• Analytiikka ja mittaaminen
  • Markkinointi

KPI-mittarit verkkosivujen tukena – tee parempia päätöksiä analytiikan avulla

Vältä verkkosivujen ylianalysointi ja keskity liiketoiminnan kannalta tärkeimpiin tunnuslukuihin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Haluan esitellä kymmenen konkreettista verkkosivujen suorituskykymittaria, eli KPI-mittaria (Key Performance Indicators), ja kertoa mitä ne ovat ja kuinka ne soveltuvat eri käyttötarkoituksiin. Lukemalla tämän blogin ymmärrät paremmin, onko verkkosivustosi liikenne laadukasta ja voitko odottaa kävijöiden tuovan haluttuja tuloksia.

 

Näyttökerrat, klikkaukset, kävijät, istunnot, sivun katselut, konversiot…

 

Analytiikkapalvelut tarjoavat satoja mittareita, joiden avulla verkkosivujen ylläpitäjät voivat seurata sivustojen suorituskykyä. On ollut hienoa huomata, kuinka analytiikan hyödyntäminen on yleistynyt yrityksissä. Yhä useammat digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelevät osaavat muokata haluamistaan mittareista kustomoituja raportteja, ja seurata miten ihmiset käyttäytyvät verkossa. Datan avulla voimme tehdä liiketoiminnan kannalta perusteltuja päätöksiä.

Valtava määrä erilaisia mittareita tarkoittaa myös sitä, että yritysten pitää osata tunnistaa ja valita juuri omaa liiketoimintaa parhaiten tukevat tunnusluvut. Tässä vaiheessa yritykset usein törmäävät ongelmaan, jota kutsutaan nimellä ”analysis paralysis”. Suomennos olkoon ”analyysihalvaus”. Digitaalisessa ympäristössä sillä tarkoitetaan verkkosivuston ja sen tunnuslukujen ylianalysointia. Tulosten ja erilaisten mittareiden tutkimiseen sekä tulkitsemiseen käytetään suhteettoman paljon aikaa, vaikka mitattava asiakaan ei välttämättä ole selvä.

 

Oikeat KPI-mittarit auttavat välttämään analyysihalvauksen.

 

Mieti ensin, toimi sitten

 

Oikeiden KPI-mittareiden valitseminen vaatii sen, että sivuston ylläpitäjä ymmärtää seuraavat kaksi asiaa:

  1. Miksi verkkosivut ovat olemassa?
  2. Mitä kävijöiden pitäisi verkkosivuilla tehdä?

 

Erilaisia ja eri tarkoituksiin olevia websivuja on useita, kuten mediasivustoja, sosiaalisen median sivustoja, hakukoneita ja keskustelufoorumeita. Tässä blogissa otan kantaa yritysten kahteen yleisimpään verkkosivustokategoriaan: verkkokauppoihin ja liidien hankinta -sivustoihin. Verkkokauppa on terminä kaikille tuttu; sivusto, joka myy tuotteita/palveluita suoraan asiakkailleen verkossa. Liidien hankinta, tai liidien generointi -sivusto sen sijaan tavoittelee asiakkaiden yhteydenottoja, kuten puheluita tai tarjouspyyntöjä. Eri tyylisillä nettisivuilla on hyvin erilaiset tavoitteet ja siksi niiden suorituskykyä tulee arvioida eri mittareilla.

 

KPI-mittarit verkkokaupalle – seuraa osto- ja myyntiputkea

 

  • Istunnot – Jokainen istunto verkkokaupassa on mahdollisuus tuottaa myyntiä. Istunnon aikana sama henkilö voi ensiksi ostaa t-paidan, jatkaa selailua ja ostaa vielä heräteostoksena aurinkolasit. Istuntojen määrän kasvattaminen on verkkokaupoille tärkeä tavoite.
  • Konversioprosentti – Mitä korkeampi konversioprosentti, sitä useampi vierailija tekee ostoksen. Verkkokaupan tulisi jatkuvasti pyrkiä nostamaan sivuston konversioprosenttia, jotta ostotapahtumat lisääntyvät. Huono konversioprosentti kertoo, että käyttäjät eivät löydä etsimäänsä tai eivät jostain syystä saa tehtyä ostoksia, esimerkiksi huonosti toimivan sivuston takia.
  • Ostoskorin hylkäysprosentti – Istunnot, jotka etenevät aina tuotteiden/palvelujen ostoskoriin lisäämiseen asti, mutta päättyvät ennen maksutapahtumaa, ovat ostoskorin hylkäyksiä. Mitä pienempi hylkäysprosentti, sitä parempi verkkokaupan kannalta. Suuri hylkäysprosentti saattaa tarkoittaa, että tuotteiden tilaaminen tai maksaminen on käyttäjien mielestä liian hankalaa.
  • Keskimääräinen tilauksen arvo – Verkkokaupan myyntiä voi lisätä esimerkiksi houkuttelemalla kävijöitä ostamaan ylimääräisiä tuotteita tai ostamalla arvokkaampia tuotteita. Suosittujen tuotteiden tai uutuuksien esittäminen tuotesivuilla on yksi tapa lisätä myyntiä.
  • Myyntitulot per istunto – Kuvitteellisen verkkokaupan, ”Urheilu-X:n”, konversioprosentti on 5% ja keskimääräinen tilauksen arvo on 80 euroa. Tässä tapauksessa verkkokaupan myyntitulot per istunto on 4 euroa (80€ x 0,05 = 4€). Oletetaan, että Urheilu-X:n myyntikate on 50%, joten se tekee keskimäärin 2 euroa voittoa jokaiselta istunnolta. Nämä luvut ovat tärkeitä liiketoiminnan kannalta, sillä Urheilu-X tietää, että esimerkiksi AdWordsin mainoskuluihin ei voi käyttää enempää kuin 2 euroa vierailijaa kohden, jotta tulos pysyy positiivisena.

 

Verkkokaupan KPI-mittarit.

 

KPI-mittarit liidien hankinta -sivustolle

 

  • Käyttäjät – Liidien hankinta -sivuston kannalta istuntojen määrä ei normaalisti ole hyödyllinen mittari, sillä saman istunnon aikana, ja saman henkilön jättämät useammat yhteydenottopyynnöt harvoin tuottavat yritykselle lisää myyntiä. Ylläpitäjän kannattaa istuntojen määrän sijaan seurata ja nostaa käyttäjien määrää, ei istuntojen määrää.
  • Konversioprosentti – Liidien hankinta -sivuston konversiot ovat yhteydenottoja tai yhteydenottopyyntöjä. Yleensä asiakkaalla on useampia vaihtoehtoja ottaa yhteyttä verkkosivujen kautta, joten konversioseuranta on tärkeä asettaa niin sähköpostin lähetykselle, lomakkeille kuin puhelinnumeroiden klikkauksille.
  • Klousausprosentti – Mittari, joka kertoo, kuinka monta prosenttia liideistä toteutuu rahan arvoiseksi kaupaksi. Jos potentiaalisesta asiakkaasta ei tule maksavaa asiakasta, sillä ei ole yritykselle arvoa. Klousausprosentti ei ole suoraan yhteydessä verkkosivuston suorituskykyyn, mutta se on silti tärkeä tieto yrityksen liiketoiminnan kannalta.
  • Toteutuneen kaupan arvo – Tämä mittari voi olla vaikea määrittää, sillä yrityksen tarjoamien tuotteiden/palveluiden arvot voivat vaihdella paljonkin. Kuinka paljon toteutunut kauppa on keskimäärin arvoltaan? Tämän tiedon avulla yritys voi selvittää, kuinka arvokkaita verkkosivuilta tulleet liidit ovat.
  • Myyntitulot per istunto – Oletetaan, että Yritys A:n verkkosivuston konversioprosentti on 5%, klousausprosentti 30% ja keskimääräinen toteutuneen kaupan arvo 500 euroa. Tällöin sen myyntitulot per istunto on 7,50 euroa (0,05 x 0,3 x 500€ = 7,50€). Yritys A:n ei kannata käyttää enempää kuin 7,50 euroa jokaista verkkosivujen kävijää kohden, jotta sen tulos pysyy positiivisena.

 

Liidien hankinta -sivuston KPI-mittarit.

 

Miksi valita verkkosivuston KPI-mittaristo?

 

KPI-mittarit ovat verkkosivujen virstanpylväitä. Kun käyttäjien sekä istuntojen määrät kasvavat, ja konversioprosentit nousevat, sivuston suorituskyky ja mahdollisuus tukea liiketoimintaa paranee. Laskuun kääntyneet mittarit vaativat sen sijaan välitöntä reagointia, jotta ongelmat saadaan nopeasti kuriin. Tärkein asia on kuitenkin muistaa, että analytiikan ei ole tarkoitus tehdä liiketoiminnasta monimutkaisempaa, vaan päinvastoin. Bisnes on mukavaa silloin, kun se on tuloksellista ja mitattavaa.

Jos koet turhautumisen hetkiä analytiikan kanssa, niin ei hätää – kaikki kokevat niitä ajoittain. Jos turhautumisen hetket ovat vastustamattomia, niin ei hätää – voimme varmasti auttaa sinua oikeiden mittareiden löytämisessä ja analytiikan tehostamisessa.

 

Tarvitsen apua verkkosivustoni analytiikkaan liittyen

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää