• Hakukoneoptimointi

Paikallinen hakukoneoptimointi luo helppokulkuisen polun ostaville asiakkaille

Sivustosi kerää paljon liikennettä, mutta liikenne ei käänny konversioksi? Yksi syy tähän voi olla paikallisen hakukonenäkyvyyden puuttuminen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko törmännyt tilanteeseen, jossa sivustosi kerää orgaanista liikennettä, mutta kävijöistä harva on niitä ostavia asiakkaita? Yksi syy tähän on, että sivustoasi ei ole kohdistettu oikeille termeille eikä paikallista hakukoneliikennettä ole huomioitu lainkaan, joka on useasti hyvinkin konvertoituvaa.

Google pystyy vaikuttamaan hakutulossivuun sen perusteella, missä hakija sijaitsee maantieteellisesti. Google ei kuitenkaan pysty päättelemään, missä yritys sijaitsee tai mitä palveluita tarjoaa ilman avustusta. Yrityksen, joka toimii tietyillä maantieteellisillä alueilla, on syytä keskittyä sen paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Varsinkin, jos liiketoimintasi perustuu paikalliseen palveluntarjontaan tai tuotteiden myyntiin, on sinun ehdottomasti otettava huomioon paikallisen näkyvyyden parantaminen hakukoneissa.

Tässä blogitekstissä pääset mukaan kohdentamaan orgaanista liikennettä paikalliseksi.

Google My Business -tili on välttämätön paikalliselle näkyvyydelle

Yksi tärkeimmistä ensimmäisistä askelista paikallisen hakukonenäkyvyyden saavuttamisessa on vahvistaa ja ottaa käyttöön Google My Business -tili. My Business -tili on paikka, johon pystyt asettamaan yrityksestäsi tarkkoja tietoja, kuten aukioloaukoja, tarjottavia palveluita tai tuotteita, sijainteja ja valokuvia. Lisäksi yrityksellesi pystyy jättämään arvosteluita Googlen kautta, kun tili on asetettu ja lisäämään yrityksen Facebook -tilin arvostelut näkymään My Business -listauksessa.

Luonnollisesti kirjoitetut arvostelut yrityksestä vaikuttavat positiivisesti yrityksesi paikalliseen hakukonenäkyvyyteen. Lisäksi hyvillä arvosteluilla parannat yrityksesi imagoa hakukoneissa. Positiiviset arvostelut kertovat sen, että asiakkaat arvostavat palveluitasi ja ne toimivat tietynlaisina suositteluina.

paikallinen hakukonenäkyvyys

Jos et ole saanut yrityksellesi vielä arvosteluja, käy pyytämässä asiakkaitasi tekemään arvosteluita ja kirjoittamaan lyhyt kuvaus esimerkiksi menneestä tai meneillään olevasta asiakassuhteesta. Toinen hyvä mainostustapa on asettaa sähköpostisi allekirjoitukseen tai muuhun markkinointimateriaaliin ”Arvostele yritykseni Googlessa!” ja asettaa tekstistä suora linkki arvostelujen luontiin.

”Asettamalla sijaintisi näyt paremmin hakutuloksissa, kun haetaan paikallisilla termeillä”

Tärkein tekijä on kuitenkin asettaa tilin kautta sijainti yritykselle, jolla on positiivinen vaikutus sen kaupungin hakukonenäkyvyyteen, missä yritys sijaitsee. Asettamalla sijaintisi näyt paremmin hakutuloksissa, kun haetaan paikallisilla termeillä, yrityksesi ilmestyy Google Maps -karttapalveluun ja saat myös yrityksesi näkymään Googlen tarjoamissa snippetteissä, jotka sijaitsevat useasti jo ennen ensimmäisiä orgaanisia hakutuloksia. Esimerkiksi olen ottanut ’Kahvilat Jyväskylä’ -hakukyselyn, jolla Google tarjoaa ensimmäiseksi boxin, josta löytyy Google Mapsin kartta sekä suosituimpia kahviloita Jyväskylässä.

paikallinen hakukonenäkyvyys

Google My Business-tililläsi voit myös julkaista lyhyitä postauksia, jotka näkyvät tilisi listauksessa tekstipätkänä. Tekstipätkästä voit myös asettaa linkin viemään esimerkiksi blogikirjoitukseen, jossa kerrotaan lisää postauksesi aiheesta.

Valitse oikeat hakusanat

Paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamisessa tärkeää on valita oikeat hakusanat, joilla lähdetään parantamaan näkyvyyttä. Käynnistä oikean hakulauseen etsiminen yhdellä hakutermillä ja analysoi, ilmestyykö Google Maps-listauksia hakutuloksiin. Huomaa, että sinun tulee näkyä myös Googlen hakukoneessa, eikä pelkästään Maps-palvelussa. Muutoin todennäköisesti et pysty saavuttamaan parhaimpia tuloksia paikallisessa näkyvyydessä.

Markkinoijana sinun on syytä aloittaa hakusanoista, joilla ei ole äärimmäisen kovaa kilpailua Google My Business -listauksissa. Ensisijaisesti sinun on kuitenkin valittava hakusanoja, jotka sopeutuvat yrityksesi ostajapersooniin. Luonnollisesti myös paikkakunnan tai sijainnin lisääminen hakusanan yhteyteen parantaa paikallisen näkyvyyden tavoittelua. Useat hakukoneiden käyttäjät muodostavat hakulauseita seuraavalla tavalla ”Palvelut + paikkakunta”. Esimerkiksi aikaisemmin mainittu esimerkki ’Kahvilat Jyväskylä’ hakulause pätee tähän täysin. Tärkeintä on tuoda sivustollesi konvertoituvaa liikennettä, kävijöitä, jotka toteuttavat jonkin toiminnon kohdesivulla.

paikallinen hakukoneoptimointi

Löydettyäsi oikean hakusanan, tulee sitä luonnollisesti hyödyntää valitsemallasi sivulla domainisi alla. Tärkeimmät paikat hakusanalle yksittäisellä sivulla ovat title-tag, sivun sisältöteksti sekä h1-tason otsikko. Hakusanatutkimuksen avulla pystytään selvittämään yrityksesi liiketoiminnalle tärkeimmät hakutermit, joita voidaan hyödyntää sivustosi jatkuvassa sisällöntuotannossa. Tärkeää on myös muistaa asettaa hakusana Google My Business-listauksesi otsikkoon sekä pitää yrityksen tiedot ajan tasalla, mukaan lukien aukioloajat, osoitetiedot, puhelinnumero jne.

Jäsennellyt tiedot tehostavat paikallista näkyvyyttä

Google arvostaa yhä enemmän jäsenneltyjä tietoja hakutuloksissa, koska ne saattavat kertoa tarkasti mitä yrityksesi tekee tai mistä yrityksesi liiketoiminnassa on kyse. Google My Business käyttää myös samoja tietoja, joten on tärkeää asettaa oikeat tiedot myös jäsenneltyihin tietoihin. Jäsennellyillä tiedoilla voidaan kertoa esimerkiksi ravintola-alalla työskentelevien yrityksien aukioloaikoja ja ruoka-annosten hintoja. Lisäksi jäsenneltyihin tietoihin voidaan laittaa arvosteluista, jos sivulle on asetettu se ominaisuus tuotteille tai palveluille.

Jäsennellyt tiedot voidaan lisätä sivustollesi HTML-koodin avulla. Tähän toimintaan loistava työkalu on Googlen tarjoama merkintäapuri, joka tekee automaattisesti sinulle koodin näppäilemällä valitun sivun kohtia, jotka halutaan asettaa jäsenneltyihin tietoihin. Alla on kuvattu esimerkki HTML-koodista, jossa on hyödynnetty jäsenneltyjä tietoja:

<!– JSON-LD markup generated by Google Structured Data Markup Helper. –>

<script type=”application/ld+json”>

{

  ”@context” : ”http://schema.org”,

  ”@type” : ”Product”,

  ”name” : ”Mustikkajuustokakku”,

  ”image” : ”YRITYKSEN VERKKOSIVUOSOITE (muuta omaksi)”,

  ”description” : ”KUVAUS MUSTIKKAJUUSTOKAKUSTA”,

  ”offers” : {

    ”@type” : ”Offer”,

    ”price” : ”1 kpl52,50/kpl”

  }

}

</script>

Paikallinen hakukonenäkyvyys suoraan kohderyhmille

Paikallinen SEO on yksi hakukoneoptimoinnin prosesseista, joka on syytä ottaa huomioon yrityksen markkinoinnissa. Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa optimoidaan sivustosi sekä internetin eri palvelut hakukoneystävälliseksi paikallisesta näkökulmasta. Ihmiset hakevat jatkuvasti yhä tarkemmilla hakukyselyillä paikallisia palveluita tai tuotteita. Varsinkin palvelutoimialoilla, kuten remontointi-, korjaus-, rakentamis- ja ravintolapalveluilla paikallinen näkyvyys on elintärkeää, eikä sitä kannata sivuuttaa. Lisäksi hakutulossivun orgaaniset hakutulokset tippuvat jatkuvasti yhä useammalla hakutermillä alaspäin, jolloin ensimmäisen ilmaisen hakutuloksen edellä saattaa olla useita muita tuloksia, kuten esimerkiksi Google My Business -listauksen avulla tulevia tuloksia.

Varsinkin palvelutoimialoilla, kuten remontointi-, korjaus-, rakentamis- ja ravintolapalveluilla paikallinen näkyvyys on elintärkeää

Paikallinen hakukoneoptimointi vie sinut kirjaimellisesti kartalle sekä tuo oikeita asiakkaita sivustollesi. Jos paikallisen hakukonenäkyvyyden parantaminen kiinnostaa, autamme mielellämme sinua siinä! Katso millaisia tuloksia teimme esimerkiksi tälle palvelualan yritykselle nostamalla heidät mm. 18 eri hakusanalla hakutulosten kärkeen.

 

Tutustu saavutettuihin tuloksiin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Kustannustehokkaampaa ja tarkempaa konversiodataa laajennetuilla konversioasetuksilla – näin hyödyt ominaisuudesta

    Laajennetut konversioasetukset voivat parantaa mainonnan kustannustehokkuutta!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Mikä on Googlen E-E-A-T ja miksi sillä on väliä? 

    Niin sanotut E-E-A-T-periaatteet ovat olleet jo vuosia apuna varmistamassa sisällön hyödyllisyys käyttäjille ja täten sijoittuminen hakutuloksissa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi

    Markkinoinnin automaation järjestelmät eivät yksin riitä – unohditko ihmiset? 

    Jos markkinoinnin automaatiosta puuttuu panostukset sisältömarkkinointiin tai ihmisten yhteistyöhön, järjestelmä ei lunasta lupaustaan.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Ohjelmallinen ostaminen

    DOOH – Digitaalinen ulkomainonta tuo digimarkkinoinnin fyysiseen ympäristöön 

    Digitaalisuus on tehnyt ulkomainonnasta älykkään markkinointialustan. Kampanjat voidaan kohdentaa, optimoida ja mitata digimarkkinoinnin tavoin.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Mobiilimarkkinointi
    • Sosiaalinen media
    • Uutiset

    Suomalaiset somessa 2025 – tärkeimmät luvut markkinoijalle

    Digitaalisen mainonnan ja sosiaalisen median vaikutus mainostajille kasvaa jatkuvasti. Tässä blogissa tiivistetään vuosittaisen Digital 2025 Finland -raportin tärkeimmät luvu...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Näillä 18 linkkimagneetilla kasvatat sivustoliikennettä ja näkyvyyttä AI-yhteenvedoissa

    Ota haltuun 18 tehokasta linkkimagneettia, joilla ansaitset laadukkaita ulkoisia linkkejä, parannat näkyvyyttäsi tekoälyn tarjoamissa vastauksissa ja viet sivustoliikenteesi m...

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Sisällön uudelleenkäyttö – Miten tekoäly skaalaa sisällöntuotantosi eri kanaviin ja formaatteihin? 

    Tuotatko laadukasta sisältöä, joka jää elämään vain blogisivun perukoille? Tekoälyn avulla skaalaat yhden ydinsisällön eri formaatteihin, kanaviin ja kohderyhmille entis...

    Lue lisää
    • Analytiikka ja mittaaminen
    • B2B Markkinointi

    Liidien laatua mittaamassa – näin mittaat markkinoinnin vaikutusta Convert-vaiheessa

    Moni B2B-yritys mittaa markkinoinnin tuloksia liidien määrällä – mutta entä laatu? Tässä blogissa käydään läpi, miten MRACE®-mallin Convert-vaiheessa voidaan mitata j...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Markkinointistrategia
    • Strategia
    • Tekoäly

    Markkinointijohtaja, oletko valmis johtamaan markkinointia tekoälyn ajassa? 

    Tekoäly auttaa jalostamaan asiakasdataa, optimoimaan asiakaskokemusta ja skaalamaan viestintää, mutta se tarvitsee toimiakseen laadukasta ja kontekstuaalista tietoa.

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia
    • Sosiaalinen media

    Kannattaako digimainonnan budjetit siirtää kanaviin, joissa on halvimmat konversiot?

    Lue lisää