• Hakukoneoptimointi

Mistä SEO-projektin hinta muodostuu?

Kun asiakas on harkitsemassa hakukoneoptimointiprojektin ostamista, herää usein kysymys, mitä optimointiin käytetyllä rahalla oikeastaan tehdään. Mistä projektin hinta oikein muodostuu? Tässä blogikirjoituksessa on tarkoitus selkeyttää hakukoneoptimointiprojektin (SEO-projektin) kulku. Meillä, Suomen Digimarkkinoinnilla, SEO-projekti jakautuu tyypillisesti seuraaviin osa-alueisiin: 1) Projektin suunnittelu ja hakusanatutkimus Projektin alussa keräämme tietoja asiakkaasta, asiakkaan verkkosivuista ja muista hakukoneoptimointiin vaikuttavista asioista (mikäli aihe […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Kun asiakas on harkitsemassa hakukoneoptimointiprojektin ostamista, herää usein kysymys, mitä optimointiin käytetyllä rahalla oikeastaan tehdään. Mistä projektin hinta oikein muodostuu? Tässä blogikirjoituksessa on tarkoitus selkeyttää hakukoneoptimointiprojektin (SEO-projektin) kulku.

Meillä, Suomen Digimarkkinoinnilla, SEO-projekti jakautuu tyypillisesti seuraaviin osa-alueisiin:

1) Projektin suunnittelu ja hakusanatutkimus

Projektin alussa keräämme tietoja asiakkaasta, asiakkaan verkkosivuista ja muista hakukoneoptimointiin vaikuttavista asioista (mikäli aihe ei ole tuttu, mutta haluat oppia lisää, on tämä Mozin opas hyvä paikka aloittaa). Lisäksi projektin alkuvaiheessa tehdään aina hakusanatutkimus, jotta tiedetään, millä hakusanoilla pyritään parantamaan näkyvyyttä Googlen ilmaisissa hakutuloksissa. Hakusanatutkimusta tehtäessä tarvitsemme myös asiakkaan tietämystä omasta alastaan, jotta saamme varmasti valittua juuri kullekin asiakkaalle tärkeät hakusanat.

Projektin alussa tarkistamme myös verkkosivuston tilanteen yleisesti, jotta tiedämme, mihin optimoinnin osa-alueisiin on järkevintä käyttää projektin aikana muita enemmän aikaa. Alkutarkistuksessa kartoitetaan mm. verkkosivujen tekninen toteutus, verkkosivujen sisältö ja verkkosivustolle osoittavien ulkoisten linkkien määrä ja linkittävät sivustot.

Alkukartoituksen avulla saadaan kuva siitä, mitkä projektin osa-alueet tulevat vaatimaan eniten panostusta. Pohjatietojen avulla pystymme suunnittelemaan jokaisen projektin asiakaskohtaisesti.

2) Sivuston sisäinen optimointi

Sivuston alkukartoituksessa esille tulleet tekniset virheet korjataan. Varmistetamme, että sivuston rakenne ja muu tekninen toteutus tukee hyvää hakukonenäkyvyyttä. Mahdolliset Googlen hakukonerobottien kulkua vaikeuttavat tekijät poistetaan.

Sivuston sen hetkistä sisältöä verrataan hakusanatutkimuksessa esille tulleisiin sanoihin ja tehdään ehdotukset, miten sivuston sisältöä tulisi muokata. Verkkosivuston sisältö optimoidaan siten, että sisältö vastaa hakusanatutkimuksen perusteella tärkeäksi todettuja hakusanoja.

Asiakkaasta riippuen teemme korjaukset joko itse, tai neuvomme asiakkaalle, miten ongelmat korjataan.

3) Sivuston ulkoinen optimointi

Tässä vaiheessa tehdään vielä tarkempi kartoitus asiakkaan, sekä tärkeimpien kilpailijoiden ulkoisista linkeistä (linkeistä, jotka osoittavat muilta verkkosivustoilta asiakkaan/kilpailijoiden sivustoille).

Saatujen tietojen perusteella laaditaan linkitysstrategia, eli suunnitelma, mistä voidaan hankkia lisää hyviä, hakukonenäkyvyyteen positiivisesti vaikuttavia linkkejä, asiakkaan sivustolle. Tarkistamme myös asiakkaan sosiaalisen median tilit ja teemme korjausehdotukset tilien tehokkaampaan käyttöön. Linkkien hankinta aloitetaan.

4) Raportointi

Raportoimme projektin tilanteesta kuukausittain, jotta myös asiakas tietää, miten tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet hakukonenäkyvyyteen. Raporttimme eivät ole pelkkiä numeroita ja käyriä, vaan avaamme raporttien tärkeimmät kohdat myös kirjallisesti. Ensimmäinen raportti käydään aina puhelimitse läpi, jotta asiakas ymmärtää käytetyn termistön merkityksen ja pystyy esittämään kysymyksiä projektin etenemisestä.

Yhteenveto: Jokainen projekti on yksilöllinen

Hakukoneoptimointi on erittäin laaja kokonaisuus, mutta edellä esiteltynä olivat projektin pääosa-alueet karkeasti jaoteltuna. Kun kaikki osa-alueet on saatu kuntoon, on sivulla hyvät mahdollisuudet löytyä kohdehakusanoilla Googlen kärkitulosten joukosta. Se, miten paljon aikaa mihinkin osa-alueeseen käytetään, riippuu aina asiakkaasta ja asiakkaan verkkosivuston tilasta ennen projektin alkua.

Pyrimme siis käyttämään projektiin varatut tunnit siten, että saadaan kullekin asiakkaalle mahdollisimman hyvät tulokset. Joskus joudutaan käyttämään enemmän aikaa verkkosivujen rakenteen korjaukseen, joskus taas verkkosivu voi olla uusi, eikä sivustolla ole riittävästi sisältöä, jotta voitaisiin kilpailla kärkituloksista Googlessa. Tällöin vähennetään tekniseen optimointiin käytettävää aikaa ja käytetään se aika sisällön parantamiseen ja ulkoisten linkkien hankkimiseen.

Tehokasta hakukoneoptimointia ei valitettavasti voi tehdä viikossa, vaan se vaatii toimiakseen pidemmän ajanjakson. Tulosten saavuttaminen ei siis tapahdu yhtä nopeasti, kuin esim. Adwords-mainonnassa, mutta toisaalta hakukoneoptimoinnin avulla saavutetut tulokset eivät myöskään katoa heti projektin päättyessä.

Määräaikaisen projektin loputtua voimme tarjota myös tulosten seurannan, jotta tiedät aina, missä tilassa sivustosi on ja tehdä tarvittavia muutoksia seurannan perusteella. Tietenkin hakukoneoptimointia voi jatkaa projektin jälkeenkin, jos haluat ylläpitää orgaanisen näkyvyyden tuloksia projektin jälkeenkin. Mikäli haluat kuulla lisää sivustosi hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksista, niin ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää