• Markkinointi

Kuinka aloittaa konversio-optimointi

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa? Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?” 1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa?

Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?”

1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille

Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on lisätä konversiopisteiteiden määrää. Montako erilaista konversiomahdollisuutta yrityksesi verkkosivulla on, ja voidaanko niiden määrää lisätä? Suurin osa yhteydenottoja keräävistä yrityksistä luottaa edelleen yhteen konvertoivaan sivuun, eli yhteydenottosivuun. Tällöin kuitenkin kävijöitä on ohjattava jatkuvasti kohti yhteydenottosivua.

Helppo tapa lisätä konversioiden määrää on lisätä sivuja, joista asiakas voi tehdä yhteydenoton.

Kun luet tätä kirjoitusta, näet jatkuvasti oikeassa laidassa keltaisen Ota yhteyttä -napin. Se on tapamme pitää sinut jatkuvasti tietoisena mahdollisuudesta yhteydenottoon. Vastaava ominaisuus on yleisimmillä verkkosivualustoilla helppo toteuttaa, mutta monelta se unohtuu.

Toinen tapa lisätä konversioiden määrää on suunnitella eri tasoisille sivustolla vierailijoille omia konversioita. Meidän sivustolla tällaisia ovat esimerkiksi bloginlistalle liittyminen sekä ladattavat oppaat. Tällaiset konversiot eivät ole yritykselle yhtä arvokkaita kuin suora tarjouspyyntö, mutta vahvoja liidejä myynnille sekä arvokasta tietoa liikenteen ohjaamiseen, minkä avulla saadaan tietoa kävijöistä.

Verkkokauppojen ei tietenkään kannatta rakentaa muista konversioista ainakaan oston esteitä, mutta myös sähköpostilistalle liittyminen on aina arvokasta kauppiaalle.

Mieti siis jatkossa, kuinka monta erilaista konversiota voit järkevästi laittaa sivustollesi?

2. Tuote ja palvelu -sivujen konversio-optimointi

Sivut, joille ohjataan eniten suoraa liikennettä, kannattaa optimoida ensimmäisenä. Mitä suurempi määrä ihmisiä ohjataan laskeutumissivulle, sitä suurempi vaikutus sen sivun tehokkaammasta konvertoitumisesta on liiketoiminnalle.

Konversio-optimointi tulisi siis tehdä aina kävijädataan perustuvasti. Muutamia asioita voit käydä tarkistamassa vaikka heti omilta sivuiltasi, kuten sen, onko käyttäjällä mahdollisuus edetä joka hetki kohti ostosta/yhteydenottoa?

Kuvitellaan tilanne, jossa käyttäjä saapuu laskeutumissivullesi ja lähtee syventymään tekstiin. Ilman mittausta emme voi tietää, kuinka pitkälle hän lukee tekstiä tai mitkä kohdat hän lukee. Joka tapauksessa käyttäjällä tulisi olla joka hetki mahdollisuus siirtyä eteenpäin kohti tarjouspyyntöä tai ostosta. Mene siis omille sivuillesi ja mieti, onko sivusto suunniteltu tätä ajatellen?

Verkkokauppiaalle puolestaan on tärkeää, että sivusto kertoo selkeästi kun tuote on lisätty ostoskoriin, minkä jälkeen shoppailijaa ohjataan joko jatko-ostoksien pariin tai kassaa kohti.

Aloittelevalle konversio-optimoijalle tekstin suhteen annan yksinkertaisen ohjeen: Lukisitko tuote- tai palvelusivusi tekstin ääneen potentiaaliselle asiakkaalle ja olettaisit hänen tekevän ostopäätöksen? Jos et lukisi, niin miksi odottaisit sen toimivan myynnissä?

3. Yhteydenottokaavakkeen tai ostoskorin optimointi

Yllättävän iso osa sivuston vierailijoista pysähtyy viime hetkillä ennen ratkaisevaa klikkausta. Se, mihin kävijäsi eksyvät tai mikä vaihe heidät käännyttää, on erittäin arvokasta tietoa, kun haluat kehittää verkkosivustoasi. Näihin kipupisteisiin pureutumalla saat vierailijasi kilisyttämään myös kassakonetta.

Ostokorin tai yhteydenottokaavakkeen toimintaan on kehitetty jos jonkinlaista nyrkkisääntöä ja ”varmoja tapoja” onnistua, mutta yhtä usein ne on osoitettu myös pätemättömiksi. Varmin tapa on seurata analytiikasta, miten kävijäsi etenevät sivustollasi ja mihin he pysähtyvät.

Conversion Rate Experts on tehnyt listauksen erilaisista monitorointityökaluista ja esimerkiksi YouTubesta löytyy paljon esimerkkejä aiheesta. Monitorointityökalujen käyttäminen vaatii kuitenkin perehtymistä ja aikaa. Tietenkin myös me autamme mittausten aloittamisessa.

https://conversion-rate-experts.com/understanding-your-visitors/

4. Koko sivuston konversioprosentti

Moni aloitteleva konversio-optimoija pärjää Google Analyticsin tiedoilla. Kun yhteydenotto-event on luotu Analyticsiin, saat tietää, kuinka moni sivuston kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen. Lisäksi näet Analyticsistä, mille sivuille kävijät ovat saapuneet ja miten he ovat edenneet kohti haluttua toimenpidettä.

Jos koko sivuston konversioprosentti on alle 1, täytyy sivustoa ehdottomasti kehittää. Jos et näe Google Analyticsistä sivustosi konversioprosenttia lainkaan, on mittaaminen tehty hutiloiden ja Analytics täytyy asentaa uudelleen oikein.

Konversiot ratkaisevat

Verkkosivuston kehittäminen tehokkaaksi myyntikoneeksi ei ole helppoa. Jos se olisi, kaikkihan sen tekisivät.

Sivustoa tulee jatkuvasti kehittää ja fakta on, että liikenteen ohjaaminen käy jatkuvasti kalliimmaksi, jolloin sivustolla kävijöistä tulee saada mahdollisimman paljon hyötyä irti.

Kun tarvitset apua konversio-optimoinnissa, ota yhteyttä.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää