• Hakukoneoptimointi

Millaiset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen?

Jaakko kirjoitti viimeksi blogitekstin aiheesta linkkien rakentaminen. Tekstissä kerrottiin tapoja, joilla voi kohtalaisen pienellä vaivalla saada linkkejä muilta sivustoilta omalle sivustolleen. Käydään tässä blogikirjoituksessa vielä hieman tarkemmin läpi, millaisista linkeistä on eniten hyötyä sivuston hakukonenäkyvyydelle. Google kehittää jatkuvasti tapaa laskea sivujen sijoituksia hakutuloksissa, siksi ei kannata miettiä pelkästään linkkien lukumäärää, vaan myös linkkien laatua. Mitkä […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Jaakko kirjoitti viimeksi blogitekstin aiheesta linkkien rakentaminen. Tekstissä kerrottiin tapoja, joilla voi kohtalaisen pienellä vaivalla saada linkkejä muilta sivustoilta omalle sivustolleen.

Käydään tässä blogikirjoituksessa vielä hieman tarkemmin läpi, millaisista linkeistä on eniten hyötyä sivuston hakukonenäkyvyydelle.

Google kehittää jatkuvasti tapaa laskea sivujen sijoituksia hakutuloksissa, siksi ei kannata miettiä pelkästään linkkien lukumäärää, vaan myös linkkien laatua. Mitkä tekijät siis vaikuttavat linkin laatuun?

1. Linkittävän Domainin luotettavuus

Google laskee kaikille verkkosivustoille eräänlaisen arvosanan, joka kertoo sivuston luotettavuudesta. Yleensä esim. yliopistojen, valtion virastojen yms. laitosten verkkosivustot ovat luotettavia ja niillä on korkea Domain Authority (DA).

Linkki tällaisestä luotettavasta lähteestä on aina parempi, kuin linkki esimerkiksi jostain internetin linkkikirjastosta, johon kuka tahansa voi käydä ilmoittamassa verkkosivunsa osoitteen.

Sivuston auktoriteetin voi tarkistaa esimerkiksi Chrome ja Firefox selaimille saatavalla Moz-toolbarilla. Työkalu näyttää mm. sivulle osoittavien linkkien määrän. Alla esimerkkinä Chromelle asennetun Moz-toolbarin näkymä www.facebook.com sivustolla.

Facebookin etusivulle osoittaa lähes 26 000 000 linkkiä muilta sivustoilta. Sivun auktoriteetti (Page Authority, PA) on 97 ja domainin auktoriteetti 100.

Mozin tilaajana voi nähdä tarkempia tietoja. Esim. koko facebook.com -domainiin on tätä kirjoittaessa 2 769 108 313 linkkiä muilta sivustoilta.

2. Linkittävän sivun luotettavuus

Koko sivuston luotettavuuden lisäksi myös sen yksittäisen sivun auktoriteetti vaikuttaa, josta sivullesi linkitetään. Kuten yllä todettiin, myös tämän arvon voi nähdä Moz-toolbarin avulla. Kannattaa myös tarkistaa, miten sivu löytyy hakutuloksista ja millaisille muille sivustoille kyseiseltä sivulta linkitetään.

Kannattaa myös käydä itse tutustumassa sivustoon ja miettiä, miten hyödyllinen linkki olisi muuten, kuin pelkästään hakukonenäkyvyyden kannalta. Onko sivustolla esimerkiksi paljon aktiivisia seuraajia, jotka voisivat myös linkin kautta tulla sivustollesi?

Onhan aina parempi, jos pelkän linkin sijaan saat myös muuta näkyvyyttä ja uusia kävijöitä sivustollesi linkin kautta.

3. Linkittävän sivuston aihe

Linkittävän sivuston aihepiiri on myös tärkeä tekijä linkin laadun kannalta. Jos sivustosi kertoo koirista, on linkki toiselta koirasivustolta arvokkaampi, kuin linkki kenkäkaupan sivustolta.

Linkkejä on siis hyvä pyrkiä hankkimaan saman aihepiirin sivustoilta.  Mikäli kuitenkin eteen tulee mahdollisuus hankkia linkki arvostetulta sivustolta, kannattaa se ottaa vastaan, vaikkei sivuston aihepiiri olisikaan sama, kuin omasi.

4. Linkin ankkuriteksti

Linkin ankkuritekstistä oli puhetta jo aikaisemmassa blogi-kirjoituksessa, jonka aiheena oli verkkosivuston rakenne. Kertauksena mainittakoon kuitenkin, että ankkuriteksti on se linkin teksti, jota hiirellä klikataan, jotta päästään linkin kohteeseen. Ankkuriteksti kertoo Googlelle, mistä linkin kohteena oleva sivu kertoo, joten ankkuritekstinä voi pyrkiä käyttämään sellaista hakusanaa, jolla Googlessa halutaan näkyä.

Tässä asiassa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Jos linkkejä hankkii paljon helpoista lähteistä, esim. blogeihin kommentoimalla ja käyttää aina ankkuritekstinä tarkkoja hakusanoja, ymmärtää Google nopeasti yrityksen manipuloida hakutuloksia. Tästä voi siten seurata rangaistus, eli sen sijaan, että linkki nostaisi sivustoa hakutuloksissa, käykin päinvastoin.

Mikäli kuitenkin ankkuritekstiksi luonnollisesti käy jokin hakusana, kannattaa tilaisuus käyttää hyväksi.

5. Follow ja nofollow-linkit

Linkki on Googlelle tavallaan suositus vierailla sivulla. Kun sivu saa paljon suosituksia – eli linkkejä – Google katsoo sen olevan tärkeä sivu ja nostaa sitä hakutuloksissa. Hakukoneoptimointipiireissä puhutaan linkkimehusta ja sen jakautumisesta. Asia on hyvin selitetty esimerkiksi tässä Woorankin artikkelissa.

Follow-linkki on ”normaali” linkki, jonka Google katsoo olevan suositus ja auttaa näin nostamaan linkin saavan sivuston auktoriteettia.

Linkki voidaan tehdä myös siten, että Google ei laske sitä suositukseksi. Tällöin puhutaan nofollow-linkistä. Nofollow.linkki ei johdata linkittävän sivuston voimaa eteenpäin linkin kohteelle, eikä se näin auta samalla tavalla linkin saavan sivuston hakukonenäkyvyyteen, kuin follow-linkki.

Kuitenkin myös nofollow-linkeillä on todettu olevan jonkinlaista vaikutusta hakutuloksissa nousemiseen, mutta ei yhtä tehokasta, kuin follow-linkeillä. Lisäksi tietenkin ihminen voi normaaliin tapaan klikata itsensä linkin kautta sivustollesi, vaikka se olisikin määritetty nofollow-linkiksi.

Nofollow määritetään linkin HTML-koodiin seuraavasti:

<a href=”http://www.linkinkohde.fi/” rel=”nofollow”>Ankkuriteksti</a>

Voit tarkistaa, onko linkille määritetty nofollow-attribuutti joko suoraan lähdekoodista tai aikaisemmin mainitulla Mozin toolbarilla, jonka voi määrittää värjäämään nofollow-linkit.

Siinä muutamia tärkeitä seikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon, kun arvioi linkkien laatua ja mahdollista vaikutusta oman sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Jos kaipaat apua, ota yhteyttä

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää