• Google Ads

Google Ads kampanjan suunnittelu

Miten varmistat, että Google Ads -kampanja tuottaa positiivisen tuloksen? Suunnittele kampanjasi kunnolla ennen kuin käytät euroakaan mainontaan! Seitsemän kohdan blogisarjan toinen blogikirjoitus ”Suunnittelu takaa tuloksen” on aiheena tämän päivän blogissa. Google Ads PPC -kampanjan runko: Kampanjan asetukset. Suunnittelu takaa tuloksen. Hakusanatutkimus. Luo varteenotettava tarjous. Kirjoita huomiota herättävät mainokset. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu. Asenna tulosseuranta. Monet yritykset […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Miten varmistat, että Google Ads -kampanja tuottaa positiivisen tuloksen? Suunnittele kampanjasi kunnolla ennen kuin käytät euroakaan mainontaan!

Seitsemän kohdan blogisarjan toinen blogikirjoitus ”Suunnittelu takaa tuloksen” on aiheena tämän päivän blogissa.

Google Ads PPC -kampanjan runko:

  1. Kampanjan asetukset.
  2. Suunnittelu takaa tuloksen.
  3. Hakusanatutkimus.
  4. Luo varteenotettava tarjous.
  5. Kirjoita huomiota herättävät mainokset.
  6. Rakenna hyvin konvertoituva laskeutumissivu.
  7. Asenna tulosseuranta.

Monet yritykset hätiköivät ja perustavat Ads-kampanjan hyvin nopeasti, saadakseen myös liikennettä nopeasti. Kuulostaako tutulta? Kampanja saadaan käyntiin ja parin päivän päästä tarkastetaan tilanne. Väärien kampanja-asetusten ja huonon suunnittelun takia kampanja on voinut nielaista koko budjetin ilman mitään näkyvää tulosta. Tästä johtuu usein käsitys siitä, että ”meidän alalla Google Ads -mainonta ei toimi”.

Menestyvät PPC-mainostajat suunnittelevat kampanjansa etukäteen, sillä näin minimoidaan riskit ja maksimoidaan menestyvän kampanjan mahdollisuudet.

Mitä sitten tulee suunnitella etukäteen?

  • Määritä, mitä tuotteita/palveluita aiot myydä.
  • Määritä, mikä on kannattava hinta maksaa yhdestä asiakkaasta.
  • Määritä korkein kannattava klikkaushinta ( Max CPC = Cost per click).
    • Max CPC = ( voitto per asiakas) x ( myynnin konversioprosentti) x (1 – voittomarginaali)
  • Arvioi aloitukseen sopiva testibudjetti.

Avataanpa seuraavia kohtia hieman.

Mitä tuotteita Google Ads-kampanjoilla kannattaa myydä?

Pareto-periaatteen mukaan jokaisella bisneksellä, on se sitten tuotteiden myyntiä tai palvelujen tuottamista,20% tuotteista/palveluista tuo 80% tuloksesta. Tätä periaatetta kannattaa ehdottomasti käyttää myös PPC-mainonnan aloittamisessa. Etsi ne tuotteet, jotka myyvät jo hyvin, sillä niillä on varmasti kysyntää myös verkossa. Näin saat helpoiten hyvän tuloksen ja kampanjallesi positiivisen ROI:n (Return on investment).

Määritä, mikä on kannattava hinta maksaa yhdestä asiakkaasta.

Mikä on korkein hinta yhdelle asiakkaalle/yhdelle kaupalle, millä teet vielä voittoa? Tähän vaikuttaa tuotteen hinta ja oma katteesi. Esimerkiksi 20 euron tuotteella yhteen asiakashankintaan kulutettu summa on aivan eri kuin 2000 euron tuotteella. Tämän laskutoimituksen avulla tiedät onko mainontasi kannattavaa.

Määritä korkein klikkauskohtainen hinta.

Kaava Max CPC = ( voitto per asiakas) x ( myynnin konversioprosentti) x (1 – voittomarginaali).

Esimerkki:

Myyt verkossa leivänpaahtimia, joiden hinta on 50€. Tästä sinulle jäävä osuus on 25€. Verkkokauppasi konversioprosentti on 1%, eli yksi sadasta kävijästä tekee ostoksen. Voit siis maksimissaan käyttää 25€ yhden leivänpaahtimen myymiseen, jolloin tuloksesi on +/- 0. Tämä ei kovin kannattavaa bisnestä vielä ole, joten haluat 50% voittomarginaalin. Eli jokaista myytyä leivänpaahdinta kohden teet 12,5€ voittoa. Jos yksi sadasta asiakkaasta ostaa paahtimen ja mainoskulusi yhtä paahdinta kohden voi olla 12,50 voit maksaa yhdestä klikkauksesta 12,50€ /100 = 0,125€ eli 12,5c/klikkaus.

Kaavalla sama tulos Max CPC = (25€) x (1%) x (1-0,5%) = 0,125€

Tämä on siis se hinta, mitä voit maksaa klikkauksesta saadaksesi halutun voiton 12,50€ per asiakas.

Arvioi aloitukseen sopiva testibudjetti.

Mikä on sopiva summa Ads-mainonnan testaamiseen, riittääkö 100€ vai tarvitaanko siihen tuhansia euroja?

Käytä ensin Googlen avainsanatyökalua eli avainsanojen suunnittelijaa. Pääset siihen kirjautumalla Ads-tiliisi ja sitten klikkaamalla ”Työkalut, laskutus ja asetukset” -painiketta.

Työkalun avulla voit tarkistaa minkä arvion Google antaa yhden klikkauksen hinnalle. Tämä vaikuttaa suoraan kuukausibudjettiisi. Kun huomioidaan sivuston konversioprosentti, esim. 1%, ja kerrotaan tuo arvioitu klikkaushinta sadalla, saadaan edes yksi konversio aikaan.

Esimerkki:

Jos arvioitu klikkaushinta on 1€, täytyy budjetin olla vähintään 100 euroa, jotta tuo yksi avainsana saadaan testattua kuukauden aikana. Mieluiten varaisin 150€ avainsanan testaamiseen, jolloin se saa reilun mahdollisuuden edes yhden konversion (kaupan) tuottamiseen. Tietenkin kampanjassasi on enemmän avainsanoja kuin vain yksi, mutta mahdollisesti arvioidut klikkaushinnat ovat vain kymmeniä senttejä. Sopiva testibudjetti vaihtelee siis satojen ja tuhansien eurojen välillä.

Kun olet saanut laskettua sopivan kuukausibudjetin, jaa summa luvulla 30,4 ja näin saat päiväbudjettisi. Näin varmistat sen, että vaikka kampanjasi aloitusasetukset olisivat väärin, niin et menetä koko mainosbudjettiasi. Google suosittelee lukua 30,4  päiväbudjetin laskemiseen, eikä se koskaan laskuta kuukaudessa enempää kuin 30,4 x päiväbudjettisi.

Jos jokin kohta jäi epäselväksi, niin vastailen mielelläni kommenteissa kysymyksiin.

Huolellisella Ads-mainonnan suunnittelulla saimme tuotua esimerkiksi Visma Softwarelle ennätysmäärän liidejä.

 

Tutustu meidän tyytyväisiin asiakkaisiin täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää