• Facebook

Haastattelussa Matti Perkkiö: Facebookin tehtävä on tuoda liikevaihtoa – ei pelkkiä tykkäyksiä

Mitä osa-alueita LämpöYkkösen Facebook-strategiaan kuuluu ja mitkä ovat eri osa-alueiden tehtävät?

SDM logo

Digimarkkinointi

Julkaisimme maaliskuussa 2018 Digimarkkinoinnin verkkolehden 2. numeron, joka käsitteli Facebook-markkinointia. Haastattelimme julkaisua varten seitsemää markkinoinnin ammattilaista. Tässä LämpöYkkösen Chief Marketing & Digital Officerin Matti Perkkiön haastattelu. Voit ladata koko verkkolehden ja lukea artikkelit ilmaiseksi täältä.

Nyt vuoro Matille:

Facebookin tehtävä on tuoda liikevaihtoa – ei pelkkiä tykkäyksiä

Facebook on meille todella merkittävä kanava. Teimme viime vuonna sitä kautta jo seitsemännumeroisen summan kauppaa, ja siksi aiomme jatkossa lisätä panostuksiamme Facebookiin entisestään. Lisäksi kanavan ROI on todella hyvä verrattuna moneen muuhun mediaan. Panostimme Facebookiin viisinumeroisen summan euroja ja se toi tosiaan sen seitsemännumeroisen summan takaisin.

Toimimme Facebookissa niin, että teemme karkean suunnitelman aina tulevalle vuodelle. Se on lähinnä selventämässä meille sitä, mihin asioihin tulemme keskittymään vuoden aikana.

Itse strategia jakautuu viiteen eri osa-alueeseen: maksettuun mainontaan, asiakaspalveluun, sisältömarkkinointiin, social sellingiin ja rekrytointiin. Suora euromääräinen tulos tehdään pitkälti maksetulla mainonnalla.

Maksetulla mainonnalla pyrimme tavoittamaan tarkkaan profiloituja henkilöitä ostoprosessin yläpäästä. Kohdistamme mainontaa kuluttajapuolelle, ja jopa niin aikaiseen vaiheeseen, ettei potentiaalinen asiakas ole vielä edes ajatellut lämpöpumpun hankkimista.

Se antaa meille valtavan etulyöntiaseman, koska pääsemme opettamaan heitä ja luomaan asiakassuhdetta paljon ennen muita toimijoita. Lisäksi saamme samalla kerättyä todella hyödyllistä dataa ostoprosessin yläpään henkilöistä, mikä tehostaa markkinointia entisestään.

”Jos vain odottaisimme, että henkilö löytää meidät Googlesta ja lähettää tarjouspyynnön, niin siinä vaiheessa henkilö on varmasti ollut yhteydessä moniin kilpailijoihimmekin.”

Facebookilla pääsemme koputtelemaan potentiaalisten asiakkaidemme ovia ja luomaan tarvetta edullisesti ja laajassa mittakaavassa, kun taas Googlessa odotamme kilpailijoidemme kanssa rivissä, että kenet valitaan. En kuitenkaan sano, että AdWords tai hakukoneoptimointi olisi huono asia – päinvastoin – vaan että kanavien roolit ovat erilaiset.

Sisältömarkkinointiin olemme ottaneet sellaisen kulman, että sisältö on asiakaslähtöistä ja kertojana on joku muu kuin yritys. Se voi olla vaikkapa asiakas, yhteistyökumppani tai työntekijä. Opetukselliseen ja aidosti merkitystä antavaan sisältöön panostamme jatkuvasti enemmän.

Sisältöformaateista videot ovat olleet kasvussa, koska data kertoo selkeästi, että hyvä video voittaa tällä hetkellä muut sisältöformaatit – ainakin meidän asiakaskunnassamme ja kun kyse on sosiaalisen median markkinoinnista. Pelkkä video ei ole kuitenkaan itsessään oikotie onneen, vaan se täytyy tuottaa ja käsikirjoittaa ammattitaitoisesti, jos sillä haluaa tulosta.

Social sellingiin panostamme tosiaan paljon, koska Facebookin ja muidenkin kanavien algoritmit suosivat jatkuvasti enemmän henkilöiden julkaisuja, kuin yritysten. Ohjeistamme esimerkiksi työntekijöitämme jakamaan sisältöämme ja myyjiämme löytämään potentiaalisia asiakkaita somesta. Lisäksi kannustamme asiakkaitamme kertomaan kokemuksistaan kanssamme. Social selling toimii jos henkilö on muutenkin aktiivinen somessa. Someen ei kannata ”pakottaa” ketään, siitä on enempi haittaa kuin hyötyä.

Työntekijöiden ja asiakkaiden kertomana yrityksen viesti menee mitatusti paljon tehokkaammin perille kuin yrityksen kertomana.

 

Pitkäjänteisyys on avainasemassa Facebookissa menestymiseen

Saamiimme tuloksiin Facebookista, on kolme pääsyytä.

Ensinnäkin olemme tehneet Facebookia todella pitkään. Olemme opetelleet, miten kanava toimii ja uskoneet tekemiseemme. Yleisin syy epäonnistumiseen Facebookissa on se, että tehdään päivityksiä pari kuukautta ja kun tuloksia ei tule, niin lopetetaan. Ei siis jakseta oppia, miten prosessi toimii, koska se vaatii pitkäjänteisyyttä.

Toinen tärkeä seikka on, että olemme löytäneet oikeat kumppanit. Facebook kehittyy kanavana niin valtavan nopeasti, että kannattaa miettiä sitä, onko aikaa tehdä, opetella, seurata ja testata Facebookia päivittäin itse, vai palkkaako sellaisen kumppanin, joka tekee sitä työkseen.

Kolmas syy on se, että olemme resursoineet Facebookin alle paljon rahaa ja aikaa kohderyhmien selvittämiseen, sisällöntuotantoon ja mainontaan. Ei sieltä muuten tule tulosta. Kun oikeanlainen sisältö kohdennetaan mainonnalla oikealle kohderyhmälle oikeaan aikaan, niin tuloksia alkaa syntyä.

Facebook vaatiikin lähes päivittäistä jumppaamista tulokulman ja kohdennusten osalta. Jatkuva jumppaaminen onkin yksi tekijä, joka saa monet luovuttamaan. Some ei toimi, jos et ole jatkuvasti läsnä. Se pätee niin maksettuun mainontaan kuin orgaanisiin päivityksiinkin.

”Some ei toimi, jos et ole jatkuvasti läsnä.”

Jos teet päivityksen ja tyytymätön asiakas tulee kommentoimaan viisi kertaa, että älkää ostako näiltä ikinä mitään, niin siihen tulee reagoida heti. Somea ei voi vain sammuttaa ja katsoa parin päivän päästä, mitä on tapahtunut. Pahimmillaan tuollainen voi hitaan reagoinnin myötä muuttua vaikka negatiiviseksi lehtijutuksi. Siispä reagoi, kommentoi ja ole somessa läsnä – vuorovaikutusta vartenhan se on olemassa.

 

Jos emme pystyisi mittaamaan Facebookista saatuja tuloksia, niin emme myöskään panostaisi sinne

Mittaamme saatua tulosta ja tarkkailemme liidihintaa, tarjoushintaa ja kauppahintaa. Tiedämme siis hyvin tarkasti, minkä verran meidän täytyy laittaa rahaa Facebookiin, jos haluamme tietyn määrän kauppaa. Toki pientä vaihtelua on aina, mutta kyllä se silti budjetointia helpottaa kummasti.

Emme mittaa niinkään tykkäyksiä, näyttökertoja tai muuta vastaavaa, vaan juurikin puhdasta tulosta. Toki kumppanimme Suomen Digimarkkinointi tuo meille tiedon näistäkin ja tarkkaa dataa esimerkiksi siitä, paljonko yhden ihmisen saaminen sivustollemme maksaa. Pääfokus on kuitenkin saaduissa tuloksissa.

Panostamme myös paljon uusien kanavien ja Facebookin uusien toimintojen testaamiseen. Arviolta n. 10% budjetistamme menee näihin kokeiluihin, ja mittaamme niistä saatuja tuloksia todella tarkasti.

Esimerkiksi tällä hetkellä meillä on alkamassa chatbotin testaaminen Facebookissa. Yleisestikin jatkuvan kokeilemisen tarkoituksena on löytää kanavia ja väyliä, joita potentiaaliset asiakkaamme käyttävät ja jotka eivät ole vielä täyteen tuupattuja. Silloin oikeanlaisella toiminnalla markkinointieuroille saa valtavan hyvän ROIn. Messenger, ja itseasiassa myös Facebook, ovat hyviä esimerkkejä kanavista, joissa huomion saa vielä tällä hetkellä erittäin kustannustehokkaasti.

Jatkan erittäin mielelläni keskustelua LinkedInissä tai Twitterissä. Oman henkilökohtaisen chatbottini löydät täältä..

Lataa Facebook-markkinoinnin verkkolehti

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää