• Google Ads

Hakusanamainonnan kehittämisen kolme vaihetta

Olet päättänyt panostaa hakusanamainontaan. Kuten mekin, myös sinä pidät mainontaa investointina, jonka täytyy tuottaa tulosta. Lue alta 3 huomioitavaa vaihetta!

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet päättänyt panostaa hakusanamainontaan Googlen hakuverkossa. Kuten me täällä Suomen Digimarkkinoinnissa, myös sinä pidät mainontaa investointina, jonka täytyy tuottaa tulosta. Mielellään heti.

Ihannemaailmassa tunnet asiakkaasi ja tuotteesi läpikotaisin ja osaat valita mainostettavaksi tuotteet ja niihin liittyvät hakusanat, joilla ihmiset etsivät ja ostavat. Entäpä jos tuotteesi onkin tuntemattoman brändin valmistama geneerinen tuote, vaikkapa ihovoide? Tuntemattomalla brändillä on vaikea mainostaa, koska sitä ei tunneta, eikä siis haeta.

Pelkällä ihovoide-sanalla saat kyllä sivustollesi liikennettä, mutta todennäköisesti suurin osa siitä ei johda ostokseen. Tai jos johtaakin, niin liian monen kalliin klikin jälkeen. Kuinka AdWordsia sitten pitäisi käyttää tällaisessa tilanteessa?

Alla esitän yksinkertaistetun esimerkin AdWords-kampanjan elinkaaresta.

Hakusanamainonnan vaiheet

PPC on maratoni, ei pikamatka

Lähtökohtaisesti maksullisessa hakusanamainonnassa on kolme vaihetta:

  • Etsintä
  • Optimointi
  • Laajentaminen

1. Etsintä

Käytetään ihovoide-esimerkkiämme. Koska tuotemerkkiämme ei tunneta, teemme mainosryhmän, jossa on laajan tason ”ihovoide”-sana ja tuotettamme hyvin kuvaava mainos. Tätä siis näytetään Googlessa ja klikataan sellaisissakin hauissa, kuten ”ihovoide kokemuksia”, ”ihovoideallergia”, ”ihovoide arka iho” jne. Nämä eivät kuulosta sellaisilta hauilta, joilla ihminen on valmis ostamaan, vaan ovat lähinnä tiedonhakua.

Joukkoon mahtuu kuitenkin sellaisiakin, kuten ”ihovoiteet verkosta”, ”ihovoiteet verkkokauppa”, ”myydään ihovoide”. Toinen joukko on selvästi parempi meidän kannalta, sillä nämä hakijat ovat jo saaneet tarpeeksi tietoa ja ovat valmiimpia ostamaan.

Edellä oleva tapaus on pelkistetty esimerkki etsintävaiheesta (kestää tyypillisesti yhdestä kolmeen kuukautta), jossa keräämme tietoa ”aidoista” käytetyistä hakuyhdistelmistä sekä seurataan näiden myyvyyttä. Pidämme mainokset näkyvillä pitkin päivää hinta-laatusuhteeltaan parhailla (3-6, ei koko aikaa hakutulosten yläpuolella) paikoilla ja etsimme sopivan tasapainon budjetin ja näyttökertojen välillä. Tässä vaiheessa myynti on pelkkää bonusta – aito palkinto on data, jota käytetään optimointivaiheessa.

2. Optimointi

Optimointivaiheessa tulkitsemme kerättyä hakulausekedataa, jonka avulla karsimme täysin epäolennaiset hakusanayhdistelmät ja panostamme niihin, joilla on mielestämme myyntipotentiaalia (tai hyvässä tapauksessa oikeaa myyntiä).

Kohdistamme siis mainontaa tiukemmin sellaisiin sanoihin, joita ihmiset ovat todellisuudessa käyttäneet, joissa on vähän kilpailua (mikä tarkoittaa halvempia klikkejä) ja seuraamme jatkuvasti, että saamme näillä tarpeeksi näyttökertoja ja klikkauksia.

Tässä vaiheessa kampanjaan lisätään negatiivisia avainsanoja – näiden tiedämme varmasti johtavan tuottamattomiin klikkauksiin. Kun myyviä hakulausekkeita on tarpeeksi ja myynti on tasaista (tämä on toki tapauskohtaista), voimme ruveta sulkemaan kalliita, liian yleisiä tai lyhyitä, yhden sanan (kuten pelkkä ihovoide) hakusanoja, jolloin kampanjan kannattavuus nousee.

3. Laajentaminen

Kun kampanja saavuttaa kannattavuutensa, on aika laajentaa. Niin kauan kuin kampanja tuottaa enemmän kuin käyttää, budjettia voi kasvattaa ja mainosten sijainteja parantaa – tarkoituksena on saada kaikki mahdolliset klikkaukset, jotka voivat johtaa kauppaan.

Lopuksi

Näitä kolmea vaihetta toistetaan jokaisen uuden kampanjan tai vaikkapa myyntiin tulevan tuoteryhmän kohdalla. Näistä vaiheista optimointi ei oikeastaan koskaan lopu, vaan se on jatkuva prosessi, jossa karsitaan kuluja ja kasvatetaan mainoskampanjan myyntiä ja kannattavuutta.

Tämän lisäksi myös Google antaa kertyneen hakudatan perusteella arvosanan tilin toiminnalle (ns. laatupisteet), joka määrittää suuressa osin sen, kuinka paljon mainonta maksaa. Hakusanamainontaa ei siis voi vain jättää ”autopilotille”, vaan sen kaikkia osia on jatkuvasti tarkkailtava, testattava ja kehitettävä.

Mikäli sinulla on oma AdWords-tili ja haluat ilmaisen kartoituksen sen tehokkuudesta, ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää