• Google Ads

Miten klikkaushinta määräytyy Googlessa?

Usein luullaan, että Googlen huutokaupassa pärjää, jos tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten. Unohda tämä ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luontiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwordsin toiminta perustuu huutokauppaan, jossa se palkitsee ne mainostajat, joilla on laadukkaat mainoskampanjat. Google palkitsee osaavat mainostajat halvemmilla klikkauskustannuksilla ja paremmilla mainossijoituksilla.

Yleinen harhaluulo on, että Googlen huutokaupassa pärjää se, joka tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten.

Unohda tämä ajattelu ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luomiseen.

Googlen tavoite on olla paras hakukone maailmassa, joten sen täytyy myös tarjota parhaat hakutulokset haun tehneille ihmisille. Tämän takia on tärkeää, että mainoskampanjasi ovat laadukkaita. Ei ole Googlen etu näyttää haun tehneelle ihmiselle mainoksia miesten kengistä, jos ihminen on etsinyt naisten kenkiä.

Tämän takia Google palkitsee hyvin tehtyjä mainoskampanjoita paremmilla avainsanojen laatupisteillä. (Laatupisteet määräytyvät sen mukaan kuinka hyvin avainsanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi vastaavat ihmisten hakuja).

Mikä on klikkauskohtainen hintatarjous?

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi maksat vain mainostesi klikkauksista, et siitä kun ne näkyvät Googlessa.

Esimerkiksi: mainoksesi ovat näkyneet Googlessa 50 kertaa ja sitä on klikattu kerran. Maksat tässä tapauksessa vain yhdestä klikkauksesta. Klikkaushinnan määräytymiseen vaikuttaa laatupisteesi ja mainostettavan alan kilpailutilanne. Klikkaushinta Googlessa vaihteleekin muutamasta sentistä useaan euroon.

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi asetat jokaiselle avainsanalle hinnan, jonka olet valmis maksamaan mainostesi klikkauksista. Useimmiten kuitenkin maksat klikkauksistasi vähemmän, kuin asettamasi avainsanojen hintatarjous on.

Kuinka Google määrittää mainostesi sijoituksen?

Google Adwordsin huutokauppa käynnistyy, kun ihminen kirjoittaa hakulausekkeen Googleen. Google katsoo ketkä mainostajat mainostavat kyseisellä hakulauseella ja käynnistää huutokaupan näiden mainostajien kesken. Huutokaupan tarkoituksena on määrittää mainoksen Ad Rank -arvo. Ad Rank määräytyy asetetusta klikkaushinnasta ja laatupisteistä.

Google määrittää mainoksen Ad  Rankin kertomalla avainsanan hintatarjouksen avainsanan laatupisteillä. Kun tutkimme alla olevaa taulukkoa voimme huomata, että ensimmäisellä mainostajalla on kaikista pienin avainsanan hintatarjous ja korkeimmat laatupisteet. Mainoksen Ad Rank -luvuksi tulee siis: 2.00€ X 10 = 20. Eli mainostaja 1 saa Googlessa parhaimman mainospaikan vaikka hänellä onkin pienin avainsanan hintatarjous.

Miten Google määrittää mainostesi klikkaushinnan?

Huutokaupan käynnistyessä Google määrittää ensiksi mainosten Ad Rankin, joka käytiin läpi yllä olevassa taulukossa. Tämän jälkeen Google määrittää jokaisen mainoksen klikkaushinnan: jakamalla yhtä alemmalla sijoituksella olevan kilpailijan Ad Rankin/ylemmällä sijoituksella olevan mainostajan laatupisteillä.

Esimerkiksi: Tässä tapauksessa mainostaja 2 on saanut mainoksen Ad Rankiksi 16 ja mainostaja 1 on saavuttanut laatupisteikseen 10. Klikkaushinta lasketaan siis 16/10 = 1,60€.

Kun katsomme taulukon muiden mainostajien klikkaushintoja voimme huomata, että mainostaja 1 saa korkeimmilla laatupisteillä parhaimman mainospaikan Googlesta huomattavasti alemmalla klikkaushinnalla.

Miten voit alentaa klikkaushintaasi?

Laatupisteet ovat tässä erittäin tärkeässä asemassa, koska ne ovat suurin muuttuja Ad Rankin määrittämisessä. Vallitsevaan kilpailutilanteeseen et voi juurikaan vaikuttaa, mutta mainostesi oikeanlaiseen kohdistukseen voit. Google antaakin alennusta klikkauksista sen mukaan miten korkeat laatupisteet olet kampanjoillesi saavuttanut.
Näillä toimenpiteillä voit alentaa klikkaushintaasi ja parantaa laatupisteitäsi:

  • Optimoi mainostekstejä niin, että ne sopivat ihmisen tekemään hakuun.
  • Luo tarpeeksi mainosryhmiä kampanjoihisi ja valitse avainsanasi huolella.
  • Käytä negatiivisia avainsanoja.
  • Tarkistaa laskeutumissivusi, joihin mainoksesi ohjaa. Google tarkistaa kuinka hyvin mainoksesi ja avainsanasi sopivat laskeutumissivuusi sekä kuinka hyödyllinen se on haun tehneelle ihmiselle.
  • Google tarkistaa myös miten paljon ihmisiä kiinnostaa mainoksesi ja kuinka paljon ihmiset klikkaavat mainoksiasi. Tässä siis tärkeänä tekijänä on mainosten klikkausprosentti. Mitä korkeampi se on sitä paremmat laatupisteet avainsanasi saavat. Kasvata siis klikkausprosenttiasi kirjoittamalla mielenkiintoisia mainoksia, jotka sopivat ihmisen tekemään hakuun.

Yhteenveto

Rakenna laadukkaita mainoskampanjoita ja kiinnitä erityisesti huomiota avainsanojesi laatupisteisiin. Tällä tavalla saat klikkaushintojasi alennettua huomattavasti ja enemmän ihmisiä verkkosivuillesi pienemmillä kuluilla sekä mainoksillesi paremmat mainospaikat Googlessa. Laatupisteitä parantamalla voit säästää jopa 50% klikkauskuluissasi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää