukoneet ja sosiaalinen media.

Facebook Shop eli Facebook Kauppa on Facebookissa käytettävä ”verkkokauppa”. Asiakkaasi voivat selata tuotteitasi Facebookin Kaupassa samaan tapaan, kuten he sen tekevät verkkokaupassasi. Facebook Kauppa ei kuitenkaan korvaa jo olemassa olevaa verkkokauppaa. Se ei myöskään toimi tehokkaasti ilman sitä. Hyvin toteutettu Facebook Kauppa tuo verkkokauppasi tuotteet asiakkaittesi nähtäväksi siellä missä he ovat.

Jos sinulla on jo toimiva verkkokauppa, teet jo dynaamista mainontaa Facebookissa ja tuotefeedit ja tuotekatalogit ovat sinulle tuttuja, Facebook Kaupan rakentaminen onnistuu helposti.

Parasta tässä kaikessa on, että Facebook Kauppa on erittäin kevyt ylläpitää, eikä liiketoiminnalle synny juurikaan lisäkustannuksia.

Facebook Kaupan suosio tulee varmasti vielä kasvamaan, sillä Facebook haluaa kasvattaa tapoja, joilla se voi tarjota aitoa lisäarvoa käyttäjilleen. Kun käyttäjän ei tarvitse poistua erikseen verkkokauppaan, vaan voi selata tuotteita suoraan somealustassa, se tavoittaa somettajat siellä, missä he liikkuvat, ja tarjoaa kauppiaalle ketterän tavan luoda myynnin paikkoja.

Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %

Miten Facebook Shop eli Facebook Kauppa toimii?

Parhaan ensinäkemyksen Facebook Kaupan toiminnasta saat, kun selailet jo valmiita verkkokauppoja, jotka ovat tuoneet verkkokaupan myös Facebookiin. Alla on muutamia esimerkkejä asiakkaidemme kaupoista – käy tutustumassa!

Natural Goods Company

Jolie | Organic Health & Beauty

Kuulotarvike

Facebook Kauppa on käyttäjälle hyvin selkeä. Kun asiakkaasi saapuvat Facebook-sivullesi, näkevät he heti sivun yläosassa ison napin ”Näytä kauppa”. Voit itse päättää mitä napista tapahtuu, ja mihin se ohjaa. Jos olet verkkokauppias, yksi luonteva tapa toimia on ohjata asiakkaitasi selailemaan tuotteitasi.

Saat lisättyä myös ”Tarjoukset” -painikkeen Facebook-sivun ylälaidassa olevaan menuvalikkoon, jota klikkaamalla asiakkaasi pääsevät selaamaan suoraan verkkokauppasi sen hetkisiä tarjoustuotteita.

Facebook-sivun yläosaan pystyy laittamaan Facebook Shop -napin, josta pääsee siirtymään Facebook kauppaan. Myös verkkokaupan tarjouksia pääsee takastelemaan ylävalikkoon lisättävän menuvalinnan avulla.

Kun asiakkaasi alkaa rullaamaan Facebook-sivuasi alaspäin, näyttää Facebook osan tuotteistasi, joita klikkamalla hän pääsee tarkastelemaan tuotteita.

Kun asiakas rullaa Facebook-sivua alas päin, näkee hän muutamia Facebook Kaupan tuotteita. Myös tarjoustuotteisiin ohjataan

Kun asiakkaasi on siirtynyt Facebook Kauppaan, pystyy hän siellä selaamaan tuotteitasi samaan tapaan, kuin hän katselisi niitä verkkokaupassasi. Facebook Kauppa on optimoitu mobiilikäyttöön, joten asiakkaasi voivat helposti ja sujuvasti tehdä ostoksia missä ja milloin heille parhaiten sopii.

Faceboook Shop (Kauppa) toimii hyvin mobiilissa

Facebook Kauppa tarjoaa myös asiakkaallesi erittäin yksinkertaisen tuotteiden lajittelumahdolisuuden, joka auttaa asiakasta löytämään juuri häntä kiinnostavat tuotteet.

Tuotteita pystyy helposti etsimään erilaisten suodattimien ja filttereiden avulla.

Löydettyään itselleen sopivan tuotteen, näkee asiakkaasi samat tuotekuvat ja tuotetiedot, kuin verkkokaupassasi. Kun asiakkaasi on vakuuttunut, että hän haluaa ostaa tuotteesi, klikkaamalla ”Siirry kassalle sivustossa” -nappia, siirtyy hän verkkokauppaasi, missä hän voi suorittaa ostoksensa loppuun. Tuotteiden tiedot Facebook Kauppaan tulevat verkkokaupassa luotavan tuotefeedin avulla.

Tuotteista näytetään samat tiedot, kuin verkkokaupassa

Kuinka Facebook Shop eli Facebook Kauppa rakennetaan?

Facebook Kaupan luominen on hyvin suoraviivainen prosessi. Edellytyksenä Facebook Kaupan luomiselle on, että olet aikaisemmin syöttänyt verkkokauppasi tuotefeedin Facebookiin. Kun tämä on tehty, Kaupan saa luotua seuraamalla Facebookin antamia step-by-step ohjeita. Näin saat Facebook Kaupan perusasetuksilla nopeasti käyttöön.

Facebook Shop (Kauppa) luodaan Facebookin Business Managerin Kaupankäynnin hallinta osiossa

Tee Facebook Kaupasta brändisi näköinen

Pystyt myös muokkaamaan Facebook Kauppaa kahdella tavalla.

  1. Voi luoda tuoteryhmiä ja määrittää missä järjestyksessä tuotteet näkyvät
  2. Voit muokata Facebook Kaupan värejä, tekstejä ja painikkeita brändisi mukaisiksi.

Asetteluvalikosta voit valita, missä järjestyksessä ja mitä tuotteita asiakkaasi näkevät.

Facebook Kaupan tuotteiden esitysjärjestystä pystytään muokkaamaan.

Tyyli valikosta voit muokata Facebook Kaupan värejä, tekstejä ja painikkeita niin, että ne ovat brändisi mukaisia. Facebookin omasta ohjeistuksesta pääset katsomaan lisää ohjeita kaupan rakentamiseen.

Facebook Shop (Kauppa) pystytään muokkaamaan brändin mukaiseksi.

 

Lue lisää Facebook-mainonnan uutuuksista:

Facebook poistaa 20% tekstirajoituksen mainoksistaan 
Facebookin 28 pv attribuutiomalli poistuu – mitä se tarkoittaa mainostajalle?

Yhteenveto

Facebook Kaupan avulla verkkokauppiaana saat tuotteillesi ja brändillesi ilmaista näkyvyyttä, minkä vuoksi sinun kannattaakin harkita uuden ”verkkokaupan” lanseerausta. Kaupan rakentamiskustannukset ovat lähes olemattomat ja sen ylläpitäminen on hyvin vaivatonta. Onkin siis erittäin vaikea keksiä mitään syitä, miksi Facebook Kauppaa ei kannattaisi rakentaa.

Yhdysvalloissa Facebook Shop on viety jo niin pitkälle, että siellä pystyy viemään ostokset loppuun saakka, aivan kuten tavallisessa verkkokaupassa. Suomi tulee perässä. Tämä on tietysti sekä Facebookin että asiakkaan etu. Asiakas vois suorittaa ostoksen helposti poistumatta Facebookista ja Facebook saa käyttöönsä kaiken asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja ostoon liittyvän datan.

Facebook Kauppa tulee siis varmasti kasvattamaan voimaansa nopeasti. Mitä nopeammin hyppäät tähän junaan, sitä enemmän ehdit myös hyötyä siitä.

Haluatko kuulla, miten voit kasvattaa myyntiäsi somessa? Lataa maksuton Facebook-verkkolehtemme, jossa markkinoinnin ammattilaiset kertovat, miten Facebookin voi valjastaa liiketoiminnan hyödyksi. 

Facebook-verkkolehti

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää