• Google Ads

Google AdWords -viestilaajennus

Mikä on viestilaajennus ja miten se toimii?

SDM logo

Digimarkkinointi

Google AdWordsin mainoslaajennuksiin tuli uutuuksia kesän 2017 aikana. Yksi näistä uutuuksista oli viestilaajennukset. Uusien viestilaajennusten avulla pystyt antamaan asiakkaillesi helpon ja nopean tavan olla yhteydessä yritykseesi.

Viestilaajennukset ovat tehokas tapa lisätä asiakkaiden yhteydenottojen määrää, koska viestilaajennusten avulla tavoitat helposti ne asiakkaat, jotka eivät muuten välttämättä ottaisi yhteyttä yritykseesi. Eli asiakkaat, jotka eivät esimerkiksi täyttäisi tarjouspyyntölomaketta tai eivät halua suoraan soittaa yritykseesi. Osalle asiakkaistasi miellyttävin ja helpoin tapa ottaa yhteyttä onkin varmasti tekstiviestin laittaminen, johon odotetaan saavan helposti ja nopeasti vastaus.

Miten viestilaajennukset toimivat, miksi niitä kannattaisi käyttää ja miten saat ne käyttöösi yrityksellesi? Käydään näitä asioita läpi tässä blogikirjoituksessa.

Miten viestilaajennus toimii?

Pystyt käyttämään viestilaajennuksia kaikissa tilisi hakuverkkokampanjoissa ja voit lisätä viestilaajennuksen tili-, kampanja-, mainosryhmä-  ja mainostasolle. Pystyt myös määrittämään minä päivinä ja mihin kellonaikoihin haluat laajennusta mainoksissasi näyttää. Muista kuitenkin, että mitkään mainoslaajennukset eivät näy mainosten yhteydessä 100 %. Eli älä huolestu, jos viestilaajennuksesi ei näy jokaisessa mobiililaitteella tehdyssä haussa.

Viestilaajennukset näkyvät hakuverkkokampanjoiden mobiilimainoksissa ja mahdolliset asiakkaasi voivat helposti mobiililaitteella klikata mainoksesi viestikuvaketta ja lähettää yrityksellesi tekstiviestin. Kun henkilö klikkaa mainoksesi viestikuvaketta, puhelimen viestisolvellus avautuu automaattisesti ja luomasi automaattinen viesti näkyy viestisovelluksessa.

Voit itse määritellä, mitä kirjoitat automaattiseen viestiin. Viestin sisältöön kannattaa kiinnittää huomiota ja kirjoittaa viesti niin, että asiakas saa hieman tietoa siitä, mitä hän on viestin lähetyksellä saamassa. Esimerkiki: ”Hei, voisitteko lähettää minulle lisätietoja?” Tätä automaattista viestiä asiakas voi vielä halutessaan muokata ennen viestin lähettämistä. Helppoa, eikö?

Mitä hyötyä viestilaajennuksesta on?

  • Asiakkaat tavoittavat sinut helpommin ja nopeammin. Kynnys yhteydenoton ottamiseen madaltuu, jolloin mahdollisuutesi liiketoimintasi kasvattamiseen voivat parantua.
  • Näkyvyyden kasvattaminen: Laajennuksen lisääminen mainokseen ei maksa mitään eikä siitä tule lisäkustannuksia. Saat lisää näkyvyyttä yrityksellesi ja annat asiakkaillesi yhden helpon tavan lisää ottaa yhteyttä yritykseesi.
  • Laajennuksen käyttöönotto onnistuu helposti ja nopeasti. Saat myös laajennuksen tarvittaessa yhtä nopeasti pois käytöstä.
  • Voit itse määritellä minä päivinä ja kellonaikoina näytät viestilaajennusta mainoksissasi.

Ota nämä asiat huomioon, kun lisäät viestilaajennuksen

  • Koska pystyt lisäämään viestilaajennuksia tili-, kampanja-, mainosryhmä- ja mainostasolla, mieti aluksi tarkkaan haluatko näyttää viestilaajennuksia koko tilissäsi vai olisiko tehokkaampaa lisätä laajennus esimerkiksi vain joihinkin tiettyihin kampanjoihin?
  • Harkitse minä kellonaikoina haluat näyttää viestilaajennusta mainoksessasi. Onko kannattavaa näyttää mainoksissa viestilaajennusta ympäri vuorokauden vai rajata näkyminen vain niihin ajankohtiin, jolloin tiedät olevasi heti valmiina vastaamaan asiakkaiden viesteihin? Mitä nopeammin olet valmiina vastaamaan asiakkaalle, sen parempi.
  • Joissakin tapauksissa viestilaajennuksen näyttö ympäri vuorokauden voi olla hyvä vaihtoehto, mutta aina parhain vaihtoehto on kuitenkin se, että yritys vastaa mahdollisimman nopeasti asiakkaan viestiin. Varmista siis toimiva puhelinnumero ja nopeat vastaukset.
  • Montako ihmistä tarvitset vastaamaan asiakkaasi viesteihin? Onko liiketoimintasi pientä? Tällöin varmasti kerkeät vastaamaan viesteihin myös hyvin itse, mutta jos liiketoimintasi on suurta, mieti ennen laajennuksen lisäämistä montako henkilöä tarvitset vastaamaan asiakkaan viesteihin.
  • Mittaa aina miten arvokkaita viestit yrityksellesi on. Näin tiedät jatkossa, onko viestilaajennus yrityksellesi tehokas keino kasvattaa liiketoimintaa ja onko laajennuksen käyttö sinun yrityksesi kohdalla kannattavaa ja kustannustehokasta.
  • Laadi aina automaattinen viesti, jotta asiakkaasi voivat vaivatta ottaa sinuun yhteyttä. Automaattinen viesti kannattaa aina kirjoittaa valmiiksi, vaikka asiakas voikin vielä halutessaan sitä muokata.
  • Muista varmistaa, että viestimainoksesi ja viestisi on yhteensopiva kampanjan tai mainosryhmäsi teeman kanssa. Eli varmista osuvuus sen mukaan, mitä palvelua tai tuotetta kyseisessä kampanjassa tai mainosryhmässä mainostetaan.

Miten saat viestilaajennukset käyttöösi?

Kirjaudu AdWords-tiliisi ja klikkaa ”kampanjat” tai ”mainosryhmät” -välilehteä. Klikkaa tämän jälkeen ”mainoslaajennukset” -välilehteä ja ”näytä” -valikkoa. Valitse valikosta viestilaajennukset ja klikkaa ”+laajennus” -kohtaa ja tämän jälkeen ”+uusi viestilaajennus”.

Määrität seuraavat kohdat:

  • Yrityksen nimi: Kirjoita tähän yrityksesi nimi.
  • Puhelinnumero: Puhelinnumero, johon viestit saapuvat.
  • Laajennusteksti: Tämä teksti näkyy mainoksessa käytettävässä viestilaajennuksessa.
  • Viestin teksti: Tähän voit kirjoittaa automaattisen viestisi, joka näkyy asiakkaillesi automaattisesti, kun he klikkaavat viestikuvaketta ja viestisovellus aukeaa heille. Tähän voit kirjoittaa esimerkiksi tekstin: ”Hei, haluaisin lisätietoa tuotteestanne. Kiitos!”.

Tämän jälkeen voit lisäasetuksista määrittää viestilaajennuksen näkymään vain tiettyinä päivinä ja kellonaikoina.

Yhteenveto

Viestilaajennuksen avulla saat yrityksellesi lisää näkyvyyttä ja voit helposti kasvattaa yritykseesi tulevien yhteydenottojen määrää. Kirjaudu nyt tiliisi ja käy lisäämässä viestilaajennus kampanjoihisi. Seuraa laajennuksien kautta tulevien viestin sisältöä ja laatua. Tee tämän jälkeen päätös, onko viestilaajennus tehokas väline liiketoimintasi kasvattamiseen.

Jos sinulle heräsi jotain kysymyksiä tai tarvitset apua AdWords-mainontasi kanssa, ota meihin rohkeasti yhteyttä. Voit myös halutessasi ladata AdWords-ostajan oppaan ja saada hieman lisätietoa AdWords-mainonnan ostamisesta alan ammattilaiselta.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää