• Verkkosivut

Uudet myyvät kotisivut

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä kuitenkin useimmiten mennään pieleen?

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Uudet myyvät kotisivut ovat varmasti monen kotisivujaan uudistavan yrityksen mielessä. Missä siis mennään pieleen, kun internet on täynnä sivustoja, joilla ei käy juuri kukaan ja ne vähäisetkään kävijät eivät suorita verkkosivuille määriteltyä MDA:ta (Most Desirable Action)?

Mikä on teidän yrityksen kotisivujen tärkein tavoiteltu toiminto, minkä kävijä voi tehdä? Mikä on teidän sivuston MDA? Jos tästä ei ole tietoa, tarkoittaa se, että yrityksellä on kotisivut vain siksi, että kaikilla muillakin on ne. Sivuilta ei odoteta mitään – ne vain ovat olemassa. Kotisivut ovat internet-markkinoinnin perusta. Mahdollinen liikenne ajetaan yrityksen kotisivuille, mutta jos sivusto ainoastaan kertoo, mitä yrityksenne tekee ja sisältää yhteystiedot, voit olla varma, että yhteydenotot ovat vähissä, vaikka sivustolle AdWords -liikennettä ohjattaisiinkin.

Kotisivujen rakentaminen pitäisi aloittaa kysymyksestä MIKSI? Miksi meidän yrityksellä on verkkosivut? Jos vastaus tosiaan on ”siksi kun kaikilla muillakin on verkkosivut”, ei sivustolta voi paljoa odottaa. Sivuston sisältö ja rakenne kootaan nopeasti kasaan, kilpailutetaan halvin hinta ja kotisivuprojekti on valmis. Mutta tämä ei ole tapa saada sivustolle kävijöitä ja sitä kautta lisää yhteydenottoja, liidejä ja mahdollisesti kauppaa.
Ensin tulee määritellä sivuston MDA. Se voi olla vaikka ”Liidien kerääminen”, eli yhteydenottojen saaminen.
Tämän jälkeen mietitään asiakasta. Kyllä, asiakasta. Ei sivuston layouttia, ei värimaailmaa, eikä aleta kertomaan kuivia faktoja yrityksestä. Nyt kysymys kuuluu, keneltä niitä yhteydenottoja halutaan? Ketkä ovat meidän asiakkaitamme. Määritetään siis verkkosivuston kohdemarkkinat.
Tehokas tapa on rakentaa erilaisia käyttäjäprofiileja, joilta yhteydenottoja kaivataan. Näillä profiileilla on jokaisella jokin ongelma, minkä he haluavat ratkaistavan. Mikä on se tarve, halu, tai ongelma, minkä yrityksesi pystyy ratkaisemaan? Jokainen profiili vastaa erilaiseen sisältöön – jokaista tulee puhutella eri tavalla.
Markkinat voivat olla myös erilaisissa vaiheissa. Profiileihin kuuluvat ihmiset ovat monesti eri vaiheessa ongelmansa kanssa. Eri vaiheessa olevia on myös puhuteltava erilailla. Tähän tarvitaan taas oikeanlaista sisältöä.
Me käytämme Ben Huntin ”Ladder of awareness” menetelmää markkinoiden tietoisuuden määrittelemiseen. Siihen kuuluu 6 askelta.

 

  1. Minulla ei ole ongelmaa.
  2. Minulla on ongelma.
  3. Ongelmaani on olemassa ratkaisu.
  4. Tieto sinun yrityksesi tarjoamasta ratkaisu.
  5. Sinun tarjoaman ratkaisun hyödyt.
  6. Vakuuttuminen siitä että juuri sinun yrityksesi ratkaisu on paras.

 

Sivuston sisältö siis rakennetaan näitä profiileja ja markkinoiden tietoisuutta ajatellen. Tämä on oikea järjestys toteuttaa kotisivuprojekti. Kuten huomaat, se on huomattavan paljon työläämpi tapa, mutta myös ainoa oikea tapa.
Kerrataan vielä kotisivuprojektin vaiheet
  1. Miksi (Verkkosivujen tarkoitus, MDA)
  2. Asiakas (Ketä sivuille halutaan käymään)
  3. Markkinoiden vaihe (Miten kävijöitä pitää puhutella)
  4. Sisältö (Oikeanlaista sisältöä sivuston MDA:n toteuttamiseksi)
Jos et tiedä, miksi yritykselläsi on kotisivut, et tunne asiakkaitasi, etkä tiedä missä vaiheessa markkinasi ovat. Ota yhteyttä ja selvitetään asiat yhdessä.

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää