• Hakukoneoptimointi

WordPress sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Tässä miniopas Wordpress sivuston sisäiseen optimointiin.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Erittäin monen Suomalaisenkin yrityksen kotisivut on toteutettu WordPressin avulla eikä ihme, se on nopea ja joustava alusta verkkosivuille.

Tässä siis miniopas hakukoneoptimointiin, joka jokaisen WordPress sivuston omistajan kannattaa lukea.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen osaan:

  1. Indeksointi (Pystyykö hakukoneet käymään sivuston lävitse ja lisäämään sen sisällön indeksiinsä)
  2. Löydettävyys (Miten hakukoneet pystyvät määrittämään sivustosi sisällön ja teeman)
  3. Optimointi (Miten hakukoneet näkevät sivustostasi ja miten ne sijoittavat sen ja miten sijoitusten parantamiselle voidaan tehdä)

1. Indeksointi

Googlen on pystyttävä käymään sivustosi lävitse roboteillaan tai sivusto ei löydy Googlesta.
Seuraavat asiat on oltava kunnossa:

  1. Robots.txt ei saa blokata robottien pääsyä sivustolle. (Sivuston niihin osiin, joiden halutaan Googlesta löytyvän)
  2. Noindex tagit eivät saa estää robottien liikkumista.
  3. Canonical tagissa väärä url-osoite voi estää indeksoinnin.

Robots.txt

WordPress luo sinulle automaattisesti robots.txt tiedoston, sivuston indeksointia ja robots.txt tiedoston vaikutusta siihen voi testata Google Search Consolen avulla.

Noindex tagi

Tagilla voi estää Googlea indeksoimasta sivustoa, jos siellä lukee ”noindex”, oikea muoto tagin sisältöön on:
<meta name=”robots” value=”index,follow” />

Tällöin Google lisää kyseisen sivun indeksiinsä.

Väärä canonical

Canonical tagilla pystytään kertomaan Googlelle, kumpi kahdesta sivusta joilla on sama sisältö, tulee listata hakutuloksiin. Canonisen urlin määrittäminen onnistuu WordPress Yoast SEO, pluginilla. Url-soite on kuitenkin syytä kirjoittaa oikein, muuten saattaa hävittää sivuston hakukoneista.

2. Löydettävyys

Löydettävyys tarkoittaa sitä, että Google osaa etsiä kaiken sisällön sivustoltasi. Tärkeää on seuraavat asiat:

  1. XML-sitemap
  2. HTML sitemap
  3. Relevantit linkit
  4. Murupolku

XML-sitemap

XML-sitemap kertoo Googlelle sivuston rakenteen ja näin varmistat, että jokainen sivu tulee lisättyä Googlen indeksiin. XML-sitemap myös ilmoittaa muutoksista Googlelle ja näin sivuston indeksointi nopeutuu huomattavasti. Sitemapin luominen onnistuu myös Yoastin WordPress SEO pluginilla.

HTML sitemap

Tämä sitemap on taas vierailijoiden käyttöön, varsinkin isoilla sivustoilla se helpottaa sivuston rakenteen ymmärtämistä. HTML-sitemap myös varmistaa sen, että jokaiselle sivuston sivulle johtaa ainakin yksi linkki.

Relevantit linkit

Toisilleen hyödylliset ja saman aihepiirin sisällöt ja sivut on hyvä linkittää yhteen. WordPressissä on Post Connector plugin, mikä tekee tämän helpoksi ja automaattiseksi.

Murupolku

Murupolku kertoo missä kohtaa sivustoa surffaaja liikkuu. Murupolku helpottaa myös Googlea hahmottamaan sivuston rakenteen hierarkiaa, sekä luo arvokkaita hakusanarikkaita linkkejä syvälle sivustoon.

3. Hakukoneoptimointi WordPressissä

Viimeinen osuus sivuston sisäisessä optimoinnissa on sisältö ja sen tuottaminen myös hakukoneiden näkökulmasta oikein. Kyse on siis hakusanojen sijoittelusta oikeisiin kohtiin sivustoa.

WordPress SEO plugin helpottaa sisällön tuottoa ja siihen voi syöttää esim. blogitekstin tärkeimmän hakulauseen ja sen jälkeen plugini pisteyttää blogikirjoituksen sen hakulauseen mukaan.

Plugin tarkistaa seuraavat asiat:

  1. Postauksen otsikko
  2. Sivun title
  3. URL
  4. Sisältö
  5. Meta-description
  6. Plugin tarkastaa myös sen, kilpaileeko joku toinen sivustosi alasivu samasta hakutermistä.

Varsinkin kun sisällön tuottajia on useita, auttaa plugin sisällön tuottamisen prosessissa ja muistamaan myös hakukoneiden olemassa olon tekstiä luodessa. Pienillä muutoksilla, voidaan saada iso etu kävijämäärissä Googlesta.

Yhteenveto WordPressin hakukoneoptimoinnista

Yoast SEO pluginillä pääset alkuun sivuston hakukoneoptimoinnissa ja se on helppokäyttöinen. Hakukoneoptimointi on kuitenkin laaja prosessi mikä vaatii strategian luomista ja hakusanojen tutkimista, jotta osaat käyttää oikeita ja relevantteja hakusanoja luodessasi sisältöjä verkkosivuille.

Jos haluat saada hakukonenäkyvyytesi kuntoon varmuudella ja ammattitaidolla, ota yhteyttä meihin! Täältä löydät esimerkkejä tuloksellisista hakukoneoptimointi projekteista.

 

Hakukonenäkyvyys kuntoon. Me autamme lisäämään liikennettä sivustollesi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää