• Google Ads

Mainosten näyttökertojen osuudet

Adwords –tilissäsi voit tarkastella mainostesi näyttökertojen osuuksia. Osuus näyttökerroista on saamiesi näyttökertojen määrä jaettuna niiden näyttökertojen arvioidulla määrällä, jotka olit kelvollinen saamaan. Eli luku kertoo miten paljon mainoksesi ovat Googlessa näkyneet ja kuinka paljon ne olisivat mahdollisesti voineet vielä näkyä, jos mainontabudjettisi olisi ollut suurempi tai mainostesi sijoitus parempi. Jos näyttökertojen osuuksien määrä on esimerkiksi […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Adwords –tilissäsi voit tarkastella mainostesi näyttökertojen osuuksia. Osuus näyttökerroista on saamiesi näyttökertojen määrä jaettuna niiden näyttökertojen arvioidulla määrällä, jotka olit kelvollinen saamaan. Eli luku kertoo miten paljon mainoksesi ovat Googlessa näkyneet ja kuinka paljon ne olisivat mahdollisesti voineet vielä näkyä, jos mainontabudjettisi olisi ollut suurempi tai mainostesi sijoitus parempi.

Jos näyttökertojen osuuksien määrä on esimerkiksi 42% saat tällöin 42% prosenttia kiinni kaikista mahdollista näyttökerroista, jolloin mainoksesi voisivat näkyä. Tässä tapauksessa menetät siis 58% näyttökerroistasi, joko sijoituksesi tai budjetin vuoksi.

Mistä löydät mainosten näyttökertojen osuudet?

Voit lisätä haun näyttökertojen osuudet tilisi ”Kampanjat” tai ”Mainosryhmät” -välilehdeltä klikkaamalla ”sarakkeet” -> ”muokkaa sarakkeita” -> ”kilpailutiedot” ja tämän jälkeen valitsemalla haluamasi näyttökertojen osuudet.

Mainosryhmätasolla voit tarkastella kuvassa näkyviä kolmea vaihtoehtoa ja ”Haun menetettyjen näyttökertojen osuus budjetin vuoksi” on käytettävissä ainoastaan kampanjatasolla. Tätä et siis pysty näkemään mainosryhmä- tai avainsanatasolla.

Mitä eri näyttökertojen osuudet tarkoittavat?

  • Haun näyttökertojen osuus: Kertoo kuinka paljon olet saanut näyttökertoja hakuverkostossa, jaettuina näyttökertojen määrällä, jonka olit kelvollinen saamaan.
  • Haun menetettyjen näyttökertojen osuus (budjetti): Kertoo prosenttiosuuden, jolloin mainoksesi ei ole näkynyt hakuverkostossa, koska budjettisi ei ole riittänyt.
  • Haun menetettyjen näyttökertojen osuus (sijoitus): Kertoo prosenttiosuuden, jolloin mainoksesi ei ole näkynyt hakuverkostossa, koska mainoksesi sijoitus ei ole ollut riittävän hyvä.
  • Hakumainonnan tarkan haun näyttökertojen osuus: Mainostesi saamat näyttökerrat jaettuna hakuverkostosta saatavilla olevilla näyttökerroilla hakutermeistä, jotka vastasivat tarkasti avainsanojasi.

Miten voit parantaa näyttökertojen osuuttasi?

Näyttökertojen osuuksien avulla pystyt näkemään kuinka paljon enemmän mainostesi olisi mahdollista näkyä Googlessa. Pystyt myös arvioimaan sen kautta mainontasi laatua eli miten Google näkee mainontasi sekä kasvattamaan tuloksiesi määrää parantamalla tiliä, jolloin saat paremmat näyttökertojen osuudet mainoksillesi. Google rajoittaa kahdella eri tavalla mainostesi näyttökertojen osuuksia.

1. Päiväbudjettisi on liian alhainen

Tämä asia on helppo diagnosoida ja saada kuntoon. Jos esimerkiksi haun menetettyjen näyttökertojen osuus budjetin vuoksi on 22% menetät tässä tapauksessa 22% näyttökerroista, koska budjettisi on liian alhainen.

Voit tässä tilanteessa miettiä päiväbudjettisi korottamista, jotta saat kaikki mainosten näyttökerrat kiinni. Tai parantaa mainontasi laatua niin, että budjettisi riittää kaikkiin mainosten näyttökertoihin. Voit esimerkiksi:

2. Mainostesi sijoitus on alhainen

  • Mainoslaajennukset: Mainoslaajennukset parantavat mainontasi laatua, joten lisää aina mainoslaajennukset mainontaasi mukaan. Etenkin sivustolinkkien lisääminen on tärkeää. Tämän lisäksi voi lisätä esimerkiksi huomiolaajennukset, puhelulaajennuksen ja sijaintilaajennuksen.

 

  • Laatupisteet: Google tarkastaa jokaisessa huutokaupassa mainostajien mainonnan laadun, joten jos sinulla on alhaiset laatupisteet eli mainostesi ja avainsanojesi laatu on huono, tulee näyttöosuutesi kärsimään. Pyri siis saamaan avainsanoillesi aina mahdollisimman hyvät laatupisteet, jolloin Google katsoo mainontasi olevan laadukasta ja näyttää mainoksiasi useammin. Laatupisteiden kautta tulet myös säästämään klikkauskuluissasi.

 

  • Avainsanan hintatarjous: Voit korottaa avainsanojesi hintatarjouksia, jos ne näkyvät alhaisilla sijoituksilla. Korottaessasi hintatarjousta myös mainoksesi sijoitus paranee, koska mitä korkeampi klikkaushinta sitä paremman mainossijoituksen saavutat. Muista kuitenkin aina varmistaa, että budjetissasi on varaa nostaa hintatarjouksia.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää