• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads

Tositarina tuloksen tekemisestä AdWordsin ja muun digitaalisen markkinoinnin avulla

Lue millaisia tuloksia syntyy, kun digitaalinen markkinointi saadaan toimimaan kokonaisuutena laadukkaan tekemisen ja tiiviin yhteydenpidon ansiosta.

SDM logo

Digimarkkinointi

Asiakkaamme myy risteilypalveluita Helsingin edustalla ja on kokeillut aikaisemmin useita eri digitoimistoja. Toimistojen tuottamat tulokset eivät ole kuitenkaan vakuuttanut asiakasta, koska myyntiä ei ole syntynyt riittävästi. Asiakkaaseen ei olla myöskään oltu riittävästi yhteydessä ja hän on turhautunut, koska mainonta ei ole johtanut tarpeeksi kannattavaan kaupan kasvuun.

Tästä hieman skeptisestä lähtötilanteesta lähdimme rakentamaan toimivaa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta alkuvuodesta 2018. Mikä olikaan yhteistyön lopputulos? Pääsimmekö asetettuihin tavoitteisiin? Kasvoiko asiakkaan myynti kannattavasti? Miten AdWords-mainontaa lähdettiin rakentamaan yhdessä?

Tulokset:

Kesäkuussa 2018 yritykselle oli syntynyt verkkokauppamyyntiä enemmän kuin koko edellisenä vuonna yhteensä. Kesäkuun alkuun mennessä järjestetyt risteilyt olivat kaikki loppuunmyytyjä jo hyvissä ajoin ennen lähtöä. Jo toukokuussa tehtiin asiakkaan verkkokaupan yhden päivän myyntiennätys. Aika huima lopputulos siis!

Miten mainontaa lähdettiin rakentamaan?

Mainonnan päätavoitteeksi asetettiin nöyrästi myydä kaikki kesän risteilyt täyteen ja tavoittaa etenkin isoja yritysasiakkaita ja ryhmiä. Asiakkaan kanssa suunniteltiin jo varhaisessa vaiheessa sopiva palvelukokonaisuus, johon sisältyi AdWords-mainontaa, Facebook-mainontaa, hakukoneoptimointia ja verkkosivujen uudistusta. Yhteistyö aloitettiin aloituspalaverilla, jossa mainonnan tavoitteet käytiin läpi tiimin ja asiakkaan välillä. Tavoitteiden määrittelyä helpotti myös se, että asiakkaalla oli selkeä markkinointisuunnitelma koko vuodelle ja jokaista markkinointikanavaa varten oli määritelty selkeä vuosibudjetti.

 

Mistä AdWords-mainonta koostui?

AdWords-mainontaa varten tehtiin tarkka avainsanatutkimus ja tutustuttiin myös tilin aikaisempaan avainsanahistoriaan. Mainontaan valittiin mukaan vain mahdollisimman tehokkaat avainsanat. Nämä avainsanat olivat joko tuottaneet aiemmin paljon konversioita tai tuoneet nettisivuille paljon ns. tosissaan olevia kävijöitä eli näissä tapauksissa poistumisprosentti sivuilta oli pieni. Asiakas oli rajannut tarkasti omat asiakassegmentit, joten AdWords-tilille lisättiin myös paljon negatiivisia avainsanoja. Asiakas ei esimerkiksi enää tehnyt perinteisiä sightseeing-risteilyjä, joten kaikki sightseeing-risteilyihin viittaavat sanat lisättiin negatiivisiksi avainsanoiksi.

Jokaiselle avainsanalle luotiin oma mainosryhmä eli yksi mainosryhmä sisälsi vain yhden avainsanan sekä tarkkana että laajana avainsanana. Tällainen AdWords-tilin rakenne tehostaa mainontaa, koska se lisää mainosten osuvuutta ja laadukkuutta Googlen silmissä.

Mainosteksteihin nostettiin esiin yrityksen kilpailuetuja ja hyötyjä, joita asiakas oli nostanut esiin laatimassamme alkukartoituskyselyssä. Mainokset myös ohjattiin mahdollisimman osuville laskeutumissivuille eli esimerkiksi tietyn risteilyn tuotesivulle, josta potentiaalinen asiakas pystyy mahdollisimman helposti tuottamaan konversion eli ostamaan risteilylipun tai jättämään tarjouspyynnön.

Kevään ja kesän aikana kampanjoiden päiväbudjetteja ja AdWordsin mediabudjettia säädettiin myyntitilanteen mukaisesti. Eräskin risteilytuote myytiin lähes loppuun muissa mainoskanavissa, joten sen mainonta keskeytettiin AdWordsin puolella, jotta AdWords-budjettia pystyttiin kohdistamaan muihin kampanjoihin.

Tiliä optimoitiin säännöllisesti erilaisilla optimointityökaluilla ja esimerkiksi muutama avainsana keskeytettiin, koska niiden kulutus kasvoi liian suureksi. Nämä avainsanat saivat myös runsaasti näkyvyyttä muissa mainoskanavissa, esim. radiomainonnassa. Konversioita tuottaneiden avainsanojen hintatarjouksia korotettiin. Mainonnan kulutusta seurattiin siis tarkasti, koska AdWords-mainonnan ei tule koskaan tuhlata rahaa vaan tuottaa sitä.

Mainontaa varten rakennettiin myös tarkka konversioseuranta, jotta mainonnan tavoitteiden täyttymistä pystyttiin seuraamaan mahdollisimman tarkasti. Nettisivuilta asetettiin seurantaan mm. lipun osto, tarjouspyyntölomake ja puhelinnumerolinkki. AdWords-tili myös linkitettiin Google Analyticsiin, jonne asennettiin tavoiteseuranta.

Asiakkaalle raportoitiin tuloksista säännöllisesti joka kuukausi ja mahdollisiin muutosehdotuksiin reagoitiin nopeasti sekä AdWordsin, Facebookin että hakukoneoptimoinnin puolella.

Yhteenveto

Tarvittavan tiivis yhteistyö ja jatkuva kommunikointi asiakkaan kanssa ovat projektien kannalta hyvin tärkeässä asemassa. Näin tiedämme molemmat jatkuvasti, mihin suuntaan olemme menossa ja että suunta on varmasti oikea, koska tiiviin yhteydenpidon myötä sitä voidaan tarvittaessa muuttaa hyvinkin nopeasti.

 

Tutustu muihin referensseihimme täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää