• Analytiikka ja mittaaminen

Google Analytics – mistä kävijäsi tulevat? Osa 1

Haluat varmasti tietää miten kävijät löytävät verkkosivustosi? Kun tiedät sivustosi suurimmat liikenteen lähteet, voit paremmin suunnitella miten jatkossa käytät aikasi ja rahasi. Blogin tavoite on saada sinut ymmärtämään, miten Google analyticsin hankinta raportin avulla pystyt jatkossa lisäämään liikennettäsi ja kaupan määrää. Edellisissä Google analytics blogeissa kävimme lävitse seuraavat asiat: Google analyticsin asentaminen Google analyticsin käyttöliittymän […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Haluat varmasti tietää miten kävijät löytävät verkkosivustosi? Kun tiedät sivustosi suurimmat liikenteen lähteet, voit paremmin suunnitella miten jatkossa käytät aikasi ja rahasi. Blogin tavoite on saada sinut ymmärtämään, miten Google analyticsin hankinta raportin avulla pystyt jatkossa lisäämään liikennettäsi ja kaupan määrää.

Edellisissä Google analytics blogeissa kävimme lävitse seuraavat asiat:

  1. Google analyticsin asentaminen
  2. Google analyticsin käyttöliittymän perusteet
  3. Google analyticsin tavoitteiden asentaminen

Tänään keskitymme kysymykseen ”mistä sivustoni kävijät tulevat?” eli analyticsin raportoinnin ”hankinta”-osioon. Hankintaosion alta löytyy 10 erillistä raporttia, jotka kaikki kertovat hieman eri tavalla, mistä verkkosivustosi kävijät tulevat. Hakukoneista, sosiaalisista kanavista, muilta verkkosivuilta, sähköpostikampanjoista jne.

Tämä osio yhdistettynä tulosseurantaan, kertoo mitkä internetmarkkinoinnin taktiikat tuovat eniten kävijöitä ja kauppaa sivustollesi.

Google analytics navigaatio

1. Yleiskatsaus

Hankinnan yleiskatsaus kertoo yhdessä näkymässä sivustollesi saapuneet kävijät kanavittain. Sekä näihin kanaviin liittyvät tiedot, hankinta, käyttäytyminen ja konversiot. Näistä löydät tietoja kuten uudet käyttäjät, välitön poistuminen prosenteissa, sivut/istunto, istunnon keskim. kesto, sekä konversiot jos tulosseuranta tai verkkokauppaseuranta on asetettuna.

Yleiskatsaus

2. Kanavat

Kanavat raportti kertoo aikalailla kaiken saman, kuin yleiskatsauskin. Lisäksi se antaa kuvaajan ja pystyt klikkaamaan eri kanavia ja näin pääset tarkempaan raporttiin, pelkästään kyseisen kanavan liikenteestä.

kanavat

Nopea näkymä, mistä voit tarkitaa, että mistä kanavista se sivuston kauppa/yhteydenotot tulee. Suosittelen tutustumaan myös kanavakohtaisiin raportteihin.

3. Kaikki liikenne

Kaikki liikenne erottelee liikenteen tarkemmin kuin kanavat, sieltä näet mistä sosiaalisesta verkosta tai mistä hakukoneesta liikenteesi tulee. Jos adwordsissä on käytössä automaattinen koodaus, erottelee raportti myös maksullisen ja ilmaisen liikenteen googlesta.

Kaikki liikenne

Näet myös kaikista liikenteen lähteistä uusien käyttäjien määrän, poistumisprosentin jne. Pystyt jälleen myös klikkaamaan liikenteen lähdettä ja näin saat auki raportin pelkästään sen lähteen tiedoista.

4. Kaikki viittaukset

Kaikki viittaukset jättää raportista pois hakukoneet ja suoran liikenteen. Se sisältää siis verkkosivut/palvelut jotka lähettävät liikennettä sinun sivuillesi.

Kaikki viittaukset

Klikkaamalla sivujen osoitteita, pääset katsomaan mitkä sivut sivustolta lähettää liikennettä sivuillesi. Laajassa sivustossa on hyvä nähdä, millaisilta sivuilta liikennettä saapuu.

5. Kampanjat

Kampanjat seuraavat liikennettä kävijöistä jotka tulevat sinun tai jonkun kolmannen osapuolen asettamista kampanjoista. Kampanjat käyttävät UTM-parametrejä, mitkä ovat liitettynä kävijän käyttämän url-osoitteen loppuun.

Kolme vaadittua parametriä, joita tarvitaan kampanjan seuraamiseen Google analyticsissä ovat kampanjan nimi (utm_campaign), kampanja/liikenteen lähde (utm_source) ja kampanjan media (utm_medium).

Esimerkki sähköpostikampanjan url-osoitteesta:

sdm.fi/web-analytiikka/?utm_medium=email&utm_source=analytics-lista&utm_campaign=analytiikka-tarjous

Esimerkki adwordskampanjan url-osoitteesta:

sdm.fi/google-analytics/?utm_medium=cpc&utm_source=google/cpc&utm_campaign=adwords-kampanjasi-nimi

 

kampanjat

Raportista löydät siis liikenteen tiedot, kampanjoittain. Kampanjan nimi löytyy vasemmalta, kuvassa DM Adwords SUOMI, kertoo seruaavaa, ”Digimarkkinointi | Adwords mainonta | Kohdealueena Suomi”

Tämä on erittäin tehokas tapa seurata digitaalisten kampanojoiden tehokkuutta.

Tässä ensimmäiset 5 raporttia, jotka löytyvät hankinta raportin alta, jatketaan ensi viikolla 5 seuraavaa.

Web analytics is the foundation for running a successful website. Without it, you are flying blind.

Brian Clifton

Jos siis sinun sivustollasi ei ole vielä kunnollista kävijäseurantaa, niin otahan yhteyttä ja korjataan asia pikimmiten ja ryhdytään kehittämään verkkonäkyvyyttäsi dataan perustuen.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää