• LinkedIn
  • Sosiaalinen media

Maksullinen mainonta LinkedInissä – milloin se on tehokkainta?

Mikä on Linkedin-mainonnan rooli markkinoinnin kokonaisuudessa? Milloin, mihin ja miten sitä kannattaa käyttää?

SDM logo

Digimarkkinointi

Linkedin on tehokas työkalu markkinoinnin ja myynnin edistämisessä, kun sitä käytetään strategisesti oikein.

”Me halutaan olla Linkedinissä, koska me ollaan B2B-yritys ja meidän asiakkaat ovat siellä.”

Tämän lauseen kuulee jokainen markkinointitoimistossa työskentelevä aina välillä. Tavallaan totta, mutta ei kuitenkaan.

Vastaavasti kuulee usein, että

”Me ollaan B2B-yritys, ei meidän asiakkaat ole Instagramissa.”

On tärkeää muistaa, että mainoksia katsovat ja sisältöä kuluttavat ihmiset, ei yritykset. Ostopäätöksen tekevät ihmiset, eivät yritykset.

Luettuasi tämän ymmärrät paremmin, milloin ja miten sinun kannattaa käyttää Linkediniä osana markkinointisi kokonaisuutta.

Unohda kylmäpuhelut. Linkedin-markkinointi on myynnin strateginen kumppani

Sinulla on lista yrityksistä, jotka myyntitiimisi haluaa kontaktoida seuraavan puolen vuoden aikana. Kuvittele tilanne, jossa asiakas kertoo ensimmäisen myyntitapaamisen tai myyntipuhelun aikana

”Olenkin nähnyt teidän mainoksia Linkedinissä ja kävin teidän verkkosivuilla tutustumassa teidän palveluihin. Minulla olisi yksi kysymys.”

Kuinka paljon helpompaa myyjän on aloittaa myyntityö tällaisesta tilanteesta, jossa asiakas on jo tutustunut yritykseesi ja sen tarjoamiin tuotteisiin?

Lue myös: Miten rakennat yrityksellesi sosiaalisen median strategian?

Käytä Linkediniä uusien asiakkaiden tavoittamiseen ja muita edullisempia kanavia uudelleenmarkkinointiin

Linkedinin kohdennusmahdollisuudet ovat ylivertaiset monessa B2B-bisneksessä. Linkedin on kuin tarkkuuskivääri. Sillä osuu aina.

Linkedinin kohdennuksilla varmistat, että juuri ne oikeat ihmiset tulevat verkkosivuillesi. Uudelleenmarkkinointi kannattaa usein tehdä esim. Facebookilla, Instagramilla, Googlen Display-mainoksilla tai Youtube-mainoksilla, koska näissä kanavissa mainosten näyttäminen on huomattavasti edullisempaa.

Tällä tavalla suunnittelemalla saat toteutettua tehokkaan markkinointikoneiston, mutta kuitenkin optimaalisilla kustannuksilla.

Maksullisen Linkedin-mainnonnan hinta?

Jotta ymmärretään Linkedinin maksullisen mainonnan kustannukset paremmin, Facebook-mainonta toimii hyvin vertailukohtana. Jos mainonnan tavoitteena on esimerkiksi liidien hankinta, on Linkedin-mainonta usein helposti 5-10 kertaa kalliimpaa.

Mistä tämä johtuu? Linkedinillä saa kohdennettua mainokset erittäin tehokkaasti esim. haluttujen yritysten johdolle. Voidaan olla siis suht varmoja siitä, että juuri ne oikeat henkilöt näkevät mainokset.

Tähän on looginen selitys. Otetaan esimerkiksi mainosten näyttämisen hinta. Jos Facebookissa tuhannen näyttökerran hinta on esim. 5€, saattaa se Linkedinissä olla esimerkiksi 35€. Tehdään sellainen oletus, että molemmissa alustoissa mainoksen klikkausprosentti on sama. Tällaisessa tapauksessa myös mainoksesta verkkosivuille siirtyminen maksaa sen 7x enemmän. Nyt kun se potentiaalinen asiakas on saatu sinne verkkosivuille 7x kalliimmalla hinnalla, luonnollisesti myös esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttäminen tulee samassa suhteessa kalliimmaksi.

Onko siis niin, että Linkediniä ei kannata käyttää mainontaan? Ei missään tapauksessa, mutta on tärkeää käyttää sitä sille parhaiten soveltuvalla tavalla.

Lukuvinkki: Facebook-markkinoinnin suurimmat virheet

Mikä Linkedinin rooli on markkinoinnin kokonaisuudessa?

Lähdetään liikkeelle perusteista. Digitaalisen markkinoinnin keskiössä on yrityksen verkkosivu ja siellä oleva sisältö. Ilman hyvin suunniteltua ja toteutettua verkkosivua on vaikea saada hyviä tuloksia millään mainonnan kanavalla.

Kun verkkosivu on kunnossa, aletaan sinne ohjaamaan potentiaalisia asiakkaita eri kanavista. Mainontaa voidaan näyttää ihmisille, jotka eivät ole käyneet verkkosivuilla ja uudelleenmarkkinoinnin avulla voidaan palauttaa ostoprosessin kesken jättäneet takaisin verkkosivuille suorittamaan ostoprosessi tai vaikka yhteydenottopyyntö loppuun.

On tärkeää, että verkkosivuille tulevat ihmiset ovat oikeasti potentiaalisia asiakkaita. Tämä varmistetaan sillä, että käytetään oikeita kanavia, mainosten kohdennusta ja mainoksen viestiä.

Useimmissa tapauksissa laadukkain liikenne verkkosivuille tulee hakukoneiden ilmaisten hakujen kautta. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että yrityksesi panostaa hakukoneoptimointiin ja asiakkaan ostoprosessia tukevaan sisältöön heti alusta alkaen. Tämä auttaa saamaan parempia tuloksia kaikesta maksetusta mainonnasta.

Orgaanisen hakukoneliikenteen jälkeen useimmissa tapauksissa laadukkain liikenne tulee maksetusta hakusanamainonnasta.

Molemmissa yllä mainituissa tapauksissa verkkosivuille tullut henkilö on jo ollut etsimässä tietoa liittyen tarjoamiisi tuotteisiin ja palveluihin. Tällaiset henkilöt on aina helpompi kääntää asiakkaiksi, kuin sellaiset, jotka eivät ole ajatelleet tarjoamiasi palveluita tai tuotteita vielä ollenkaan.

Jos taas tarjoat matalan volyymin niche-palveluita, hakuvolyymit eivät riitä bisneksen rakentamiseen. Tällaisissa tapauksissa Linkedin saattaa olla se paras kanava ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille.

Lue myös: Miten saat ilmaisia kävijöitä verkkosivuillesi? Testatusti toimiva tapa!

Linkedin mahdollistaa tarkan kohdennuksen haluamiisi yrityksiin ja vielä niiden sisällä haluamillesi titteleille. Eli voit kohdentaa mainontaa esimerkiksi yritys X:n ylimmälle johdolle.

Monissa tapauksissa Linkedin toimii tehokkaana kanavana tavoittaa juuri oikea kohderyhmä. Johtuen kuitenkin Linkedinin suhteellisen kalliista mainosten näyttöhinnoista, kaikkea ei kannata jättää pelkästään Linkedinin varaan.

Jos haluat tietää, mitä mahdollisuuksia Linkedin tarjoaa sinun yrityksesi asiakashankintaan, ota rohkeasti yhteyttä ja

Tutustu Linkedin-palveluumme

Kun haluat oppia lisää digitaalisesta markkinoinnista, verkkokurssimme on kattava paketti digimarkkinoinnin perusteista.

[button size=”medium” style=”primary” text=”Lunasta paikkasi kurssille täältä!” link=”https://opiskelu.sdm.fi/” target=””]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää