• Google Ads

Google Adwords ja maantieteellinen kohdistaminen

Google Adwordsissa voit kohdistaa mainoksiasi maantieteellisiin sijainteihin aluekohdistuksen avulla tai voit sulkea pois sijainteja, joissa et halua mainoksiesi näkyvän.  Voit tehdä kohdistuksia maan, osavaltion, kaupungin tai säteen perusteella. Oletusasetuksena käytetään aina maata, jossa IP-osoitteesi sijaitsee. Aluekohdistuksia käyttämällä parannat sijoitetun pääoman tuottoprosenttia näyttämällä mainoksia yrityksellesi kannattavilla alueilla. Sinun ei ole esimerkiksi kannattavaa näyttää mainoksia koko Suomessa, […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwordsissa voit kohdistaa mainoksiasi maantieteellisiin sijainteihin aluekohdistuksen avulla tai voit sulkea pois sijainteja, joissa et halua mainoksiesi näkyvän.  Voit tehdä kohdistuksia maan, osavaltion, kaupungin tai säteen perusteella. Oletusasetuksena käytetään aina maata, jossa IP-osoitteesi sijaitsee.

Aluekohdistuksia käyttämällä parannat sijoitetun pääoman tuottoprosenttia näyttämällä mainoksia yrityksellesi kannattavilla alueilla. Sinun ei ole esimerkiksi kannattavaa näyttää mainoksia koko Suomessa, jos palvelet asiakkaitasi vain Etelä-Suomen alueella.

Kohdistaminen maan, osavaltion tai kaupungin mukaan

Löydät sijaintiasetukset kampanjasi asetukset välilehdeltä. Kirjoittamalla ”anna kohdistettava tai pois suljettava sijainti” kohtaan maan, osavaltion tai kaupungin nimen voit valita haluatko mainoksesi näkyvän kyseisellä alueella vai sulkea kyseisen alueen pois mainontasi piiristä.

sijaintiasetukset

Sädekohdistaminen

Klikkaamalla ”tarkennettu haku” (kuvassa yläpuolelle) ja ”sädekohdistaminen” (kuvassa alapuolella) voit kohdistaa mainoksia tietyn säteen mukaan.

Voit esimerkiksi kohdistaa 50km säteellä Jyväskylän ympärillä. Valitsemalla haluamasi säteen ja kaupungin saat näkyviin myös listan kaupungeista, jotka sijaitsevat valitsemasi säteen sisällä.  Voit halutessasi lisätä näitä kaupunkeja listalta kohdistus alueiksi tai sulkea alueita pois säteen sijasta.

Google Adwords Sädekohdistaminen

Tarkennetut sijaintivaihtoehdot

Voit määritellä kampanjan asetukset välilehdellä myös tarkempia sijaintivaihtoehtoja mainoksillesi. Löydät nämä asetukset sijainnit kohdan alapuolelta avaamalla ”sijaintivaihtoehdot (tarkennetut)” linkin.

Tarkennetut sijaintivaihtoehdot

Kohdistetulla alueellani olevat tai kohdistettua aluettani käsitteleviä sivuja hakevat tai tarkastelevat ihmiset

Tämä on oletusasetus jota yleensä suositellaan. Kohdistamalla tähän vaihtoehtoon mainoksesi näkyvät ihmisille, jotka fyysisesti sijaitsevat valitsemallasi kohdistusalueella tai ovat kiinnostuneet kohdistamastasi alueesta.

Esimerkki: Sinulla on kukkakauppa Helsingissä. Olet kohdistanut mainoksesi Helsinkiin ja käyttänyt kukkakauppa avainsanaa.

Tampereella ihminen kirjoittaa hakulauseeksi kukkakauppa Helsinki ja näkee mainoksesi. Tässä tapauksessa henkilö ei fyysisesti sijaitse kohdennetulla alueellasi, mutta hän on kiinnostunut siitä.

Ihmiset kohdistamallani alueella

Valitsemalla tämän vaihtoehdon näytät mainoksiasi ainoastaan ihmisille, jotka fyysisesti sijaitsevat kohdistamallasi alueella. Tässä ei oteta huomioon ihmisen kiinnostusta kohdistamaasi alueeseen.

Esimerkki: Sinulla on kukkakauppa Helsingissä. Olet kohdistanut mainoksesi Helsinkiin ja käyttänyt kukkakauppa avainsanaa.

Tampereella ihminen kirjoittaa hakulauseeksi kukkakauppa Helsinki eikä näe mainostasi, koska hän ei fyysisesti sijaitse kohdistamallasi alueella.

Kohdistettua aluettani käsitteleviä sivuja hakevat tai tarkastelevat ihmiset

Tässä vaihtoehdossa ei oteta henkilön fyysistä sijaintia huomioon vaan mainoksesi näkyvät, kun ihminen on kiinnostunut alueestasi.

Esimerkki: Sinulla on kukkakauppa Helsingissä. Olet kohdistanut mainoksesi Helsinkiin ja käyttänyt kukkakauppa avainsanaa.

Tampereella ihminen tekee haun hakusanoilla kukkakauppa Helsinki. Hän näkee mainoksesi, koska on kiinnostunut alueestasi.

Helsingissä ihminen tekee haun hakusanalla kukkakauppa. Hän ei mainostasi koska ei ole kiinnostunut alueestasi.

Poissulkemisvaihtoehdot

Voit myös sulkea pois ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita pois sulkemastasi alueesta tai fyysisesti sijaitsevat pois sulkemallasi alueella. Löydät nämä asetukset kohdista kohdan alapuolelta valitsemalla sulje pois.

Tarkennetut sijaintivaihtoehdot pois sulkeminen

Poissulkemallani alueella olevat tai poissulkemaani aluetta käsitteleviä sivuja hakevat tai tarkastelevat ihmiset (suositus)

Valitsemalla tämän vaihtoehdon et näytä mainoksia ihmisille, jotka fyysisesti sijaitsevat pois sulkemallasi alueella. Mainoksesi eivät myöskään näy vaikka he olisivat kiinnostuneita pois sulkemastasi alueesta.

Esimerkki: Olet pois sulkenut jyväskylän alueen, joten mainoksesi ei näy kun haetaan hakulauseella kukkakauppa jyväskylä missä tahansa kaupungissa.

Ihmiset poissulkemallani alueella

Valitsemalla tämän vaihtoehdon et näytä mainoksia ihmisille, jotka fyysisesti sijaitsevat pois sulkemallasi alueella.

Esimerkki: Olet pois sulkenut Jyväskylän alueen, etkä halua näyttää kukkakauppasi mainoksia siellä.

Ihminen Jyväskylässä tekee haun hakulauseella kukkakauppa Jyväskylä eikä näe mainostasi. Tämä Johtuu siitä, että hän on fyysisesti pois sulkemallasi alueella.

Yhteenveto

Aluekohdistuksia käyttämällä saat mainoksesi näkymään yrityksellesi kannattavilla alueilla. Säästät myös rahaa, kun et enää näytä mainoksia niillä alueilla missä et asiakkaitasi voi palvella. Samalla turhat klikkaukset vähenevät niiltä ihmisiltä, jotka eivät ole kiinnostuneita palveluistasi tai eivät pysty käyttämään niitä.

Hyvällä suunnittelulla saat maantieteellisen kohdistamisen avulla paljon lisää tehoa markkinointiisi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää