• Hakukoneoptimointi
  • Strategia

Hakusanan hyödyntäminen domain-osoitteessa – edistääkö se hakunäkyvyyttä?

Hakusanan hyödyntäminen domain-osoitteessa voi olla hyödyllinen hakusijoituksille, mutta asia ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Tärkeimpiä asioita mitä voit yrityksesi verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa tehdä, on oikeiden hakusanojen hyödyntäminen sivustolla. Hakunäkyvyyteen voidaan positiivisesti vaikuttaa lisäämällä relevantit hakusanat oikeisiin kohtiin sivustolla – toisin sanoen hakusanatutkimukseen perustuvalla sisällöntuotannolla on suuri rooli hakutulosten kasvattamisessa.

Ajoittain yhteistyökumppanimme kysyvät näkemystämme siitä, kannattaako hankkia domaineita, josta löytyy tärkeä hakusana heidän liiketoiminnalleen. Tällaisesta domainista voi olla kyllä hyötyä hakusijoituksille, mutta asia ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen.

Tämän artikkelin pohjalta saat lisää tietoa ja valistuneita päätelmiä, joiden pohjalta osaat päättää, onko tästä tarkan hakusanan käyttämisestä domainissa hyötyä juuri sinulle.

Mitä hakusana-domain tarkalleen on (Exact Match Domains)?

Hakusana-domain tunnettaan paremmin englanninkielisellä nimellään Exact Match Domains (EMD). Käytännössä tämä on domain-osoite, joka sisältää hakusanoja, jolla ihmiset hakevat hakukoneissa. Otetaan esimerkki autokauppa-alalta, jossa korkean hakuvolyymin hakusana kuten vaihtoautot, olisi todella tärkeä. Jos kyseinen domain-osoite on vapaa, voisit jatkossa omistaa vaihtoautot.fi domain-osoitteen. Aina kun joku hakisi vaihtoautot-hakusanalla, omistamasi vaihtoautot.fi domain olisi alustavasti paremmissa lähtökohdissa sijoittua hakukoneessa kyseisellä hakusanalla. Muita esimerkkejä voisivat olla vaikkapa kissanruoka.fi, vaatekauppa.fi ja kirjakauppa.fi. Jokainen kertoo selkeästi, mitä sivustolta voi odottaa jo ennen, kuin sinne klikkaa.

Tästä voit katsoa Google Webmasters -videovastauksen kysymykseen, onko hakusana-domain kannattava asia.

Tämä hakusanojen sijoittaminen domainiin kuitenkin aiheutti muutama vuosi sitten paljon väärinkäyttöä. Niin kutsutut spämmisivustot pystyivät sijoittumaan hakukoneessa todella korkealle ja hakijoiden käyttökokemukset heikkenivät, sillä he eivät saaneet sivustolta hakemaansa tietoa. Sivustoja oli pystytetty paljon klikki- ja mainoseurojen kiilto silmissä. Tästä syystä tunnetuin hakukone, Google, päivitti omaa algoritmiaan huomioimaan tämä potentiaalinen väärinkäyttö vuonna 2012. Tämän tarkoituksena oli parantaa kävijäkokemusta ja huomioida hakutuloksissa laajemmin myös muut seikat, kuin pelkkä verkkosivuston nimi.

Matt Cutts EMD twitteri

 

Googlen tekemän muutoksen myötä painoarvo hakusanan hyödyntämiselle domain-osoitteessa muuttui pienemmäksi ja edisti sitä, että hakutuloksissa oli huomattavasti vähemmän asiattomia sivuja.

Lue myös: Mikä on Google-rangaistus ja mistä tiedän, olenko saanut sen?

Onko Exact Match Domain-osoitteesta vielä hyötyä?

Painoarvo hakusanan hyödyntämiselle domain-osoitteen nimessä on huomattavasti pienempi kuin ennen, mutta kyllä siitä vielä voi olla hyötyä. On hyvä kuitenkin muistaa, että Googlen algoritmi seuraa satoja asioita, eli joudut silti tekemään yhtä paljon sivustosi kehittämisen eteen, jos haluat sijoittua ensimmäisten joukossa hakutuloksissa. Eli edelleenkään ei ole olemassa yhtä hokkuspokkus-kikkaa, jolla voit parantaa sivustosi SEO-tuloksia huomattavasti, samalla jos laiminlyöt lukuisia muita toimenpiteitä.

Hyvä esimerkki menestyvästä hakusanan sisältävästä domain-osoitteesta on Hotels.com. Hakusanalla ei kuitenkaan olisi ollut väliä, jos Hotels.com ei olisi panostanut sisältöön, helppoon käyttäjäkokemukseen ja sivuston kehittämiseen. Kovan työn tuloksena on nyt se, että Hotels.com todennäköisesti sijoittuu ensimmäisenä hotels-hakusanalla riippumatta sijainnistasi maailmalla.

Hotels yritys SERPissa

 

On hyvä muistaa, että hakusanan hyödyntäminen domain-osoitteessa ei kuitenkaan tuo lisäarvoa, jos ajatuksena ei ole jatkuvasti kehittää sivustoa paremmaksi. Tässä esimerkiksi jatkuvalla SEO-optimoidulla sisällöntuotannolla on suuri roolinsa.

Kannattaako ostaa hakusana domain-osoite (EMD)?

Ehdottomasti, mikäli brändinimesi sisältää hakusanan luontevasti. Kuten esimerkiksi meidän domainista löytyy digimarkkinointi-hakusana, joka on osa yrityksen nimeä Suomen Digimarkkinointi Oy. Todennäköisesti tämä hakusana meidän domain-osoitteessa edistää sivustomme näkyvyyttä, mutta hyvin marginaalisesti verrattuna esimerkiksi sivustomme sisältömäärään.

Lopuksi täytyy todeta, että selkeää kyllä tai ei -vastausta ei siis löydy kysymykseen, että kannattaako hakusanaa hyödyntää domain-osoitteessa. Tämä seikka on osa strategiaa, joka tulee tehdä yksilöllisesti. Suoran hakusanan hyödyntäminen ei kuitenkaan aiheuta ongelmia hakukoneiden silmissä niin kauan, kun kehität sivustoasi tositarkoituksella parhaita käytäntöjä noudattaen– eli sivuston laatu on joka tapauksessa hakukoneiden silmissä tärkein. Keskity teknisesti toimivaan, asiakkaillesi oikeaa arvoa tuottavaan ja selkeään sivustoon, ja Google kyllä palkitsee tästä hyvästä ajan kanssa.

Kun haluat oppia lisää hakukoneoptimoinnista, lataa maksuton hakukoneoptimoinnin oppaamme. Oppaasta löydät muun muassa vinkkejä siihen, millaisia steppejä voit konkreettisesti tehdä parantaaksesi hakusijoituksiasi.

Lataa SEO-CRO-opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää