• Instagram

Instagram-markkinoinnin 8 vinkkiä

Instagram oli pitkään kanava, jolla ei ollut paljoakaan tekemistä suoran kaupan teon kanssa. Sen tehtävä oli enemmänkin tuoda brändiä visuaalisesti esille ja nostaa esimerkiksi työnantajamielikuvaa. Nykyisin, kun maksettu Instagram-mainonta on rantautunut myös Suomeen, niin kyseisellä kanavalla saadaan tehtyä hyvää ja mitattavaa tulosta. Lue myös: Instagram-markkinointi tehokkaaseen käyttöön. Nyt ne seitsemän huomioitavaa asiaa. 1. Kuvat Korkealaatuiset […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Instagram oli pitkään kanava, jolla ei ollut paljoakaan tekemistä suoran kaupan teon kanssa. Sen tehtävä oli enemmänkin tuoda brändiä visuaalisesti esille ja nostaa esimerkiksi työnantajamielikuvaa. Nykyisin, kun maksettu Instagram-mainonta on rantautunut myös Suomeen, niin kyseisellä kanavalla saadaan tehtyä hyvää ja mitattavaa tulosta.

Lue myös: Instagram-markkinointi tehokkaaseen käyttöön.

Nyt ne seitsemän huomioitavaa asiaa.

1. Kuvat

Korkealaatuiset kuvat ovat avain näkyvyyteen Instagramissa. Et varmasti halua erottua huonommilla kuvilla kuin kilpailijasi. Korkealaatuiset kuvat tekevät profiilistasi kivan seurata ja ne saavat tuotteesi näyttämään laadukkailta. Suosittelen lämpimästi ammattikuvaajan palkkaamista, joka voi ottaa muutaman kuvauspäivän aikana reilusti kuvia varastoon, joilla pärjää esimerkiksi vuoden tai puolivuotta eteenpäin. Hyvälaatuisia kuvia ei myöskään voi koskaan olla liikaa ja niille on aina käyttö digitaalisen markkinoinnin kanavissa kuten Facebookissa.

2. Ostamisen helppous

Kun julkaiset hienon kuvan ja saat ihmisen kiinnostumaan tuotteesta niin anna hänelle selkeä seuraava askel. Kerro siis kuvailukentässä mistä henkilö voi ostaa tuotteesi tai saada lisätietoja. Kiinnostuminen on melkein turhaa, jos ihmiset eivät tiedä heti, mihin mennä seuraavaksi.

Kiinnostuksen hetki on hyödynnettävä välittömästi ja yleensä yritykset lisäävät linkin verkkosivuilleen kuvailukenttään.

3. Älä tyrkytä

Tuotteesi ei tarvitse olla aina pääosassa. Voit ottaa tuotteistasi kuvia monenlaisissa erilaisissa tilanteissa ja luoda mielenkiintoisia yhdistelmiä. Tuotekatalogi ei edelleenkään kiinnosta ketään sosiaalisessa mediassa, vaan tärkeämpää on viihdyttää ja myydä huomaamatta siinä sivussa. Aina voi ottaa mallia jättiläisiltä.

Nike tekee erittäin hienoa Instagram-markkinointia, eikä tuotteita aina edes näy kuvissa. Pelkkä fiilis riittää.

4. Tee brändistäsi persoona

Anna yrityksellesi Instagramin kautta luonne. Tuotteellasi voi olla luonne, jonka se välittää katsojalle. Katso esimerkiksi, miten leikkisäksi McDonalds on profiilinsa tehnyt.

Kun kanavallasi on tietty luonne, niin siihen on helpompi samaistua, eikä se tunnu katsojasta pelkältä markkinointikoneiston osalta.

5. Tarjoukset

Ainahan halvemmat hinnat ja erikoistarjoukset kiinnostavat ihmisiä. Anna muutama tarjous ainoastaan Instagramissa, niin ihmiset ymmärtävät, että heille voi olla konkreettista hyötyä seurata profiiliasi. Muista siis luoda myös tällaista konkreettista ja helposti mitattavaa arvoa seuraajillesi.

6. Anna ilmaiseksi

Tämä on sosiaalinen median peruskikka. Tykkää kuvasta, niin osallistut arvontaan, toimii Instagramissa vielä harvinaisen hyvin, koska algoritmi ei vaikuta vielä siihen, mitä sisältöä ihmisille näytetään.

Uskon (toivon ettei), että tämä tulee muuttumaan joskus, mutta nyt on aika käyttää hyväksi tätä markkinointikikkaa. Samalla näet myös sen, miten paljon tuotteesi herättää kiinnostusta. En kuitenkaan suosittele tekemään tätä ennen kuin olet saanut Instagram-kanavasi hyvin näkyville.

7. Instagram kuvat verkkosivuillesi

Tämä on hyvä tapa muistuttaa verkkosivustosi kävijöitä siitä että sinulla on Instagram-profiili. Verkkosivustollesi saa liitännäisen, jonka mukana kuvavirta päivittyy Instagramista. Saat kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Voit lukea lisää aiheesta täältä.

8. Instagram maksettu mainonta

Viimeisenä ja mitattavaa myyntiä haluaville kaikista oleellisimpana, Instagramin maksettu mainonta. Instagramissa maksettu mainonta ostetaan samalla mainosalustalla kun Facebookin maksettu mainonta. Huutokauppa Instagramin mainostilasta käydään myös samalla tavalla kuin Facebookissa ja algoritmi maksetun mainonnan puolelta on myös hyvin samantyylinen, jos ei identtinen.

Suurimpana erona Facebookin ja Instagramin välillä on kohderyhmä sekä alustan visuaalisuus. Instagramissa mainonta on Facebookin puolta visuaalisempaa ja kuvien laadulla on suurempi merkitys. Kohderyhmän puolesta Instagramissa majailee myös pääosin hieman nuorempaa väestöä.

Vielä vuosi sitten Instagramista saatiin melko heikosti kauppaa verrattuna Facebookiin, joko alustan käyttötavasta tai kohderyhmän heikommasta ostovoimasta johtuen. Tällä hetkellä (2018 syksy) Instagram ajaa kuitenkin maksavia asiakkaita monille asiakkaillemme. Esimerkiksi yhden verkkokauppa-asiakkaamme myynnistä 1/4 osa on peräisiin Instagramista.

Noin maksetun mainonnan puolelta voisi sanoa tyypillisen jaon olevan 70% FB ja 30% Instagram. Tämä toki riippuu täysin kohderyhmästä ja myytävästä tuotteesta tai palvelusta.

 

Kohdat 1-7 sinun on helppo toteuttaa itse. Maksettu mainonta vaatii kuitenkin opettelua ja syvää ymmärrysät kohderyhmästäsi. Muutoin tililtäsi pumppaantuu rahaa suoraan taivaan tuuliin.

Ota yhteyttä, niin käydään läpi, miten me aloittaisimme tekemään yrityksellesi Instagram-markkinointia.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää