• Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin vuosi 2016 ja ennusteita tulevasta

Mobiiliystävällisyyden merkitys kasvoi kuluneen vuoden aikana, mutta mitä odottaa SEO:n osalta vuonna 2017?

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimoinnin vuosi 2016 ja ennusteita tulevasta

Jälleen yksi vuosi on lopuillaan ja hakukoneoptimointi on mennyt huimasti eteenpäin. Vuoden aikana Google teki algoritmiinsa muutamia isoja päivityksiä, jotka aiheuttivat hakutuloksiin isompia vaihteluja kuin aikoihin. Myös muun muassa mobiilihakujen määrän kasvu ja verkkosivujen tietoturva ovat olleet tapetilla.

Käydään läpi vuoden 2016 merkittävimmät jutut hakukoneoptimoinnin kannalta ja tehdään pieni ennustus ensi vuoden SEO-trendeistä.

2016 – Mitä tapahtui?

Mobiiliystävällisyyden merkitys kasvoi

Google julkaisi vuonna 2015 niin sanotun ’mobilegeddon’ päivityksen, jonka myötä mobiililaitteilla tehdyillä hauilla suosittiin mobiiliystävällisiä sivustoja. Vuoden 2016 toukokuussa algoritmin vaikutusta nostettiin hieman ja tulevaisuudessa merkitys tulee varmasti edelleen kasvamaan. Nopeasti mobiilissa latautuvat AMP-sivut otettiin myös käyttöön ja AMP-sivuja on alkanut pikkuhiljaa näkyä myös suomenkielisillä hakukyselyillä.

 Penguin 4.0 -algoritmi

Google jatkoi taisteluaan spämmääviä sivustoja vastaan julkaisemalla reaaliaikaisen Penguin 4.0 -algoritmin. Penguin-algoritmi analysoi pääasiassa sivustolle osoittavia ulkoisia linkkejä ja langettaa sivustolle rangaistuksen, mikäli sivuston linkitys vaikuttaa epäluonnolliselta.

Ennen rangaistuksesta toipuminen vaati uudelleenarviointipyynnön lähettämisen Googlelle, jonka jälkeen joutui odottamaan algoritmin uudelleenajoa. Nyt poistuneet haitalliset linkit huomataan lähestulkoon reaaliajassa, samalla kun Googlen hakubotit käy sivuja läpi ja indeksoi niitä.

Googlen Gary Illyesin mukaan uusin Penguin-algoritmi ei myöskään enää varsinaisesti edes rankaise sivustoa, vaan epäluonnolliset linkit jätetään yksinkertaisesti huomioimatta. Toki Google edelleen voi rangaista sivustoja, jotka selkeästi yrittävät black-hat-menetelmillä nousta haussa, joten en suosittele spämmilinkkien hankkimista edelleenkään

Mahdollisten haitallisten linkkien ei pitäisi myöskään enää vaikuttaa koko sivuston laajuudella, vaan Google analysoi nyt yksittäisiä sivuja.

Possum-algoritmi

Epävirallisesti Possum-nimen saaneen paikallisiin hakutuloksiin ja karttatuloksiin voimakkaasti vaikuttaneen algoritmipäivityksen tarkoituksena oli monipuolistaa hakutuloksia ja tietysti myös vähentää spämmin määrää hakutulosten joukossa. Nyt paikallisiin hakutuloksiin tulee mukaan yrityksiä laajemmalta maantieteelliseltä alueelta, kuin aikaisemmin. Toisaalta algoritmi voi myös filtteröidä hakutuloksista yrityksiä, jotka toimivat samassa osoitteessa.

paikallinen hakutulospaikallinen-haku-2

Esimerkiksi aikaisemmin, jos minulla olisi ollut laskutusfirma Jyväskylässä, mutta postitusosoitteeni olisi ollut Jyväskylän rajojen ulkopuolella, olisi ollut hankala päästä korkealle hakutuloksissa vaikkapa ”laskutus Jyväskylä” -tyylisillä hakukyselyillä. Nyt paikallisiin hakuihin voivat päästä mukaan yritykset, joiden fyysinen sijainti ei välttämättä ole haetussa kaupungissa.

Myös haun tekijän fyysinen sijainti vaikuttaa päivityksen myötä enemmän hakutuloksiin, eli saat eri tuloksia riippuen siitä, Googletatko Helsingistä vai Jyväskylästä käsin.

Rich cardien ja snippettien lisääntyminen hakutulossivulla

Jo hyvän aikaa Google on pyrkinyt rikastuttamaan hakutuloksiaan esittämällä paljon erilaisia snippettejä tavanomaisten sinisten linkkien joukossa hakutulossivulla. Hae esimerkiksi suosikkiyhtyettäsi Googlesta ja voit huomata, että hakutulossivulla näytetään paljon muutakin kuin normaalit linkit eri verkkosivustoille.

rich-cards

Toinen hyvä esimerkki on ruokareseptit, joiden yhteydessä monesti on kuvia annoksista, merkintä valmistusajasta, maininta kaloreista jne.

Rich snippets

Osittain myös Googlen oma tekoäly pyrkii tuomaan suoria vastauksia hakutulossivulle. Tällöin ihmisen voi löytää vastauksensa suoraan siirtymättä eteenpäin millekään sivustolle. Esim. hakusanalla ”hakukoneoptimointi” Google näyttää AdWords-mainosten jälkeen otteen Wikipedian tekstistä:

suora-vastaus

Näitä snippettejä Google luultavasti tuo jatkossa vielä enemmän hakutulossivulle, joten jäsenneltyjen tietojen käyttäminen sivustolla kannattaa huomioida. Näin voit auttaa Googlea ymmärtämään verkkosivustosi sisältöä paremmin ja mahdollistat snippettien näytön oman sivusi kohdalla.

Mitä on mahdollisesti tulossa?

Google suuntaa kohti mobile-first -mallia

Mobiililaitteita käytetään yhä enemmän ja enemmän netin selailuun, joten on selvää, että myös Googlella fokus aletaan siirtää hiljalleen selvemmin mobiilikäyttäjien miellyttämiseen.

Google ilmoitti marraskuussa alkavansa käyttää sivustojen mobiiliversioita ensisijaisena lähteenään sivuja indeksoidessaan ja hakutulosten sijoituksia laskiessaan riippumatta siitä, käytätkö Googlettaessasi pöytäkonetta vai mobiililaitetta.

Google testaa uutta indeksointitapaansa ja ilmeisesti muutos otetaan käyttöön joskus vuoden 2017 alkupuoliskolla. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

  • Jos sivustosi on responsiivinen, eli sisältö skaalautuu sivun selailuun käytetyn laitteen näytön koon mukaan, ei sinun Googlen ohjeiden perusteella tarvitse tehdä mitään.
  • Jos sivustostasi on olemassa ainoastaan pöytäkoneelle tarkoitettu versio, osaa Google indeksoida sivuston aivan kuten ennenkin.
  • Jos taas sivustosta on omat versionsa pöytäkoneelle ja mobiililaitteille, täytyy varmistua, että mobiiliversiosta löytyy kaikki tarpeellinen sisältö.

Jos sivustosi ei ole vielä responsiivinen, kannattaa nyt viimeistään vakavasti alkaa harkita uutta sivustoa. Google nimittäin mitä luultavimmin ottaa myös huomioon käyttäjien viihtyvyyden sivustolla hakutuloksia päättäessään ja pöytäkoneelle tarkoitetut sivustot harvoin ovat kovin käyttäjäystävällisiä esimerkiksi älypuhelimella.

 Äänihaut yleistyvät

Googlen mukaan vuoden 2016 puolivälissä noin 20% mobiililaitteilla tehdyistä hauista oli äänihakuja ja tämä osuus tulee varmasti tulevaisuudessa kasvamaan. Tämä on hyvä syy kirjoittaa pitkiä laadukkaita sisältöjä sivuille. Äänihakujen myötä alkavat varmasti myös uniikit pitkän hännän hakukyselyt yleistyä, jolloin sivustolla täytyy olla runsaasti sisältöä, jotta se voi löytyä tällaisilla tarkoilla hakukyselyillä.

Salauksen tärkeys kasvaa?

Google on jo pitkään rummuttanut turvallisen internetin puolesta ja kannustanut sivustoja siirtymään salatun https-protokollan taakse muunmuassa käyttämällä https:ää positiivisena signaalina hakutulosten sijoituksissa.

Viimeisimpänä uudistuksena tähän liittyen Google ilmoitti, että tammikuussa 2017 Googlen web-selain Chrome alkaa leimata salaamattomat sivustot turvattomiksi.

Hakutuloksiin tämän ei ole ilmoitettu vaikuttavan ja muutos tapahtuu vaiheittain. Aluksi ”not secure” -teksti ilmoitetaan sivustoilla, jotka ei ole salattuja ja joilla kerätään salasana- tai luottokorttitietoja.

Googlen visio on joka tapauksessa se, että tulevaisuudessa kaikki sivustot ovat salattuja ja jokainen salaamaton sivusto leimataan turvattomaksi.

chrome-not-secure

Kuvien lähde: security.googleblog.com/2016/09/moving-towards-more-secure-web.html

Jos siis olet päivittämässä sivustoasi, kannattaa huomioida myös tämä asia. Chrome on kuitenkin maailman käytetyin selain. Kukapa haluaisi nähdä oman sivustonsa osoitteen vieressä punaisen ”not secure” -ilmoituksen. Jälleen kerran kannattaa muistaa käyttäjäystävällisyys osana hakukoneoptimointia.

Rankbrain-tekoälyn kehittyminen

Googlen kehittämä Rankbrain -algoritmi näyttäisi (yllätys yllätys) tulevan koko ajan fiksummaksi. Nyt Google osaa älykkäämmin tulkita sivuston aiheen, eikä pienillä kikkailuilla ja tarkan hakusanan käytöllä enää ole niin suuria vaikutuksia hakutuloksissa nousemiseen kuin aikaisemmin.

Ennen saattoi riittää, että vaihtoi sivun title-tagiksi tarkasti sen hakusanan, jolla halusi pompata Googlessa ylös ja kirjoittaa sivulle hieman sisältöä. Nyt monilla hakukyselyillä vaaditaan kuitenkin laadukkaampaa sisältöä ja tietysti ulkoisia linkkejä, jotta voidaan nousta haussa korkealle.

Toki edelleen on suositeltavaa huolehtia myös hyvästä sisällön optimoinnista ja käyttää sivulla niitä sanoja, joilla sivun halutaan Googlesta löytyvän. Fokus kannattaa sisältöä tuottaessa kuitenkin entistä enemmän pitää sivua lukevassa ihmisessä, eikä siinä, että yritetään ’huijata’ hakukonetta pitämään sivua hyvänä vastauksena kyselyyn. Vaikka saisitkin surkealla sivulla hyvin näkyvyyttä, täytyy sinun kuitenkin saada ihminen jäämään sivulle ja tekemään siellä haluamiasi asioita.

Miten varmistan sivuni löytymisen Googlesta tulevaisuudessa?

Seuraa Googlen antamia ohjeita. Pidä sivustosi teknisesti kunnossa ja nykyaikaisena, luo sivustollesi laadukasta, sinulle tärkeisiin hakusanoihin kohdennettua sisältöä ja jaa sitä sosiaalisessa mediassa ihmisten luettavaksi. Hanki sivustollesi linkkejä luotettavista, relevanteista lähteistä. Sitä on hakukoneoptimointi. Jos tuntuu, että haluat ennemmin keskittyä omaan ydinliiketoimintaasi, niin ota meihin yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Podcastin markkinointi: miten podcastia kannattaa markkinoida? 

    Hyvä podcast-markkinointi löytää oikean yleisön, herättää kiinnostuksen ja tukee liiketoiminnan tavoitteita. Jotta podcastista tulee osa strategista markkinointia, sen suun...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää