• Google Ads

Google Adwords ja sivustolinkit

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat. Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää? Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Sivustolinkkien avulla voit antaa mainoksessa lisää tietoa yrityksestäsi, parantaa mainostesi näkyvyyttä, klikkausprosenttia ja laatupisteitäsi. Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuinka sivustolinkkejä lisätään ja kuinka ne toimivat.

Miksi sivustolinkkejä kannattaa käyttää?

Sivustolinkkien avulla saat valloitettua mainoksellesi lisää tilaa ja voit ohjata ihmiset suoraan verkkosivustosi alasivuille.  Sivustolinkkien avulla voit ohjata kiinnostuneita ihmisiä esimerkiksi suoraan yhteydenottosivullesi, tarjoussivullesi, tietyn tuotteen sivulle jne.

Sivustolinkkien avulla parannat myös mahdollisuuksiasi Adwordsin huutokauppatilanteessa. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa kahdella mainostajalla on samat laatupisteet ja hintatarjoukset. Tässä tapauksessa mainostaja, jolla on paremmat mainoslaajennukset saa mainokselleen paremman sijoituksen Googlessa.

Sivustolinkit tulevat näkyviin hakutulosten yläpuolella olevissa mainoksissa. Ne eivät siis näy mainoksissa, jotka näkyvät sivun oikeassa reunassa. Sivustolinkit näkyvät varsinaisen mainoksesi alla.

Sivustolinkkien kustannukset

Sivustolinkkien klikkauksista veloitetaan klikkauskohtaisen hintatarjouksesi perusteella eli samalla tavalla kuin mainoksia klikattaessa.

Mikäli ihminen klikkaa mainoksestasi useampaan sivustolinkkiä yhdellä näyttökerralla, ei Google veloita sinulta kuin korkeintaan kahdesta klikkauksesta näyttökertaa kohti.

Sivustolinkkien lisääminen

Voit määrittää sivustolinkit kampanjatasolla tai mainosryhmätasolla, joten laita sivustolinkkeihin niitä tuotteita tai palveluita, jotka sopivat kyseiseen kampanjaan tai mainosryhmään. Määritä siis ainakin jokaiselle kampanjallesi omat sivustolinkit.

Voit lisätä sivustolinkkejä kampanjoihisi valitsemalla mainoslaajennukset välilehden ja sieltä sivustolinkit kohdan.

Valitse tämän jälkeen +uusi sivustolinkki.

Linkkiteksti: Tässä esimerkissä ihminen ohjataan yhteydenottosivulle, joten linkkitekstiksi on kirjoitettu yhteydenotto. Linkkiteksti saa olla enintään 25 merkkiä pitkä.

Linkkitekstissä ei saa käyttää symboleita, huutomerkkejä tai hymiöitä. Google ei myöskään hyväksy linkkitekstejä, jotka aloittavat tiedoston lataamisen klikattaessa.

Aloitussivu: Valitse aloitussivuksi se URL-osoite, johon haluat sivustolinkin ohjaavan verkkosivustossasi. Esimerkiksi tässä ohjataan yhteydenottosivulle ja kohde-URL-osoitteeksi on valittu yhteydenottosivun osoite.

Kuvaus: Kirjoita tähän osioon teksti, joka kuvaa sivustolinkkiä ja sitä mihin se ohjaan. Esimerkiksi tässä tapauksessa on kirjoitettu ”ota yhteyttä ja etsitään teille sopivimmat ratkaisut”.  Yksi kuvausrivi saa enintään olla 35 merkkiä pitkä.

Valitse tämän jälkeen ”tallenna”.

Suositeltavaa on lisätä vähintään neljä sivustolinkkiä jokaiseen kampanjaan.

Sivustolinkkien ajoittaminen

Voit määritellä sivustolinkin lisäasetuksista tietyt päivät tai kellonajat milloin haluat sivustolinkkisi näkyvän. Valitse Aloitus- ja lopetuspäivät kohdasta: ”ajoitus” ja valitse ajoituskohtaan päivät ja kellonajat, milloin haluat sivustolinkkiesi tulevan näkyviin.

Miksi sivustolinkkisi eivät näy?

Sivustolinkkisi eivät aina välttämättä tule näkyviin vaikka mainoksesi sijoittuisikin kolmen parhaan mainoksen joukkoon Google haussa. Google ottaa huomioon useita eri tekijöitä, joiden perusteella se katsoo näytetäänkö sivustolinkkejä mainoksesi yhteydessä. Mutta mitä parempi klikkausprosentti mainoksellasi on, sitä todennäköisemmin sivustolinkit tulevat näkymään.

Sivustolinkkien näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi: Klikkauskohtainen hintatarjouksesi, avainsanojesi laatu, haun tehneen ihmisen käyttämä hakutermi, muut mainoslaajennukset kampanjassasi sekä mainostesi ja sivustolinkkiesi aloitussivujen osuvuus.

Kuinka voit parantaa sivustolinkkien näkymismahdollisuuksia?

  • Lisää kampanjaasi useita eri sivustolinkkejä.
  • Älä laita montaa sivustolinkkiä ohjaamaan samalle aloitussivulle vaan ohjaa jokainen sivustolinkki eri sivulle.
  • Luo sivustolinkkejä, jotka ohjaavat asiakkaat tuotteeseesi tai palveluusi liittyville sivuille.
  • Paranna avainsanojesi laatupisteitä

Yhteenveto

Olethan muistanut käyttää Adwords -kampanjoissasi sivustolinkkejä? Jos et, suosittelen menemään mainoslaajennukset-välilehdelle ja lisäämään sivustolinkit jokaiseen kampanjaasi. Näin parannat laatupisteitäsi, klikkausprosenttiasi ja saat mainoksellesi valloitettua lisää tilaa sekä pystyt ohjaamaan ihmiset suoraan haluamallesi sivulle.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää