• Markkinointi

Verkkokaupan perustaminen ja paras verkkokauppa-alusta

Vaikka verkkokauppojen toimintaperiaate on usein sama, on verkkokauppa-alustoissa silti suuria eroja. Lue, mikä alusta sopii sinulle parhaiten.

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko aikeissa perustaa uuden verkkokaupan tai vaihtaa nykyisen verkkokauppasi alustaa? Seuraavassa tekstissä esittelen yleisimmät ja parhaat verkkokauppa-alustat. Se, mikä alla olevista kaupoista on Sinulle paras ratkaisu, riippuu täysin tarpeestasi.

Kaikki kohta käsiteltävät alustat, mahdollistavat tehokkaan digitaalisen markkinoinnin, kuten esimerkiksi Facebookin dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin. Kaikki alla mainitut kaupat ovat myös mobiiliystävällisiä ja ne voidaan tehdä kohtuullisen helposti myös hakukoneystävällisiksi.

Lukuvinkki: Verkkokaupan perustaminen.

Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %

Shopify

Jos olet aloittamassa verkkokauppaa pienellä budjetilla, on Shopify sinulle todennäköisesti paras verkkokauppa-alusta. Yhdysvaltalaisen Shopifyn alustalla pyörii jo yli 500 000 aktiivista verkkokauppaa, joiden yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 45 miljardia. Laaja käyttäjäverkosto takaakin kaupan nopean kehittymisen tuoden kauppaan jatkuvasti uusia ominaisuuksia.

Shopifyn parhaita puolia on sen helppous – Shopifyllä verkkokaupan saa toimimaan jo muutamissa tunneissa. Tyylikkään verkkokaupan luominen muutamalle kymmenelle tuotteelle ei sekään vie aloittelijalta viikkoa pidempään.

Hinnaltaan Shopify on myös pienelle kaupalle monesti edullisin ratkaisu. Sen halvin kuukausihinta on vain 29$ kuukaudessa. Kuitenkin, mikäli verkkokauppaa halutaan kasvattaa, niin Advanced-paketti tarjoaa tähän huomattavasti paremmat lähtökohdat. Advanced-paketin hinta on 299$ kuukaudessa.

Shopify ottaa myös 0,5 – 2,0% suuruisen provision verkkokaupan myynnistä, mikäli käytät ulkopuolisia maksupalveluja, kuten kotimaista Checkoutia tai vaikkapa PayPalia. Tämän lisäksi päälle tulee vielä maksunvälittäjän kulut.

Shopify on valmis verkkokauppa-alusta, eli sen kanssa et tarvitse erillistä hosting-palvelua, vaan voit tehdä suoraan tunnukset, valita teeman ja alkaa lisäämään tuotteita kauppaasi.

Suurimpana miinuksena Shopifyn kohdalla on, että se ei vielä ole täysin käännetty suomeksi, vaan joudut kääntämään osan tekstistä itse. Verkkokappa-alusta ei muutenkaan ole suomeksi, vaan hyvä englanninkielen taito on Shopifyn kanssa elinehto.

WooCommerce

WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän maksuton lisäosa. Sen avulla voit lisätä WordPress-sivustollesi verkkokauppatoiminnon. WooCommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin. Se tarkoittaa sitä, että sen käyttäminen ja päivittäminen on ilmaista – nyt ja tulevaisuudessa.

WooCommerce tarjoaakin erittäin kattavat muokkausmahdollisuuden moneen erilaiseen käyttöön. WordPress on erittäin suosittu alusta verkkosivustoille sekä verkkokaupoille ja WordPress toimii moottorina 65% maailman kaikista julkaisujärjestelmällä toteutetuista verkkosivustoista. Lisäksi 28% kaikista verkkokaupoista on rakennettu WooCommercella.

WooCommerce on ilmeinen valinta, mikäli haluat lisätä verkkokaupan WordPress-sivustollesi, mutta se on myös erittäin harkitsemisen arvoinen alusta uudellekin verkkokaupalle.

WooCommercessa ei ole mitään kuukausimaksuja tai määräaikaisia sopimuksia. Avoin lähdekoodi varmistaa myös sen, että kauppaan ei tule myöskään jatkossa mitään kuukausipohjaista velotusta. Verrattuna esim. Shopify-kauppaan, on WooCommerce-kauppa täysin sinun omaisuuttasi. WooCommerce ei tosin sisällä valmiina verkkohotellia tai domainia, eli nämä muutaman euron kuukaudessa maksavat palvelut sinun tulee hankkia itse.

Huono puoli Woocommercessa on se, että sen käyttäminen on huomattavasti hankalampaa, verrattuna Shopifyhin. Usein kaupan perustamiseen kannattaakin palkata ammattilainen, joka hoitaa kaupan rakentamisen tehokkaasti. Esimerkkinä meidän Täysin avaimet käteen –periaatteella tehdyn WooCommerce verkkokaupan hinta on n. 5 000-10 000€ riippuen kaupan laajuudesta. Vaikka alkuinvestointi kuulostaa isolta verrattuna Shopifyhin, on kuitenkin hyvä muistaa, että WooCommerce ei veloita kaupan myynnistä mitään provisioita tai kuukausimaksuja.

Magento

Magento kannattaa todennäköisesti unohtaa, mikäli budjettisi verkkokaupan perustamiseen on alle 50 000€, etkä itse osaa valmiiksi käyttää Magenton alustaa. Magento onkin verkkokauppana selvästi suunniteltu isompia kauppoja varten, sillä sen Enterprise-lisenssi maksaa 18 000€ vuodessa. Magenton käyttöliittymäkin on suunniteltu selvästi enemmän vaativampia käyttäjiä ja sovelluskehittäjiä varten.

Magenton ehdottomia vahvuuksia ovat sen täysi kustomoitavuus ja integraatiot ERP ja CRM-järjestelmiin. Mikäli suunnitelmissasi on valloittaa maailma ja kasvattaa kaupastasi erittäin iso, kannattaa Magentoa ehdottomasti harkita verkkokauppa-alustaksi.

Yhteenveto

Minkä tahansa näistä verkkokaupoista valitset, tulee suurin haasteesi olemaan ostavien asiakkaiden saaminen verkkokauppaasi. Verkkokaupan digitaalinen markkinointi on mahdollista hoitaa erittäin tuloksekkaasti, mikäli tiedät mitä tehdä. Jos et vielä ole digimarkkinoinnin ammattilainen tai sinulla ei ole tarpeeksi aikaa riittävään markkinointiin, niin ota ihmeessä yhteys meihin. Katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa sinua saamaan verkkokaupastasi rahaa takovan bisneksen!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää