• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads
  • Hakukoneoptimointi

Miksi avainsanat ratkaisevat menestyksen verkossa?

Digitaalinen markkinointi on monelle yrittäjälle uusi asia ja vaikka kokemusta olisi perinteisemmästä markkinoinnista kertynyt, niin avainsanat ja niiden merkityksen ymmärtäminen tuntuvat aiheuttavan ongelmia. Tämä näkyy pettymyksenä monissa verkkosivu-uudistuksissa sekä sisällöntuottamisessa. Vaikka olen Simon Sinekin ja ”start with why” fani (TED Talk – video kannattaa ehdottomasti katsoa, jos se ei ole tuttu), verkkosivuilla tulee myös miettiä avainsanat, joilla […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Digitaalinen markkinointi on monelle yrittäjälle uusi asia ja vaikka kokemusta olisi perinteisemmästä markkinoinnista kertynyt, niin avainsanat ja niiden merkityksen ymmärtäminen tuntuvat aiheuttavan ongelmia. Tämä näkyy pettymyksenä monissa verkkosivu-uudistuksissa sekä sisällöntuottamisessa.

Vaikka olen Simon Sinekin ja ”start with why” fani (TED Talk – video kannattaa ehdottomasti katsoa, jos se ei ole tuttu), verkkosivuilla tulee myös miettiä avainsanat, joilla asiakas etsii yritystä. Sivuston tulee tietenkin viestiä myös syy, miksi yritys on olemassa, mutta ensin asiakkaiden täytyy löytää tiensä yrityksen verkkosivuille.

Koska Google ohjaa niin suuresti ihmisten tiedonhakua verkossa, ei sitä voi unohtaa suunnitellessaan verkkosivuja tai sisältöstrategiaa verkkoon. Vaikka Google kehittyy jatkuvasti, kun aloitamme tiedon etsimisen, kirjoitamme edelleen sanoja Googlen hakukenttään. Näitä sanoja kutsutaan avainsanoiksi, hakusanoiksi tai hakulauseiksi ja niin kauan kun kirjoitamme sanoja hakukenttään niillä on digitaalisessa markkinoinnissa merkitystä.

Hyvästä viestistä verkkosivustolla ei ole mitään iloa, jos asiakkaat eivät löydä sivuille.

Verkkosivujen rakenteessa tulee ottaa liiketoiminnan kannalta tärkeimmät sanat huomioon ja suunnitella sivusto siten, että yritystä ja sen palveluja etsivät myös löytävät yrityksen.

Mitä avainsanat ovat?

Avainsanat ovat niitä sanoja, joita ihmiset hakukoneisiin kirjoittavat. Avainsanatutkimuksen avulla löydetään ne avainsanat, jotka liittyvät tiukasti yrityksen liiketoimintaan ja joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät hakiessaan yrityksen palveluja. Nämä ovat niitä sanoja, joilla verkkosivut ja tuotettu sisältö tulee hakukoneista löytyä.

Miten avainsanoja voidaan hyödyntää niin, että ne kasvattavat liiketoimintaanne?

Strategisesti käytettynä avainsanat luovat tuntuvan kilpailuedun ja niitä voidaan käyttää monella eri tapaa sekä markkinoinnissa, että liiketoiminnan suunnittelemisessa.

Verkkosivut & sisältö

Tärkeimmät sanat tulee löytyä sivuston rungon rakenteesta. Pidemmät vähemmän kilpaillut avainsanalauseet puolestaan rakentavat sisältösuunnitelman pohjan. Blogin kirjoittaminen on tehokkaampaa ja tuo paremmat tulokset, kun vastaat siellä asiakkaiden kysymyksiin ja kohdennat kirjoituksen tiettyihin hakusanoihin. Voit lukea lisää sisällön optimoinnista tästä kirjoituksesta.

Selkeästi avainsanat ovat Google AdWords –mainonnan sekä hakukoneoptimoinnin perusta. Hakukoneissa markkinoinnin perusteisiin aina kuuluva ”oman asiakkaan tunteminen” tarkoittaa käytännössä asiakkaan käyttämien hakusanojen tuntemista. Kun tiedät, millä sanoilla asiakkaasi etsivät eri kohdissa ostoprosessiaan, pystyt tuottamaan oikeanlaista sisältöä ja näin saamaan ostavia asiakkaita verkkosivuillesi.

Tähän auttaa erityisen paljon hakusanatutkimus, joka toimii hakukoneoptimoinnin runkona. Ota yhteyttä, jos haluat hakusanatutkimuksen!

Trendit kertovat, mitä avainsanoja haetaan juuri nyt

Liiketoiminnassa trendit ovat tärkeitä, on eri sesonkeja, muuttuvia kulutustottumuksia, markkinoita mullistavia uusia tuotteita. Näitä pystyy seuraamaan myös hakusanojen volyymien avulla.

Google trends ja Googlen avainsanatyökalu ovat mainioita kevyitä työkaluja selvittämään, missä kuussa kannattaa aloittaa alumiinivanteiden mainostus tai onko jo liian myöhäistä yrittää markkinoille uudella blueray-soittimella. Vanhenevan tekniikan hakuvolyymin trendi-käyrä kun on laskussa, jolloin tähän markkinaan ei kannata luultavasti uutta tuotetta lähteä kehittämään.

Kansainväliset markkinat

Tarkalla avainsana-analyysillä pystyt myös päättelemään sen, että mihin maahan yrityksesi kannattaa lähteä kansainvälistymään. Tarkastelemalla tuotteesi tai palvelusi maakohtaisia hakuvolyymejä, sekä kilpailun kovuuden kyseisillä termeillä, pystyt tekemään tietoon perustuvia päätöksiä uusien markkinoiden valloittamisesta.

Jos hakuvolyymiä on olemassa, mutta kilpailua sanoista ei vielä ole kovaa, ehdotan markkinoiden testaamista. Muista kuitenkin, että parhaan lopputuloksen takaa se, että avainsanatutkimuksen tekijä puhuu kohdemaan kieltä äidinkielenään.

Perinteinen markkinointi

Avainsanatutkimuksen tuloksia ei kannata rajoittaa vain verkkoon, vaan ottaa huomioon myös muussa markkinoinnissa. Lehdistötiedotteet, televisiomainokset ja lehtimainokset kannattaa tarkistaa myös avainsanojen kannalta.

Laajalla lehtikampanjalla ja televisiomainonnalla pystyy ohjailemaan ihmisten avainsanakäyttäytymistä ja monesti myös lehdistötiedotteet päätyvät verkkoon, jolloin oikeat sanat auttavat oikeita ihmisiä löytämään ne.

Varsinkin tietoa siitä, mitkä sanat tuovat tehokkaasti myyntiä verkossa, kannattaa hyödyntää myös lehtimainoksen kirjoittamisessa.

Yhteenveto

Kun ymmärrät hakijan päänsisäisen keskustelun ja ne kysymykset, joihin asiakas etsii vastauksia, niin olet jo pitkällä asiakkaan tuntemisessa verkossa. Vastaamalla näihin kysymyksiin oikeita sanoja käyttämällä, saat asiakkaan sivustollesi lukemaan, oppimaan ja löytämään ratkaisuja ongelmiinsa. Se kasvattaa asiakkaan luottamusta sinua kohtaan, mikä on välttämättömyys sille, että asiakas ostaa sinulta.

Avainsanat ovat erittäin tehokas tapa lähteä kasvattamaan yrityksen myyntiä ja tunnettuutta.

Katso millaisia tuloksia hakukoneoptimoinnilla voi saada aikaan!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää