• Google Ads

Google Adwords ja 7 yleisintä ongelmatilannetta

Käydään tässä kirjoituksessa läpi yleisiä ongelma tilannetta, joita Google Adwords -mainostamisessa voi ilmaantua. Mainoksesi eivät näy Googlessa Olet rakentanut ja julkaissut kampanjasi, jotka sisältävät mainosryhmät, mainokset ja avainsanat. Teet Google–haun etkä näe mainoksiasi? Mistä tämä saattaa johtua? Tarkista: Että teet haun siellä alueella mihin mainoksesi on kohdennettu. Jos mainontasi on kohdennettu Ouluun ja teet haun […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Käydään tässä kirjoituksessa läpi yleisiä ongelma tilannetta, joita Google Adwords -mainostamisessa voi ilmaantua.

Mainoksesi eivät näy Googlessa

Olet rakentanut ja julkaissut kampanjasi, jotka sisältävät mainosryhmät, mainokset ja avainsanat. Teet Google–haun etkä näe mainoksiasi? Mistä tämä saattaa johtua?

Tarkista:

  • Että teet haun siellä alueella mihin mainoksesi on kohdennettu. Jos mainontasi on kohdennettu Ouluun ja teet haun Jyväskylässä, ei mainoksesi tule näkyviin sinulle Googleen. Omia mainoksia ei kannattaisi muutenkaan koskaan Googlettaa, vaan käyttää Adwordsista löytyvää ”mainoksen esikatselu ja diagnoosi –työkalua”. Työkalun avulla pystyt määrittämään esimerkiksi Oulun sijainniksesi ja näin näkemään miten mainoksesi näkyvät Oulussa.
  • Ovatko mainoksesi tai avainsanasi saaneet yhtään näyttökertoja ja ovathan ne varmasti aktiivisia?
  • Onko päiväbudjettisi kulunut jo loppuun? Jos on, käy lisäämässä avainsanalistaasi negatiivisia avainsanoja ja tarkenna avainsanojasi avainsanalistassasi.
  • Avainsanojesi laatupisteet ja hintatarjoukset. Alhaiset laatupisteet voivat estää mainostesi näkymisen ja hintatarjousten ollessa liian pienet ei Google pysty näyttämään mainoksiasi.
  • Onhan tililläsi katetta ja maksutapa asetettu?

Et saa mainoksillesi tarpeeksi klikkauksia

Tarkista:

  • Avainsanavalintasi.
  • Hintatarjoukset: Ovatko riittävän korkeat?
  • Mainosten klikkausprosentit.
  • Avainsanojesi laatupisteet.

Väärät avainsanat aiheuttavat sen, että ihmiset eivät hae lisäämilläsi avainsanoilla ja tästä johtuen mainoksesi eivät tule näkymään Googleen.

Liian alhaiset hintatarjoukset taas voivat aiheuttaa sen, ettei mainoksesi pääse näkymään. Joten tarkista mainostesi keskimääräinen sijainti. Jos tämä on hyvin alhainen, nosta hintatarjouksia niin, että mainosten sijoitukset nousevat paremmille sijainneille.

Google huomioi myös mainostesi klikkausprosentin ja näyttää ennemmin niitä mainoksia, joilla on hyvä klikkausprosentti. Tarkista siis, että mainoksesi ja avainsanasi vastaavat hyvin toisiaan.

Jos avainsanoillasi on hyvin matalat laatupisteet, kuten 1 – 2, näyttää Google mainoksia hyvin harvoin. Tällöin Google pitää myös mainoksen laskeutumissivua huonona, eikä tästä syystä näytä mainoksiasi Googlessa.

Kampanjasi budjetti ei riitä koko päiväksi

Voit halutessasi nostaa budjettiasi, mutta ennen sitä kannattaa tarkistaa nämä asiat:

  • Tarkista mainostesi sijoitukset ja laske avainsanojesi hintatarjouksia, jos mainoksesi näkyvät korkeilla sijainneilla.
  • Kirjoita mielenkiintoisemmat mainokset ja kohdista avainsanasi paremmin.
  • Paranna avainsanojesi laatupisteitä. Tätä kautta voit säästää huomattaviakin summia klikkauskuluissasi.

Klikkausprosenttisi on huono

Mikäli mainostesi klikkausprosentti on huono, ei mainoksesi kiinnosta ihmisiä. Paranna klikkausprosenttiasi lisäämällä negatiivisia avainsanoja, tiukenna nykyisten avainsanojesi hakutyyppejä, muokkaa mainoksiasi mielenkiintoisimmiksi ja tarkista avainsanojesi sopivuus mainoksiisi. Tämän lisäksi voit testata nostaa avainsanojesi hintatarjouksia, jolloin mainoksesi näkyvät paremmilla sijainneilla Googlessa.

Tarkista myös hakutermi raportti ja lisää sieltä suosituimmat hakusanat avainsanalistaasi sekä mainoksiisi.

Et löydä oikeita avainsanoja

Kun suunnittelet avainsanalistaasi voit käyttää apunasi Adwordsin -avainsanojen suunnittelu työkalua. Näet sieltä avainsanojen arvioituja hakumääriä sekä arvioituja klikkaushintoja.

Mainoksesi näkyvät huonoilla sijainneilla

  • Nosta hintatarjouksia.
  • Muokkaa mainoksia paremmiksi.
  • Tarkenna avainsanojen hakutyyppejä.

Tuotteesi nettisivuillasi eivät myy

Tarkista tuotteesi hinnat. Ovatko hinnat kilpailukykyisiä? Katso kilpailijoiden verkkosivut. Ovatko ne käyttäjäystävällisempiä? Tarkista myös avainsanasi, että ne vastaavat juuri sinulla myynnissä olevaa tuotetta.

Yhteenveto

Tässä blogi-kirjoituksessa käytiin läpi yleisempiä ongelmatilanteita Google Adwords –mainonnassa. Oletko itse kohdannut näitä ongelmia mainonnassasi? Jos haluat tietää kuinka hyvin sinun Adwords –tilisi toimii, ota meihin yhteyttä, niin teemme sinulle ilmaisen kartoituksen tilisi toimivuudesta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää