• Digitaalinen markkinointi

Sosiaalisen median kanavat

Sosiaalisen median markkinointi (ainakin orgaaninen) on nykyään jo arkipäivää useimmille yrityksille. Uusia kanavia tulee kuitenkin jatkuvasti lisää ja joskus voi olla vaikeaa hahmottaa missä kanavissa oman yrityksen pitäisi näkyä. Mieltä vaivaa myös kuinka valituista kanavista saadaan irti kaikki mahdollinen teho. Liidejä ja kauppaa tasaiseen raksuttava somekoneisto vaatii aina taustalleen strategian. Tarkkaan harkittu sosiaalisen median strategia […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Sosiaalisen median markkinointi (ainakin orgaaninen) on nykyään jo arkipäivää useimmille yrityksille. Uusia kanavia tulee kuitenkin jatkuvasti lisää ja joskus voi olla vaikeaa hahmottaa missä kanavissa oman yrityksen pitäisi näkyä. Mieltä vaivaa myös kuinka valituista kanavista saadaan irti kaikki mahdollinen teho.

Liidejä ja kauppaa tasaiseen raksuttava somekoneisto vaatii aina taustalleen strategian. Tarkkaan harkittu sosiaalisen median strategia on tavoitteiden ja toiminnan summa, jonka avulla yritys etenee kohti päämäärää.

Jos et ole vielä miettinyt somemarkkinointia strategian kautta, löydät tästä blogista muutaman tärkeän vinkin kuinka tähän aihepiiriin kannattaa lähteä perehtymään.

Mistä sosiaalisen median kanavasta meidän tulisi aloittaa?

Suosittelen aina ottamaan yhden kanavan ensin hallintaan kokonaisuudessaan, ja vasta sitten laajentamaan markkinointia muihin sosiaalisen median kanaviin. Huom. tässä yhdeyssä Facebook ja Instagram kannattaa mieltää yhdeksi kanavaksi, koska näiden kanavien markkinointi tehdään samasta työkalusta.

Miksi kannattaa aloittaa yhdestä kanavasta:

  1. Kun opettelet yhden kanavan kaikki käytännön asiat, saat kanavasta kaiken tehon irti. Suurin osa ihmisistä jaksaa opetella monta kanavaa vain välttävälle tasolle, vaikka tulokset tulevat vasta mestaritason työskentelyllä.
  2. Opit mittaamaan tuloksia tarkasti ja näet mitkä markkinointitoimenpiteet tuottavat tulosta.
  3. Kaikki sosiaalisen median kanavat päivittyvät niin nopeasti, että on helpompi pysyä mukana yhden kanavan muutosvauhdissa.
  4. Kun yksi sosiaalisen median kanava on tiukasti hyppysissä, on toiminnan laajentaminen huomattavasti helpompaa. Mietit vain, minkä osa-alueen markkinoinnista voit viedä kanavasta toiseen.

Sitten se tärkeä osuus, eli oikean kanavan valitseminen. Yleisimmin yritykset valitsevat seuraavista:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Twitter
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok

Jokaisella kanavalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, joten kanavan valinnalla on suuri merkitys markkinointitavoitteiden saavuttamiseen.

Yleisesti yritykset valitsevat Facebookin sosiaalisen median markkinointikanavakseen. Facebook onkin oivallinen työkalu markkinointiin, mutta joudut samalla hyväksymään myös kovan kilpailun ihmisten huomiosta. Suurin osa yrityksistä nimittäin on tehnyt saman kanavavalinnan. Facebookilla on kuitenkin suurin käyttäjäkunta ja markkinoinnin toteuttamiseen on saatavissa myös helposti ulkopuolista apua. Lisäksi Facebook tarjoaa mainosalustana eniten ominaisuuksia kuten Chatbotit sekä oman analytiikan. Facebookin erittäin edistyneet mainostyökalut tarjoavat myös mahdollisuuden ostajapersoonakohtaisten funneleiden rakentamiseen.

Intagram-markkinointi käsitettiin aiemmin lähinnä nuorten, ja etenkin nuorten naisten kanavana. Muutos on kuitenkin tapahtunut ja nyt Instasta tavoittaa kaikki B2B-päättäjistä omaan mummoon ja vaariin. Instagramista liikenteen ohjaaminen omille verkkosivuille on helpottunut ja erityisesti Instagramin stories -ominaisuus on tehokas liikuttamaan ihmisiä myös palvelusivuille, kunhan sisältö on riittävän mielenkiintoista. Instagram-markkinointi toimii Facebookin alustassa, joten kanavia on myös helppo yhdistellä.

LinkedIn taas soveltuu kanavaksi erittäin hyvin, kun tavoitellaan sosiaalisesta mediasta B2B-asiakkaita ja tarkasti rajattavaa kohderyhmää. Jos yrityksesi toimii B2B-kentässä ja haluat tavoittaa uusia yrityksiä, suosittelen LinkedIn-markkinointia hyvän sisällön avulla. LinkedInin kohdennukset ovat tarkkoja joten pystyt tavoittamaan esimerkiksi B2B-päättäjät tehokkaasti.

Youtube on maailman suosituin videoiden toistopalvelu, ja jos sinulla on markkinointiin sopivaan videomateriaalia, kannattaa vakavasti harkita palvelun käyttöönottoa. Lisäksi Youtube-videot löytyvät hyvin hakukoneista. Useissa maissa Youtube on suosituin sosiaalinen media ja nuorten 16-29 vuotiaiden segmentissä ylivoimainen. Hyvänä esimerkkinä tästä on valtavaan suosioon noussut ilmiö, tubettaminen. Youtubessa sisältöjen taso on nousussut vauhdilla, joten huonoilla sisällöillä en lähtisi omaa kanavaa perustamaan. Tällöin käyttäisin ennemmin InStream-mainontaa ohjaamaan liikennettä verkkosivuille. Hyvään sisältöön kannattaa kuitenkin panostaa, koska panostus palkitaan euroina viivan alla.

Twitter on ennen kaikkea informaation jakamiseen paljon käytetty kanava. Monet yritykset pitävätkin Twitteriä tärkeänä kanavana, jossa voi osallistua asiakkaiden kanssa keskusteluun alan tärkeistä aiheista sekä tiedottaa yrityksen toiminnasta. Keskustelussa täytyy kuitenkin olla aktiivisesti mukana, eikä kanava välttämättä ole paras vaihtoehto nopeita tuloksia haluavalle. Twitterin käyttäminen on myös hieman riskialtista, koska kommentointi ja keskustelu on toisinaan äärimmäisen kriittistä ja usein sävyltään negatiivista.

Pinterest on näistä kanavista toistaiseksi vähiten käytössä Suomessa, mutta silläkin on oma vankkumaton kannattajakuntansa. Esimerkiksi erilaisten sisustusaiheisten kanavien kannattajista löytyy monelle yritykselle mukavasti potentiaalisia asiakkaita.

TikTok ja Snapchat ovat globaalisti erittäin suosittuja kanavia, mutta mainostyökalut ovat vielä kaukana Facebookin ja LinkedInin vastaavista. TikTokin mainostyökaluja ei itse asiassa vielä Suomessa pääse hyödyntämään lainkaan.

Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet

Strategisessa sosiaalisen median markkinoinnissa kaikille toimenpiteille tulee aina asettaa tavoitteet. Voitkin aloittaa pohtimalla mikä sosiaalisen median markkinointitavoite tukee parhaiten sinun liiketoimintasi kasvua?

Yleisimpiä tavoitteita sosiaalisen median markkinoinnissa ovat:

  • Liikenteen ohjaaminen yrityksen verkkosivuille
  • Suora myyminen verkkosivustolla
  • Myynti itse kanavassa
  • Yrityksen tunnettavuuden lisääminen
  • Yrityksen brändin tunnettavuuden lisääminen ja positiivisten mielikuvien luominen ihmisille yrityksestä
  • Työnantajamielikuvan viestiminen
  • Asiakkaiden sitouttaminen
  • Vuorovaikutuksen kasvattaminen

Valitsit sitten minkä tahansa tavoitteen, muista, että sen tulee lopulta vaikuttaa positiivisesti yrityksesi liiketoimintaan. Kun tavoite määritellään tarkasti myös sosiaalisen median markkinoinnissa, on kanavan valitseminen helpompaa.

Vain hyvin tehty markkinointi toimii sosiaalisen median alustoissa

Koska tavoitteesi on tehdä tuloksellista markkinointia niin muista, että vain hyvin tehdyllä markkinoinnilla voit odottaa tuloksia. Ihmiset osaavat nähdä markkinointisi läpi ja vain oikeasti viihdyttävä tai hyödyllinen markkinointi toimii.

Muista ajatella asiakastasi. Olisitko itse kiinnostunut huonosta kuvasta tai väärästä tarjouksesta? Ostaisitko tuotteen, mille et keksisi mitään käyttöä? Hyvin harva vastaa kumpaankaan kysymykseen myöntävästi.

Mieti millaisella kulmalla lähdet markkinointia rakentamaan, eli suunnittele markkinointistrategiasi tarkkaan.

Kun valitset kanavan, viestin ja kulman oikein, sekä osaat hyödyntää kaikki olennaiset tekniset ratkaisut, erotut kilpailijoistasi. Tällöin sinulla on lupa odottaa tuloksia.

Muista myös, että digitaalista markkinointia täytyy kehittää jatkuvasti. Kun kehität työtapojasi joka päivä, myös tulokset paranevat, tai ainakaan kilpailijat eivät juokse ohitse.

Lue seuraavaksi kuinka voit valjastaa digimarkkinoinnin ja somekanavat rekrytoinnin tehomyllyksi.

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää