• Sosiaalinen media

Miten yrityksesi erottuu edukseen viestinnällä somen maksetussa mainonnassa?

Sosiaalisen median markkinoinnissa on tärkeää kasata mainostekstit ajatuksella. Oikeanlaisilla tekstillä edesautat yrityksesi mainoksia toimimaan omien tavoitteidesi mukaisesti.

Tuukka Vehviläinen

Sosiaalisen median mainonta toimii kannattavana ja edullisena väylänä monenlaiselle liiketoiminnalle. Oli alasi mikä tahansa on hyvin todennäköistä, että potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaa Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa tai esimerkiksi LinkedInissä.

Kun mainostat somessa, on kilpailijoista erottautuminen yksi tehokkaimmista tavoista saada oma brändi loistamaan ja myynti kukoistamaan. Mutta miten se tehdään tekstin keinoin? Tässä blogissa käydään asiaa hieman läpi.

Kilpailijoista erottuminen ja sosiaalinen media 

Viisi keskeistä tapaa, joilla yritys voi erottautua kilpailijoistaan ovat:

  1. Uuden kategorian luominen markkinaan
  2. Tuotekeskeisyys
  3. Asiakaskeskeisyys
  4. Brändi-ilme
  5. Markkinointiviestintä

Mainostekstejä pohtiessa keskitymme edellä mainituista kohdista viimeisimpään – markkinointiviestinnällä erottautumiseen, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Jos haluat lisätietoa muista listan erottautumistekijöistä, tutustu blogiimme: Markkinoinnin kilpailukeinot – näin erottaudut kilpailijoista mieleenpainuvasti.

Markkinointiviestintä tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, miltä yritys kuulostaa ulospäin. Kilpailijoista erottautuva markkinointiviestintä keskittyy tiivistettynä hyödyllisen tiedon jakamiseen, sen sijaan että viestin kärkenä olisi yrityksen tai palvelun erinomaisuudesta kertominen. Markkinointiviestintä ei yksin tee tuotteestasi parempaa, mutta saat etulyöntiaseman, kun kerrot tuotteestasi asiakkaitasi houkuttelevasti tavalla, jota kilpailijasi eivät ole hoksanneet.

Löydä juuri sinun erottautumistekijäsi

Kun haluat erottautua markkinasta, kaikki lähtee liikkeelle markkinatilanteen kartoituksesta ja kilpailijoiden analysoinnista. Mitä sellaista sinä voit tarjota tuotteellasi tai palvelullasi, johon kilpailijat eivät pysty vastaamaan? Onko tuotteessasi jokin ylivoimainen ominaisuus? Minkä asian juuri sinun yrityksesi osaa paremmin kuin kukaan muu?

Yleinen virhe on käyttää tekstissä yksinkertaistavia arvoa luovia lausahduksia kertomaan kuluttajalle yrityksen ylivertaisuudesta. Usein tämä tapa erottautua muodostuu ympäripyöreäksi iskulauseeksi, kuten ”Räätälöity avaimet käteen ratkaisu”, ”Vuosikymmenten kokemus” tai ”Osaavat asiantuntijat”.

Lue myös: Kärsiikö yrityksenne alansa asiantuntevimpien asiantuntijoiden -syndroomasta?

On toki tärkeää, että yrityksesi identifioituu tiettyihin arvoihin ja löytää omat oikeat kilpailukeinonsa, mutta huono puoli näissä lyhyissä iskulauseissa on se, että ne eivät kerro konkreettisesti potentiaaliselle asiakkaalle yhtään mitään. Lisäksi lauseet kuten ”Hyvää palvelua vuosikymmenten kokemuksella” edustavat usein ostaville asiakkaille itseisarvoja.

Lauseet kuten ”Hyvää palvelua vuosikymmenten kokemuksella” edustavat usein ostaville asiakkaille itseisarvoja. Merkityksellisimmät erottautumistekijät ovat sellaisia, joita kilpailevat yritykset eivät tarjoa ja joita tämä nimenomainen asiakas erityisesti arvostaa.

Jos asiaa mietitään ostavan asiakkaan kannalta, kaikista merkityksellisimmät erottautumistekijät ovat sellaisia, joita kilpailevat yritykset eivät tarjoa ja joita tämä nimenomainen asiakas erityisesti arvostaa. Pyri siis löytämään juuri ne!

Lisää erottautumistekijöistä voit lukea kirjastamme Digimarkkinointi – Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän tai kuunnella Digimarkkinointi-podcastimme jakson 4.

Ostajapersoonat

Ostajapersoonat ovat juuri ne unelma-asiakkaat, joille tuotteesi tai palvelusi on tehty. Ei ole olemassakaan toimialaa, jolle ostajapersoonien määrittämisestä ei olisi hyötyä tai se ei auttaisi yleisissä markkinointitoimenpiteissä. Ostajapersoonia hahmotellessa, muista vastata kysymykseen ”Miksi juuri hän ostaisi tuotteen tai käyttäisi palvelua?” Ei ole merkityksellistä löytää ostajapersoonaa demograafisten tietojen mukaan ja määritellä unelma-asiakkaasi olevan esimerkiksi kuopiolainen 45-vuotias kahden lapsen isä, joka harrastaa kalastusta.

Ostajapersoonien luomisen tulee perustua oikeaan dataan tai todelliseen asiakastutkimukseen, jota yrityksen asiakkailta on saatavilla. Hyvä keino ostajapersoonien määrittämiseen on myös yrityksen omien myyjien haastattelu, asiakaspalautteet ja kyselytutkimukset. Tärkein yksittäinen kysymys ostajapersoonien määrittämisessä on ”Miksi?”. Miksi asiakkaat käyttäytyvät tietyllä tavalla ostoprosessin eri vaiheissa?

Mainoksen teksti ja rakenne

Sosiaalisen median maksetussa mainonnassa erottautumiselle on olemassa monta tapaa, joista yksi on mainonnan sanoittaminen tekstiksi. Loistavia erottautumistapoja ovat myös videoiden hyödyntäminen mainonnassa, sekä brändi-ilme. Näistä voit lukea lisää blogeistamme: Somemainonnan videostrategia – miksi some elää videoista? ja Brändi-ilme erottautumistekijänä – näin tuot kilpailuetusi näkyviin.

Mutta mitä mainoksen tekstissä tulisikaan sanoa, jotta saat puhuteltua juuri sinun unelma-asiakastasi?

Peruskaava on hyvä olla hallussa ennen kuin alat hulluttelemaan tekstien parissa. Kannattaa siis muistaa nämä kolme asiaa.

  1. Kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunnattu?
  2. Mitä tarjoat?
  3. Miksi asiakas valitsisi juuri sinut?

Ota erottautumistekijät mukaan osaksi mainostekstiäsi, erityisesti kohdassa kolme:
Miksi asiakas valitsisi juuri sinut? Miten eroat kilpailijoista? Minkä osaat paremmin kuin muut?
Lisäksi mahdollisimman pian mainostekstin alussa muista puhua asiakkaan tarpeista, tai asioista jotka palvelusi/tuotteesi ratkaisee.

Muista myös ostajapersoonasi eli ihanneasiakkaasi ja puhutele heitä, sillä silloin viestisi menee parhaiten perille juuri oikeille ihmisille.

Esimerkkimainos

UniqAir valmistaa kotikäyttöön sekä yrityksille ilmanpuhdistimia, jotka eroavat muista vastaavista laitteista testitulosten, eli VTT:n ja Työterveyslaitoksen mittausten, sekä suodatustekniikan osalta. Lue oheisen kuvan mainos, ja mietitään yhdessä, miksi mainoksen teksti toimii keväisin hyvin ja synnyttää mainoksen lukijassa tarpeen tutkia asiaa syvemmin.

Jos mainos puretaan osiin, sen teksti alkaa samaistuttavalla lauseella, joka kiinnittää ihmisen huomion: ”Kappas, meidänkin mökillämme tarttuu haju aina vaatteisiin!”. Tämän jälkeen tähän ongelmaan annetaan ratkaisu ja esitellään tuote, eli Uniq-ilmanpuhdistin.

Lopuksi, koska kyseessä on MRACE® markkinoinnin mallimme mukainen ACT-vaiheen mainos, ohjataan potentiaalinen asiakas lukemaan asiasta kertova blogiteksti, joka vahvistaa tarvetta ilmanpuhdistimelle. Lisäksi mainoksen otsikko alhaalla: ”Kesämökin sisäilma hajuttomaksi UniqAirilla” kertoo ongelman ja ratkaisun ongelmaan yhdessä lauseessa, ja saa juuri oikeat ihmiset kiinnostumaan tuotteesta.

MRACE® myyntisuppilo ja mainonnan tekstit

Myös potentiaalisten asiakkaidesi tietoisuuden tila määrittää sen, mitä mainostekstissäsi tulisi sanoa.

Reach: Tuo brändisi esiin ja herätä yleisösi kiinnostus, vaikka mainoksen nähnyt ihminen ei olisi ikinä edes kuullut sinusta.

Act: Vakuuta asiantuntemuksellasi ja lisää potentiaalisen asiakkaan tietoisuuden tasoa tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen muuta sivustovierailijat liideiksi hyvän verkkosivusisällön avulla.

Convert: Poimi kypsät hedelmät ja ole asiakkaan mielessä oston lähestyessä ja sen hetkellä. Tässä kohtaa kumoa viimeisetkin oston esteet ja myy tuotteesi asiakkaalle.

Engage: Sitouta asiakas yritykseesi liiketoimintasi kasvattamiseksi, tuo hänelle lisäarvoa muilla tuotteillasi tai oston jälkeisillä palveluilla ja luo asiakkaalle tunne hyvästä ostopäätöksestä.

Lue lisää MRACE® markkinoinnin mallistamme.

Muista yksinkertaisuus ja testaaminen

Viimeisenä pointtina muista yksinkertaisuus. Some edustaa nopeita kanavia, jossa postaukset virtaavat silmien edessä nopealla vauhdilla. Mainoksen teksti voi siis olla hyvinkin lyhyt ja yksinkertainen, joka kertoo ostovaiheen olennaisen asian muutamalla sanalla tai lauseella.

Toisaalta hyvin kirjoitettu tarinallinen teksti voi tempausta myös mukaansa, joten jos kirjoitat mainoksen, muista aina testata erilaisia tapoja lähestyä asiaa ja puhutella ihmisiä. Joskus pitkä teksti osoittautuu paremmaksi tavaksi saada unelma-asiakkaidesi kiinnostus, toisinaan taas lyhyt ja ytimekäs on toimivin ratkaisu.

Mainosten lopullisten tulosten mittaamisessa tulee myös muistaa itse sivuston toimivuus loppukäyttäjän, eli asiakkaan silmissä. Useimmiten mainos on vain tapa saada oikeat ihmiset sivustolle, joten sivuston tekninen toimivuus ja käytännöllisyys määrittävät lopulta sen, kuinka paljon asiakkaat sinuun ottavat yhteyttä, ja kiinnostuvat tuotteestasi tai palveluistasi. Lue lisää aiheesta: Markkinointisi tulokset riippuvat verkkosivusi sisällöstä

Yhteenveto

Kun haluat erottua sosiaalisen median mainosten teksteillä brändisi tyylin, ostajapersoonien ja MRACE®-ostovaiheen mukaisesti, muista varmistaa, että nämä asiat ovat kunnossa:

  1. Tiedät ostajapersoonasi ja puhuttelet heitä.
  2. Tunnet kilpailuetusi ja tiedostat erottautumistekijäsi.
  3. Kirjoitat ytimekkäästi aiheesta MRACE®-vaiheesi mukaisesti.
  4. Ohjaat ihmiset hyvälle laskeutumissivulle.

Jos haluat päästä alkuun markkinointiviestisi kirkastamisessa, tutustu lisää ostajapersoonien merkitykseen ja lataa Ostajapersoonat-työkirjamme.

Ostajapersoonat-työkirja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää