• Hakukoneoptimointi

YoastCon 2019 – Vilkaisu hakukoneoptimoinnin tulevaisuuteen?

Kävimme alkuvuonna YoastCon 2019 -tapahtumassa hakukoneoptimoinnin tiimimme kanssa.

SDM logo

Digimarkkinointi

YoastCon on Euroopan parhaimpia ja ajankohtaisimpia tapahtumia hakukoneoptimoinnin tiimoilta. Se järjestetään vuosittain Alankomaan Nijmegenissa. Päätimme tänä vuonna käydä tutustumassa Yoastconiin, ja mahdollisesti oppimassa uutta hakukoneoptimoinnista ja koko alasta.

Tässä tapahtuman aftermovie. Minut ja Juuson voit bongata kohdasta 0:16! No kyllä myös Karim löytyy kohdasta 0:39 🙂

Tapahtuma oli kaksipäivänen, ja puhumassa oli maailmanluokan asiantuntijoita, kuten Joost de Valk, Rand Fishkin, Aleyda Solis ja Fili Wiese. Tämän lisäksi tapahtuma tarjosi workshop-sessioita, joissa kävimme erilaisia hakukoneoptimointiin liittyviä asioita konkreettisesti läpi. Workshop-sessioita oli esimerkiksi sisällöntuotannolle, Yoast-lisäosan käytölle, sivustorakenteelle ja hakusanatutkimukselle.

Vaikka tapahtuma oli täynnä osaamista, eniten jäi mieleen Rand Fishkinin ja Wolfgang Blau:n esitykset.

joost-de-valk-and-alfredo-media-at-yoastcon-1

Tämä ei tosiaan ollut ensimmäinen kerta, kun Rand Fishkin piti samankaltaisen puheen. Hän puhui samasta aiheesta The Inbounder 2018 -tapahtumassa Madridissa, jossa vierailimme vuosi sitten. Rand Fishkin on Moz-yrityksen perustaja, joka kehittää työkaluja hakukoneoptimoinnille. Sivusto yleisesti on erittäin hyvä tietolähde hakukoneoptimoinnista, joten suosittelen tutustumaan myös heidän blogiinsa.

Tällä kertaa Rand kuitenkin syventyi aiheeseen, jonka otsikkona oli The Four Horsemen of Web Marketing Apocalypse. Esityksessään hän käsitteli verkon tulevaisuutta. Rand puhui siitä, että yritykset, joilla on monopoliasema verkossa alkavat haalimaan kävijöitä, kun taas sivustoliikenne tulee yleisesti ottaen vähenemään. Esimerkiksi Google näyttää entistä enemmän tietoja jo heti hakutulossivulla ja tämä trendi todennäköisesti jatkuu. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook siirtyy voimakkaammin rahastusvaiheeseen ja orgaaninen näkyvyys kärsii Facebookissa jatkuvasti, ja sen on yritystilien osalta ennustettu menevän aivan nolliin tulevina vuosina. YouTube leikkaa videoiden kuvaustekstin juuri siitä kohdasta, mistä linkki alkaa… Onhan näitä!

Tämä on tietenkin huolenaihe sivustolla tienaaville, ja Randin neuvo oli panostaa entistä enemmän omaan verkkosivuun, hyvään sisältöön, ja sähköpostilistan kasvattamiseen. Kohdeyleisön tavoittaminen monopoliasemassa olevien verkkoalustojen kautta on jo vaikeaa, ja tämä todennäköisesti tarkoittaa sitä, että maksettu mainonta näiden alustojen kautta tulee jatkuvasti kallistumaan. Sähköpostilista on vain sinun hallinnassasi, eikä mikää kolmas osapuoli vaikuta siihen, kuinka hyvin saat viestisi välitettyä yleisöllesi.

Sen lisäksi, että arvoa tuottavaan sisältöön kannattaa keskittyä, Rand myös neuvoo kohdistamaan sisältösi kahdelle yleisölle.
• Varsinaiselle kohdeyleisöllesi
• Alasi vaikuttajille

Vaikuttajilla on aina tarve sisällölle, ja laadukkaan sisällön tuottaminen ei ole aina helppoa. Varsinkin, jos pitää joka päivä keksiä uutta materiaalia. Vaikuttajat mielellään käyttävät ja jakavat hyvää sisältöä, jos se on heidän mielestä laadukasta ja herättää keskustelua heidän seuraajien keskuudessa. Randin mukaan tämä varteenotettava markkinointikanava, johon kannattaa jatkossa panostaa.

Wolfgang Blau, jolla oli myös todella mielenkiintoinen esitys, on Condé Nast International -yrityksen johtaja. Hänen esitys keskittyi enemmän hakukoneoptimointiin monen yrityksen kiinnostuksen kohteena sekä ongelmaan, että hakukoneoptimointi-alalla ei varsinaisesti ole oikeaa organisaatio sen tukena. Hakukoneoptimointi-ala ei tosiaan ole organisoitu ja tämä hankaloittaa hyvien hakukoneoptimoijien kouluttamista ja löytämistä.hakukoneoptimointitiimi Joost de Valkin kanssa

Lisäksi Wolfgang puhui sisällön merkityksestä ja toi esille syvällisempiä ajatuksia tunnettuun konseptiin, että ”Content is King”. Wolfgang painotti, että digimarkkinoijilla on vaikutusvaltaa. Ihmiset eivät aina tiedä mitä he tarvitsevat, ja käytti esimerkkinä Apple:n iPhonea. Aikoinaan, kun ensimmäinen iPhone julkaistiin, ihmiset eivät tienneet, että kaikille Applen tarjoamille ominaisuudelle olisi käyttöä. Kontekstiin liittyi se, että digimarkkinoijilla on moraalinen vastuu tuottamastaan sisällöstä, koska tämä vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen.

Konferenssi oli mielenkiintoinen ja esiintyjät keskustelivat aika paljon myös teknisistä asioita, kuten sivuston nopeuttamisesta. Sanoisin kuitenkin että yleisellä tasolla Rand Fishkinin trendiin perustuva näkemys oman markkinointikanavien hallitsemisesta kannattaa harkita tosissaan. Useat yritykset ovat nykyään niin riippuvaisia Googlesta ja sosiaalisen median kanavista, että liiketoiminta on tuhoon tuomittu, jos nämä alustat päättävät muuttaa pelikenttää. Yleisesti suorayhteys asiakkaisiin on markkinoinnissa paras, koska se on kannattavampaa, ja sähköpostimarkkinointi on hyvä ratkaisu tähän ongelmaan. Eli viimeistään nyt on hyvä hetki harkita miten sähköpostimarkkinointi voidaan yhdistää omaan liiketoimintaan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää