• Google Ads

Visuaaliset sivustolinkit

Kuvien käyttö tehostaa tekstimainoksesi näkyvyyttä ja niiden käyttöä testataan parhaillaan sivustolinkkien yhteydessä.

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Mainoslaajennukset ovat oleellinen osa AdWords-mainoksia, sillä ne voivat kolminkertaistaa tekstimainostesi merkkimäärän. Ville kirjoitti aiemmin blogissaan mainoslaajennusten tyypeistä, mutta keskitytään nyt sivustolinkkilaajennuksiin ja niitä koskeviin Googlen uusiin testauksiin. Uutena Google parhaillaan testaa mobiililaitteiden ”visuaalisia sivustolinkkejä.”

Mitkä ihmeen visuaaliset sivustolinkit?

Sivustolinkkilaajennus on yksi mainoslaajennustyypeistä, joilla tuodaan lisää pinta-alaa mainoksiin. Sivustolinkit ohjaavat käyttäjän suoraan lisätietoa antaville laskeutumissivuille. Visuaaliset sivustolinkit toimivat samoin kuin normaalit sivustolinkit, mutta sivustolinkin yhteyteen voidaan määrittää siihen sopiva kuva. Tällä hetkellä visuaalisia sivustolinkkejä testataan ainoastaan mobiililaitteilla, eikä Google ole antanut varmistusta otetaanko ne testiin myös tietokoneilla ja tableteilla.

Google testasi ensimäisen kerran kuvalaajennuksia vuonna 2013, mutta ne eivät ottaneet tulta alleen, eikä niitä saatu kunnolla käyttöön missään vaiheessa. On epäselvää, miksi Google aikoinaan luopui kuvien käytöstä, mutta nyt Google testaa kuvien käyttöä tekstimainosten yhteydessä jälleen. Tällä kertaa kuvien käyttö tapahtuu sivustolinkkien yhteydessä, silloin kun Google katsoo kuvan tarpeellisuuden osuvaksi. Tavoitteena on saada selville tehostaako kuvien käyttö tekstimainosten yhteydessä hakijoiden vuorovaikutusta.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Kuvalaajennuksia testattin jo aiemmin ja tarkoituksena oli antaa hakijalle enemmän informaatiota kuvan avulla, sillä kuvahan kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvalaajennuksen tarkoituksena oli tuoda tuotetta paremin esille, kuten Shopping-mainoksissakin. Kuvien avulla mainostaja erottuisi paremmin joukosta ja saa annettua enemmän tietoa hakijalle, että hakija siirtyisi mainostajan verkkosivuille. Kuvalaajennuksessa oli mahdollista näyttää hakijalle kolme kuvaa tekstimainoksen yläpuolella.

Visuaaliset sivustolinkit sisältäisivät kuvakarusellin, jota pyyhkäisemällä sivulle hakija voi selata kuvilla varustettuja sivustolinkkejä. Visuaaliset sivustolinkit toimivat samoin kuin sivustolinkit, mutta niihin on mahdollista nyt liittää osuvia kuvia, kuvan otsikko sekä kuvan kuvausteksti. Visuaaliselle sivustolinkille asetetaan siis se laskeutumissivu, joka on osuvin kuvaan nähden.

Kuten kaikkien mainoslaajennusten tarkoituksena, myös visuaalisten sivustolinkkien tavoitteena on välittää entistäkin tehokkaammin informaatiota hakijoille.

Google on asettanut kuvien käytölle tarkat ohjeet. Kuvien täytyy liittyä selvästi tuotteeseen tai palveluun ja kuvan otsikon täytyy olla yksilöllinen sekä osuva kuvaan liittyen. Kuvat eivät saa sisältää logoja tai tekstiä, eivätkä kuvat saa liittyä sellaiseen sisältöön, mikä ei ole sovelias koko perheelle.

Visuaalisten sivustolinkkien näkyvyys

Blogin alussa mainitsin, että mainoslaajennuksilla mainoksen merkkimäärä voidaan kolminkertaistaa, mutta nämä visuaaliset sivustolinkit laajentavat mainoksen pinta-alaa entisestään. Muistatko vielä millaisia mainokset olivat muutama vuosi sitten?

Jälleen kerran Google on keksinyt tavan kiinnittää hakijan katsetta tehokkaammin hakutulossivun mainoksiin.

Google yrittää jatkuvasti päästä enemmän käyttäjiensä pään sisään ja tarjota tietoa sen mukaan. Google pyrkii tunnistamaan hakijoiden tekemien hakutermien perusteella, milloin on osuvaa näyttää mitäkin sisältöä. Sama pätee visuaalisiin sivustolinkkeihin. Google siis päättää, milloin hakijalle on tarpeellista näyttää kuvia sivustolinkkien yhteydessä. Esimerkiksi olisiko järkevää näyttää kuvaa sivustolinkin ohella silloin, kun hakija hakee paikallista kiinteistövälittäjää? Vai olisiko kuva hyödyllisempi hotellihuonetta hakiessa? Ero jonka perusteella kuvalaajennuksia näytettäisiin on se, etsiikö hakija tietoa vai voidaanko kuvalla näyttää suoraan, miltä esimerkiksi hotellihuone näyttäisi.

Vieläkin tarkemmin ajateltuna Google pyrkii tunnistamaan vastaako hakijan hakutermi ostoaikeita. Kuvan hyöty saadaan puristettua mainoksiin parhaiten siis silloin, kun ostavalle asiakkaalle voidaan suoraan näyttää mitä yritykseltä voi ostaa.

Miten mainostaja hyötyy visuaalisista sivustolinkeistä?

Kun visuaaliset sivustolinkit näkyvät mainoksen yhteydessä, ne tuovat mainostasi paremmin esille. Kovan kilpailun vuoksi parempi erottuvuus hakutulossivulla takaa paremman klikkausprosentin. Hakijalle voidaan antaa enemmän tietoa tuotteista kuvan avulla ja sen väitetään jopa parantavan laatupisteitä. Visuaalisilla sivustolinkeillä on myös mahdollista antaa vaihtoehtoja ostopolkuun.

Ja, kuten aiemminkaan, mainoslaajennukset eivät tuo mainostajalle lisäkuluja. Mainostaja saa siis ilmaista lisätilaa mainoksiinsa ja maksaa ainoastaan mainoksen normaalin klikkashinnan. Tähän asti on todettu, että hakijat suosivat visuaalisia elementtejä enemmän kuin pelkkää tekstiä, joten tulokset ovat vaikuttaneet hyviltä.

Voisi sanoa, että visuaalisten sivustolinkkien käyttöönotto olisi kuin välimuoto normaalin tekstimainoksen ja Shopping-mainoksen välillä ja ne olisivat merkittävässä roolissa mainostajille saadakseen tehokkaasti lisää näkyvyyttä hakutulossivulla. Tätä testataan kovaa tahtia Yhdysvalloissa, mutta minkäänlaista arviota ei ole vielä ilmoitettu, milloin muuallakin maailmassa tätä päästäisiin testaamaan, saati ottamaan tehokkaasti käyttöön.

Yhteenveto

Visuaalinen sivustolinkki on yksi mainoslaajennustyypeistä, jolla saadaan lisätilaa tekstimainoksiin. Visuaaliset sivustolinkit ovat vielä testausvaiheessa ja Google edelleen mittaa niiden tuomia tuloksia, parantaako kuvan lisääminen sivustolinkkiin hakijan vuorovaikutusta. Kilpailu mainostajien keskuudessa kiristyy, joten tässä on jälleen yksi hyvä tapa erottua joukosta entistä paremmin. Mikäli kaipaat apua digitaalisessa markkinoinnissa, niin me autamme mielellämme!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää