• Hakukoneoptimointi

Nettisivut latautuvat hitaasti?

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

Tekemällä sivuista nopeasti latautuvat parannat käyttäjäkokemusta, joka johtaa pidempiin vierailuihin sivuilla, eli vähentää välitöntä poistumista sivulta. Myös tämä on Googlelle merkki laadukkaasta sivustosta, jota ei kannata hakutuloksissa tiputtaa.

Hitaat verkkosivut voivat siis suoraan ja välillisesti laskea sijoitusta Googlessa. Mitkä asiat voivat vaikuttaa verkkosivujen latausaikaan ja mitä asialle voi tehdä? Käydään läpi perusasiat.

Yleisiä syitä nettisivujen hitaudelle

  • Suuret tiedostot sivuilla (esim. suuret kuvat)
  • Liian suuri ladattavien elementtien määrä sivuilla (esim. paljon ladattavia JavaScript tiedostoja)
  • Hidas palvelin

Mistä sitten lähteä liikkeelle?

Tarkista sivuston latausaika ja paikanna viat

Mahdollisimman tarkan kuvan saamiseksi kannattaa sivuston latausaika tarkistaa muutamaan kertaan eri kellonaikoina ja mieluusti eri työkaluilla. Google PageSpeed Insights testi arvioi sivun latausajan mobiililaitteille ja pöytäkoneille sekä antaa suoria korjausehdotuksia nopeuden parantamiseksi.

Pingdom Website Speed Testillä taas voi testata sivuston nopeuden useilta eri sijainneilta ladattuna. Työkalu näyttää suoraan ajan, joka sivun sisällön lataamiseen kestää.

Yleensä hyvänä aikana voi pitää alle 2s latausaikaa. Lisäksi testi näyttää vesiputouskaavioina, kuinka kauan minkäkin sivun elementin latauksessa kestää.

Näet siis, jos esim. jonkun kuvan lataamisessa kestää suhteettoman pitkään ja näin vikaa on helppo lähteä korjaamaan.

Kuvien korjaaminen

Verkkosivuilla olevat kuvat kannattaa aina pakata mahdollisimmat pieniksi, mutta kuitenkin siten, että kuva säilyy terävänä ja laadukkaan näköisenä.

Kuvatiedostot sisältävät joskus paljon metadataa (lisätietoja kuvasta, jotka ei suoraan näy käyttäjälle). Nämä metatiedot voi turhaan kasvattaa tiedostokokoa ja latausaikaa.

Myös kuvien optimointiin on olemassa ilmaisia työkaluja, kuten Compressor.io.

Toinen melko yleinen virhe on upottaa suurikokoinen kuva sivuille siten, että se näkyy käyttäjälle pienenä. Ei ole järkevää laittaa verkkosivuille esim. 700×700 pikselin kokoista kuvaa, jos se näkyy käyttäjälle 500×500 pikselin kokoisena.

Ladattavien elementtien määrän karsiminen

Verkkosivut sisältävät HTML-pohjan, jota yleensä muotoillaan CSS-tyyleillä. JavaScriptillä taas voidaan esimerkiksi luoda dynaamisia elementtejä verkkosivuille. Joskus CSS-muotoilut haetaan useista erillisistä tiedostoista, mikä voi kasvattaa latausaikoja. Sama pätee myös JavaScriptiin.

Pyri siis karsimaan erillisten tiedostojen määrää yhdistämällä CSS- ja JavaScript tiedostoja. Myös tässä voi käyttää apuvälineitä – esim. WordPressille löytyy ilmaisia plugineja, joilla voi optimoida lähdekoodia.

Hidas palvelin

Mikäli palvelimen nopeus rajoittaa verkkosivujen latausaikaa, on kenties aika pohtia uuden palvelimen hommaamista toiselta palveluntarjoajalta. Halvin vaihtoehto ei yleensä ole paras, joten muutama säästetty euro palvelun hinnassa voi pitemmässä juoksussa tulla kalliiksi.

Netistä löytyy runsaasti arvosteluita eli palveluntarjoajista. Kannattaa hieman tutustua vaihtoehtoihin ennen päätöksen tekoa. Toisella puolella maapalloa oleva palvelin on Suomesta käsin tietenkin hitaampi, kuin Suomessa sijaitseva. Jos siis kohdeyleisösi on Suomessa, kannattaa valita palveluntarjoaja, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa.

Yhteenveto

Siinä oli muutama vinkki, joilla lähteä parantamaan sivuston nopeutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Aihe on melko tekninen, joten vian selvittäminen voi olla hankalaa, jos verkkosivujen ylläpito ei ole tuttua. Monet muutoksista kannataakin jättää ammattilaisten käsiin, jotta nettisivut eivät lakkaa toimimasta.

Ovatko nettisivusi hitaat ja ne eivät kiinnosta kävijöitä? Hakukoneoptimointi on silloin sinulle oikea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttäsi ja saada sivustollesi enemmän kävijöitä.

Tehdään yhdessä verkkosivuistasi hakukoneystävällisemmät

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää