• Facebook

Miksi yrityksesi Facebook-julkaisusi eivät näy? Miten tavoitat enemmän asiakkaitasi ilmaiseksi.

Yrityksillä on ongelma. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Miksi ja miten parantaa näkyvyyttä?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksillä on ”ongelma”. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Mari Smith oli blogissaan kertonut heinäkuussa miten vain 6% asiakkaista näkee Facebook päivityksesi ja 94% jää näin tavoittamattomiin. On hyvinkin mahdollista että Facebook kiristää algoritmin niin tiukaksi että yhä pienempi osa potentiaalisista asiakkaista näkee päivityksesi ilman että sijoitat euroakaan näkyvyyteen. Vielä kuitenkin se on mahdollista.

Miksi julkaisusi eivät näy

Facebookilla on valttikortti tähän. Se on julkaisujen määrä. Keskimääräisellä Facebook-käyttäjällä on 338 kaveria, mikä laskennallisesti tarkoittaa että Facebookilla on mahdollisuus näyttää 1500-15000 erillistä julkaisua käyttäjälle kun hän kirjautuu Facebookkiin. Tähän Facebook on vielä rakentanut Edgerank algoritmin mikä laskee jatkuvasti mitä julkaisuja jokaiselle käyttäjälle kannattaa näyttää. Jos sinua kiinnostaa perehtyä tarkemmin miten Edgerank toimii voit tutustua siihen esimerkiksi täällä. Käytännössä se laskee kolmea tekijää

  • käyttäjän läheisyyttä julkaisijaan (kuinka usein käyttäjä on toiminut julkaisun perusteella)
  • viestin painoarvoa (millainen on julkaisutyyppi ja mistä käyttäjä tykkää)
  •  ajankohtaa jolloin julkaisu tehdään ja kauanko julkaisusta on aikaa. (Mitä vanhemmaksi julkaisu käy sitä vähemmän se näkyy)

Ei ole mitenkään sattumaa että yritysten julkaisut näkyvät huonommin, kuin yksittäisten ihmisten julkaisut. Se on tapa saada yrityksiä sijoittamaan rahaa näkyvyyden parantamiseen.

Miten parantaa julkaisun näkyvyyttä

Tähän on käytettävissä useampi hyvä kikka jota sinun tulee kokeilla. Tuloksia analysoimalla sitten näet mikä toimii sinun kohderyhmääsi. Kokeiltavan arvoisia ovat esimerkiksi:

  • Aamulla julkaisu (Suurin osa käyttäjistä katsoo Facebookkia heti aamulla ensimmäisenä, mutta silloin julkaistaan myös vähinten materiaalia. Näyt siis paremmin)
  • Julkaisujen määrän vaihtelu (Välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Ennen todella tärkeää päivitystä neuvon pitämään muutaman päivän tauon.)
  • Lyhyt viesti. (Ole julkaisussasi ytimekäs ja nopeasti ymmärrettävä. Ihmiset käyttävät Facebookkia nopeammin kuin uskotkaan)
  • Monen tyyppisiä julkaisuja (Jotkut käyttäjät tykkäävät linkeistä, toiset taas kuvista ja kolmannet pelkästä tekstistä. Edgerank laskee myös julkaisutyypin ja näyttää erilaisia julkaisuja eri henkilöille)
  • Älä pyydä tekemään jotain. (Hyvä julkaisu saa kyllä tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja joten sinun ei tarvitse sitä erikseen pyytä aina)
  • Facebook-sivusi teema. (Sinulla on Facebook-sivu ja sinulla pitäisi myös olla mielessä mitä sillä kannattaa julkaista. Pysy aihepiirissä äläkä poukkoile niin saat paremmin sitoutuneen seuraajakunnan)

 

Valmistaudu tulevaan

Fakta on kuitenkin se että Facebook on jatkuvasti kiristänyt ja tulee kiristämään yritysten julkaisujen näkyvyyttä entisestään. Eihän meistä kukaan oikeasti edes kuvitellut että ilmaista markkinointia on olemassa?  Testailemalla edellä mainittuja asioita opit miten tavoitat parhaiten asiakkaasi nyt ja tulevaisuudessa tiedetään tarkemmin minkälaisia julkaisuihin markkinointibudjettia kannattaa sijoittaa. Facebook tulee olemaan osa markkinointiasi joten turha on säikähtää siihen käytettyjä euroja.  Ne voidaan käyttää Facebookissa erittäin tehokkaasti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää