• Google Ads

Millaisissa tilanteissa Googlessa mainostaminen ei kannata – lue todelliset sekä huterat syyt

Millaisissa tilanteissa Googlen hakuverkossa mainostaminen kannattaa?

Lauri Karvonen

Googlessa tehdään yli 40 000 hakua joka sekunti. Näiden lukujen perusteella luulisi, että Google on varmasti oikea paikka mainostamiseen ja asiakkaiden tavoittamiseen. Aivan joka tilanteessa Googlessa mainostaminen ei kuitenkaan ole järkevää. Seuraavaksi pari hyvää ja hieman heikompaa syytä.

1) Tuotettasi ei osata etsiä (todellinen syy)

Valmistatko sellaista erikoisratkaisua teollisuuteen, jolle ostajia on vain kourallinen? Vaikka uniikkeja Google-hakuja tehdään valtavasti, aivan kaikelle ei löydy sellaista hakuvolyymia, että mainostaminen kannattaisi. Mikäli myyt tuotetta, jonka hakuvolyymi on lähellä nollaa, kokeile jotain muuta kanavaa.

Älä lähde etsimään sopivia hakuja laajoilla avainsanoilla, jotka vastaavat sanaa lähellä olevia muunnelmia. Laajat avainsanat poimivat todella laajalla haavilla erilaisia hakuja – usein pahasti aiheen ohi. Päädyt todennäköisesti maksamaan turhista klikkauksista. Varoitus! Voit kokeilla laajoja avainsanoja vain todella harkiten ja mikäli tiedät, mitä olet tekemässä.

Ratkaisu:

Hakuverkkomainonta on yksi kanava muiden joukossa, ja mainonta esimerkiksi Facebookissa tai LinkedInissa voi tuoda parempia tuloksia. Kannattaa huomioida, että viimeisen vuoden aikana Googlen Display -verkon yleisökohdistukset ovat kehittyneet merkittävästi. Huolellisella suunnittelulla ja erilaisilla kustomoituja yleisökohdistuksia testaamalla saat tavoitettua potentiaaliset asiakkaat koko heidän ostoprosessinsa ajan.

2) Laskeutumissivu tuotteellasi on heikko (hutera syy)

Hakuverkkomainonta on kokonaisuus, jossa jokaisen palasen pitää olla kunnossa, erityisesti laskeutumissivun.

Mikäli maksat klikkauksesta euron ja konversioprosenttisi on 0.75, on yhden konversion hinta tällöin 133 €. Entä jos parantamalla verkkosivujen käytettävyyttä ja ohjaamalla asiakasta myyvempien sisältöjen avulla, konversioprosenttisi olisi esimerkiksi 3.0? Tällöin konversiohinta olisi enää 33 €. Todennäköisesti se alenisi myös tuosta, sillä toimiva laskeutumissivu vaikuttaa suoraan hakuverkkomainonnan laatupisteisiin ja kustannuksiin.

Ratkaisu:

Priorisoi ja laita perusasiat, eli verkkosivusi myyvään kuntoon, ennen kuin tarjoat enempää rahaa Googlelle. Katso, kuinka voit nostaa sivustosi myynnin huippuunsa.

3) Olet kokeillut Google-mainontaa, mutta tulokset eivät olleet riittäviä (hutera syy)

Valitsitko edullisimman digitoimiston? Kokeilitko itse, mutta et saanut riittäviä tuloksia? Hakuverkkomainonta on pitkäjänteistä tekemistä ja vaatii säännöllistä tulosten arviointia, tilin kehittämistä ja Googlen uudistusten seuraamista.

Ratkaisu:

Hakuverkkomainonta voidaan tehdä laadullisesti monella eri tavalla, joten älä valitse edullisinta vaihtoehtoa vain hinnan takia. Kysy tarkasti, mitä kaikkea palveluun sisältyy ja mitä siihen ei sisälly. Kuukausimaksussa tehty säästö voi kääntyä äkkiä sinulle tappiolliseksi, jos digitoimisto on varannut mainonnan kehittämiseen vain vähän tai ei lainkaan resursseja.

4) Kalliit klikkihinnat (hutera syy)

Mainostaminen Googlessa on todella kilpailtua. Kilpailu myös kiristyy jatkuvasti. Suhteuta klikkihinnat kuitenkin tuotteesi tai palvelusi hintaan ja asiakaselinkaareen.

Ratkaisu

Kaikkia asioita ei kannata hakuverkkomainonnassa aina pitää mukana. Kun mainostilisi rakenne on kunnossa, näet selvästi, mikä toimii ja mikä ei. Tällöin voit valikoida toimivimmat asiat (esimerkiksi avainsanat) jatkoon ja pudottaa heikommat avainsanat mainonnasta pois tai asettaa niiden klikkihinnat huomattavasti alemmas.

On paljon keinoja, joilla voit lähteä tarkentamaan hakuverkkomainontaa. Tällöin tavoitat pienemmän ryhmän potentiaalisia asiakkaita, mutta vain ostavin joukko näkee mainoksesi. Voit tarketaan mainonnan näkyvyyttä esimerkiksi viikonpäivän, kellonajan, käyttäjän iän tai laitteen mukaan. Tarkimmillaan voit kohdistaa hakuverkkomainontaa esimerkiksi vain sivustolla vierailleisiin. Tällöin pysyt potentiaalisemman asiakaskunnan matkassa hakuverkossa, mutta et näytä mainoksiasi ollenkaan kylmille yleisöille.

Kalliiden klikkihintojen tilanteessa, tsekkaa myös WordStreamin viiden kohdan tarkistuslista.

5) ”Haluan tavoittaa ison yleisön nopeasti” (todellinen syy)

Oletko esimerkiksi tekemässä tuotelanseerausta? Onko ensisijainen tavoitteesi tunnettavuuden kasvattaminen? Tällaisessa tilanteessa Googlen hakuverkko ei ole paras kanava. Google voi toki olla kanava muiden joukossa, joten huolehdi, että tavoitteesi ja kanavasi toimivat yhteen.

Ratkaisu

Esimerkiksi tuotelanseerauksessa hyödynnä Facebookin ja Instagramin yleisökohdistuksia ja kerro tarinasi siellä selkeän ja visuaalisen viestin muodossa. Rummuta viestiäsi samoille kohdeyleisöille myös Googlen Display-verkossa ja YouTubessa. Kun näytät samaa mainosviestiäsi useammassa kanavassa eri muodoissa, muista ottaa kaikki hyöty irti yleisökohdistuksista.

Yhteenveto

Google on pullollaan potentiaalisia asiakkaitasi. Mitattavuuden ja mitä mainioimpien kohdistusvaihtoehtojen vuoksi Google-mainonta on oikein tehtynä erinomainen kanava.

Jos haluat kuulla, kuinka hakuverkkomainontaa voitaisiin tehdä sinun yrityksellesi, ota yhteyttä.

Käymme ensin läpi tilisi rakenteen ja katsomme, millaisia kehityskohtia sieltä nousee esiin. Tämän jälkeen alamme rakentamaan mainontaa liiketoimintasi kilpailuetujen sekä asiakkaan ostoprosessin mukaan.

Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää