• Google Ads

AdWords-mainosten hylkäämisperusteet

Tässä blogissa vilkaistaan yleisimpiä ja helposti paikannettavia syitä sille, että Googlen AdWords-mainokset joutuvat hylätyiksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Olet rakentanut tuotteellesi AdWords-kampanjan, kerännyt listat avainsanoista ja kirjoittanut kasan mainoksia, jotka ihan varmasti tuovat luottokortti kädessä koneensa ääressä istuvat ihmiset sivustollesi. Kampanja on pyörinyt pari päivää ja yhtäkkiä Googlelta tuleekin ilmoitus, että osa tai jopa kaikki mainoksesi on hylätty.

Tähän on sekä yksinkertaisia, helposti paikannettavia syitä että ns. harmaita alueita, joiden läpäiseminen on kokeilun ja epäonnistumisen takana. Tässä blogissa vilkaistaan yleisimpiä syitä sille, että AdWords-mainokset joutuvat hylätyiksi.

Toimitukselliset ja tekniset syyt

Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen tasokkaan kokemuksen kaikissa sen palveluissa. Mainonta on sen tärkein tulonlähde ja kuten orgaanisten hakujen, myös sen on oltava relevanttia ja osana Googlen kokemusta ammattimaista ja selkeää.

Kaikille mainosmuodoille ja niiden osille on olemassa tarkasti määritellyt tekniset kriteerit AdWords-ohjekeskuksessa. Tämä on ensimmäinen ”kynnys”, joka AdWords-mainoksen pitää ylittää ja se koskee isojen kirjainten ja välimerkkien käyttöä, näkyvän URL-osoitteen yhtäpitävyyttä kohdesivuston kanssa ym.

Tämän lisäksi mainoksen on oltava ymmärrettävä, selkeä ja hyödyllinen. Aloitussivun pitää olla olemassa ja toimia moitteetta. Myös superlatiivien käyttö on rajoitettua, ellei väitteelle ole sivustollasi kolmannen osapuolen vahvistusta. Voit olla omasta mielestäsi paras, mutta se ei vielä riitä.

Näillä rajoituksilla Google pyrkii siihen, että sen hakutulossivut pysyvät siisteinä, käyttäjät saavat oikeat ratkaisut pulmiinsa ja ”googlettaminen” pysyy edelleen ilmiönä ja verbinä.

Rajoitetut toimialat

Näihin luetaan esimerkiksi aikuisviihdettä ja seksuaaliterveyttä käsittävät verkkosivut ja –kaupat. Mainosten kohdalle tulee teksti ”Hyväksytty (vain aikuisille)”. Käytännöt vaihtelevat maittain, mutta tässä tilanteessa mainokset näkyvät ainoastaan ”aikuistermeillä”, joka onkin joskus täysin oma maailmansa. Tähän maailmaan pääsee sisään ainoastaan kokeilemalla, sillä Google ei anna sen tarkempia ohjeita. Tiukkuuden ymmärtää, sillä Googlea osaavat käyttää kaikki, myös alaikäiset.

Kielletyt toimialat

Muutama vuosi sitten Google sai Yhdysvaltain oikeusministeriöltä 500 miljoonan dollarin sakot siitä, että se myi mainostilaa kanadalaisille apteekeille, jotka markkinoivat laittomasti lääkkeitä amerikkalaisille kuluttajille. Ministeriön mielestä Google oli vastuussa mainostajiensa toimesta.

Oikeuslaitosten on huomattavasti helpompi käydä yhden ison toimijan kimppuun, kuin lähteä jahtaamaan jokaista lakia rikkovaa mainostajaa yksitellen. Yleisesti hyväksyttyjen normien noudattamisen lisäksi myös tämän takia Google valvoo tiukasti säädeltyjen alojen mainontaa. Näitä ovat esim. aikuissisältö, lääkkeet, päihteet, aseet ja muut vaarallisiksi luokiteltavat tuotteet ja palvelut. Säännöt vaihtelevat maittain ja tarkemmat ohjeet löytyvät tästä.

Edellä mainituilla toimialoilla mainosten näkyvyyttä saatetaan rajoittaa eri kriteerein (ei koko perheelle, vain aikuisille) tai kieltää kokonaan. Tähän johtavia syitä ovat:

  • käyttämäsi avainsanat
  • mainostekstissä esiintyvät sanat sekä
  • laskeutumissivusto.

Näistä kahteen ensimmäiseen pystyt itse jonkin verran vaikuttamaan, mutta mikäli Googlen algoritmi luokittelee sivustosi johonkin rajoitettuun kategoriaan kuuluvaksi, jopa täysin laillinen ja hyväntahtoinen mainonta hankaloituu.

Esimerkkinä verkkoapteekit, jotka Suomen lain mukaan saavat mainostaa verkossa reseptivapaita tuotteita, kuten esim. apteekkikosmetiikkaa. Mikäli sivustolta löytyy kuitenkin tiettyjä, maailmanlaajuisella kieltolistalla olevia ainesosia sisältäviä tuotteita, sivusto määritellään verkkoapteekiksi, jolloin Googlelta pitää hakea apteekkihyväksyntä. Näitä ei Google kuitenkaan Suomessa myönnä.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jää sivuston muuttaminen niin, että myyntiin jää ainoastaan varmasti hyväksytyt tuotteet sekä sivuston ”hengen” muuttaminen vähemmän ”apteekkimaiseksi”. Jotkut sivustot ovat pystyneet mainostamaan tästä huolimatta, mutta on yleensä vain ajan kysymys, milloin algoritmi saa nämä kiinni.

Yhteenveto

Yhteenvetona voidaan todeta, että mainostaminen on helppoa, kun noudatat yleisesti hyväksyttyjä toimintatapoja niin mainoksissa kuin sivustossakin. Google yrittää parhaansa mukaan palvella sekä kuluttajia että mainostajia, joten se on vuosien varrella oppinut havaitsemaan myös väärinkäytösyritykset. Toistuvat vakavat virheet johtavat mainosten hylkäämisen lisäksi lopulta koko AdWords-tilin tai sivuston jäädyttämiseen Googlen listauksissa. Tätä ei halua kukaan.

Mikäli toimit jollain rajoitetuista aloista, vaaditaan hiukan yritteliäisyyttä, jotta päästään selville siitä, missä rajat menevät ja mitä Google oikeastaan pitää hyväksyttävänä. Käytänteet vaihtelevat joissain tapauksissa kirjaimellisesti sanoittain. Lisäksi algoritmi elää ja kehittyy, joten kampanjoita on jatkuvasti pidettävä silmällä: pitkään toimineet mainokset saattavatkin jossain vaiheessa joutua hylkäyslistalle. Tällaiset asiat tulevat tosin säännöllisen optimoinnin aikana esiin muutenkin.

Mikäli tarvitset apua oman tilisi kanssa, tutustu palveluumme ja ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää